خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی:

ایران مشکلی برای ورود به بازار مشتری‌های نفتی عربستان ندارد/ شیل‌ اویل تنها تهدید برای صعود قیمت نفت

امیرمعینی گفت: ورود به بازارهای جدید نفتی بستگی به مذاکرات ما با خریداران دارد. ضمن اینکه مشتری های نفتی هیچگاه نفت خود را از یک منبع تهیه نمی کنند و همه تخم مرغ هایشان را در یک سبد نمی گذارند.

مهران امیر معینی عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره احتمال از سرگیری رقابت جدید بالاخص بین ایران و عربستان در شرایط توافق اخیر اوپک اظهار داشت: در این شرایط رقابتی بین دو کشور ایران و عربستان رخ نخواهد داد چون عربستان 500 هزار بشکه افزایش و ایران 90 هزار بشکه افزایش تولید خواهیم داشت ضمن اینکه بیشتر مقصد نفت عربستان امریکاست و ایران نفتی به ایالات متحده صادر نمی کند. البته اگر همه کشورها افزایش تولید داشته و بدنبال مشتری جدید بودند، ممکن بود رقابت های جدی شکل گیرد.

وی افزود: در این شرایط ایران راحت‌تر می‌تواند بازاریابی کند ضمن این که افزایش 90 هزار بشکه ای از سوی ایران زیاد بازار را تحت تاثیر قرار نمی دهد. 

امیر معینی تصریح کرد: ما همان گونه که توانستیم صادرات خود را به  بازار هند، کره، ژاپن و چین در حالی که عربستان نیز از این بازارها سهم دارد، بیش از 2 برابر کنیم اکنون نیز مشکلی بابت افزایش تولید و صادرات نداریم. 

وی با اشاره به اینکه ایران مشکلی بابت ورود به حیطه مشتریان نفتی عربستان ندارد، اظهار داشت: ورود به بازاهای جدید نفتی بستگی به مذاکرات ما با خریداران دارد ضمن اینکه مشتری های نفتی هیچگاه نفت خود را از یک منبع تهیه نمی کنند و همه تخم مرغ هایشان را در یک سبد نمی گذارند. 

عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی درباره نزولی و یا صعودی شدن قیمت ها نیز گفت: الان بازار تحت تاثیر عوامل فیزیکی قرار ندارد و با توافق حاصله این چشم انداز وجود دارد که عرضه کم شود زیرا فعلا اثر روانی در بازار مشاهده می شود بنابراین اگر اوپک و غیر اوپک عرضه را کم کنند و از ابتدای ژانویه به تعهدات خود عمل کنند می توان انتظار داشت که قیمت در بالای 50 دلار حفظ شود ولی اگر این کشورها به تعهداتشان عمل نکنند بازار اطمینان پیدا می کند که علیرغم توافق، مشکلات پابرجاست.

وی افزود: طی 6 ماه آینده تنها خطری که وجود دارد اینکه وقتی قیمت ها به سمت 60 دلار حرکت می کند نفت شیل آمریکا بر می گردد و این باعث مازاد عرضه شده و عامل فشار و کاهش قیمت می‌شود.

کد خبر : ۴۳۴۳۷۰