خبرگزاری کار ایران

انجمن قطعه‌سازان خودرو مطرح کرد:

خودروسازان نمی‌توانند خودروهای ثبت نامی را به دلیل کمبود قطعه تحویل دهند/ 45 روز است بانک‌های چین یک سنت هم برای قطعه‌سازان جابجا نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۴۰۰

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت: 45 روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه‌سازان از سوی بانک چین جابجا نشده است. همین تاخیر سبب خواهد شد که در هفته‌های آینده شاهد خاموش شدن خطوط تولید خودروسازان باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو مازیار بیگلو دبیر این انجمن در خصوص قیمت‌گذاری خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان گفت: مطابق اعلامی که به ما شده قرار است سازمان حمایت از مصرف‌کننده در هفته جاری قیمت اصلاح‌شده این خودروها را اعلام کند. این انتظار را از خودروسازان داریم که قیمت خرید قطعات را نیز تعدیل کنند.

وی ادامه داد: حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان با قیمت‌های تعدیل نشده 7 هزار میلیارد تومان است که در صورت اصلاح، مطالبات ما از ایران خودرو و سایپا نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان می‌شود.

بیگلو گفت: طبق تحقیقاتی که ما کردیم به دلیل عدم تعدیل قیمت قطعه‌سازان و خودروسازان در روز هرکدام 50 میلیارد تومان ضرر می‌دهند. هرچقدر این اصلاح قیمت‌ها زودتر صورت بگیرد به نفع صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی است.

وی اظهار داشت: خودروسازان از شیوه تعیین قیمت خودرو از سوی سازمان حمایت راضی نیستند زیرا سازمان براساس قیمت تمام شده مواد اولیه که قیمت آن در بورس کالا است قیمت را نهایی کرده‌اند که ما آن را قبول داریم اما چون خودروسازان هزینه‌های زیاد سربار و قیمت عملیاتی به غیر از قیمت تمام شده خودرو دارند مخالف این قیمت‌گذاری هستند.

بیگلو ادامه داد: ارزش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی 150 درصد بوده البته این نمی‌تواند ملاک قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان باشد زیرا در این صورت ما شاهد افزایش قیمت وحشتناکی خواهیم بود.

وی گفت: در حال حاضر زیان خودروسازان از ابتدای سال تاکنون 7500 میلیون تومان بوده، قرار بود قطعه‌سازان ارز 4200 تومانی بگیرند درحالی‌که ما اکنون یوروی 9 هزار تومانی از سامانه نیما می‌گیریم، این در حالی است که 23 درصد قطعات را از بازار ارز آزاد تهیه می‌کنیم.

در ادامه این نشست خبری شاپور سامعی نایب رئیس انجمن با اشاره به مشکلات جابجایی ارز گفت: ما مجبور هستیم که به صرافی مراجعه کنیم این در حالی است که قرار بود کارمزد صرافی یک درصد باشد اما اکنون آنها از ما 10 درصد کارمزد می‌گیرند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران در خصوص ارتباط با بانک کلن چین گفت: مشکلات هنوز با این بانک وجود دارد و علی‌رغم اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و بانک مرکزی مشکلات ما با آنها بیشتر شده و در عمل این بانک علناً از ما باج‌خواهی می‌کند به طوری که 45 روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه‌سازان از سوی این بانک جابجا نشده است.

وی ادامه داد: همین تاخیر سبب خواهد شد که در هفته‌های آینده شاهد خاموش شدن خطوط تولید خودروسازان باشیم.

سامعی گفت: تا پیش از این تولید خودرو از 6 هزار خودرو در روز به 2 هزار دستگاه رسیده بود که با این اتفاق نزدیک به صفر خواهد شد. این در حالی است که از همین دو هزار تایی که در ماه‌های قبل تولید شده بیش از نیمی از آنها به دلیل کمبود برخی قطعات تجاری‌سازی نمی‌شوند و عملاً در پارکینگ‌ها می‌مانند.

وی تاکید کرد: با این وضعیت خودروسازها علاوه بر اینکه در تحویل خودروهای روز خود به مشکل خواهند خورد نمی‌توانند خودروهای ثبت نام شده را نیز تحویل دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز