خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک:

جاسک، مرکز انرژی کشورمی شود

هفتم اسفند ماه هیات دولت در سفر استانی خود به جاسک لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری جاسک را تدوین و در حال حاضر این لایحه برای رای نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک با بیان اینکه تشکیل منطقه تجاری و صنعتی جاسک منتظر رای نهایی مجلس است گفت: با ایجاد ا ین منطقه ترمینال نفتی و گازی و همچنین صنایع سنگین ساخته می شود و ماموریت این منطقه توسعه و صادرات انرژی تایید شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین ملک زادگان ، در نشست خبری امروز عصر با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره منطقه جاسک گفت: رهبر انقلاب بارها به اهمیت سواحل مکران و اجرای طرح آمایش سرزمین در این منطقه تاکید کردند و از این منطقه به عنوان یک گنج یاد کردند.

وی ادامه داد: پس از بارها تاکید رهبری فعالیتهای مختلفی در بخشهای مختلف این منطقه آغاز شد که در آن سالها جاسک اولین منطقه ای بود که مرکز نیروی دریایی در آن شکل گرفت.

دریادار ملک زادگان با اشاره به اهمیت ایجاد منطقه آزاد در جاسک گفت: در دولت تدبیر و امید سفرهای استانی از مناطق جنوبی و جاسک شروع شد که نشان دهنده اهمیت این منطقه در سیاستهای کلان دولت است.

وی ادامه داد: هفتم اسفند ماه هیات دولت در سفر استانی خود به جاسک لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری جاسک را تدوین و در حال حاضر این لایحه برای رای نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده.

مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک با اشاره به اقدامات اقتصادی و سرمایه گذاری در این منطقه گفت:احداث اسکله های نفتی برای صادرات بخشی از ذخایر نفتی، احداث مجتمع های پتروشیمی، احداث صنایع سنگین پولاد  و آلومنیوم از مهمترین پروژه های این منطقه هستند.

وی همچنین از برنامه های دولت برای توسعه این منطقه به تخصیص بودجه برای ایجاد شبکه های حمل و نقلی اشاره کرد و ادامه داد: توسعه فرودگاه جاسک که مقدمات آن در حال اجراست، تخصیص بودجه برای شبکه آب و فاضلاب منطقه، تخصیص بودجه برای بهداشت وآموزش از مهمترین برنامه های دولت در این منطقه است.

ملک زادگان با اشاره به اهمیت منطقه جاسک گفت: در حال حاضر در خلیج فارس تنها یک ترمینال نفتی آن هم در خارک فعال است و با تاسیس منطقه آزاد جاسک احداث یک ترمینال نفتی در این منطقه در دستور کار مان قرار دارد.

وی با بیان اینکه دولت احداث 5 بندر بزرگ سواحل جنوبی کشور در دستور کار خود قرار داده گفت: این پنج بندر بزرگ در سواحل بوشهر، بندرعباس، جاسک و چابهار آبادان و خرمشهر احداث می شود.

مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک با تاکید برا ینکه جاسک به مرکز انرژی در کشور تبدیل می شود گفت: با احداث ترمینال نفتی صادرات دو میلیون بشکه نفت از جاسک انجام خواهد پذیرفت همچنین با احداث ترمینال گازی در این منطقه صادرات گاز هم از این منطقه انجام می شود که مهمترین مقصد این صادرات کشور عمان است.

وی ادامه داد: البته با احداث ترمینال گازی خوراک صنایع سنگین جاسک هم تامین می شود اما مهمترین هدف از ایجاد ترمینال گازی صادرات گازی است.

ملک زادگان با اشاره به سایر برنامه های کلان دولت از ایجاد منطقه آزاددر جاسک گفت: ایجاد شهرک صنعتی ایران و چین  از دیگر برنامه هایی است که پس از احداث منطقه آزاد شروع می شود. البته برای احداث این شهرک صنعتی جانمایی هایی هم شده است.

وی با اشاره به احتیاط دولت در احداث منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک گفت: کارگروهی با عنوان آمایش سرزمین سواحل مکران با ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایجاد شده است که این  اقدام اهمیت مناطق جنوبی کشوررا نشان میدهد.

ملک زادگان با تاکید براینکه این مصوبه دولت منتظر رای نهایی مجلس است گفت: تاکنون موافقت 5 کمیسیون مجلس را که مهمترین آن کمیسیون صنعت بود را گرفته ایم و امیدواریم با دو فوریتی شدن طرح تا پایان سال رای نهایی مجلس اعلام شود.

وی با بیان اینکه وسعت منطقه جاسک به 120 هزار هکتار می رسد گفت: در حال حاضر این منطقه 52 هزار نفر جمعیت دارد که طبق برنامه ریزی ها و پیش بینی های ما جمعیت این منطقه در 20 سال آینده به 500 هزار نفر می رسد.

وی با اشار ه به اعتبارات در نظر گرفته شده برای این مصوبه دولت گفت: احداث منطقه آزاد جاسک چیزی حدود 25 میلیارد دلار اعتبار می خواهد که این طرح در ده سال به اجرا می رسد.

مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک با بیان اینکه 800 کیلومتر از این منطقه بکر مانده است گفت: با توجه به جاذبه های طبیعی که در این منطقه وجود دارد ایجاد شهر گردشگری را در برنامه خود قرار داده ایم.

وی با تاکید براینکه بدون کمک از بودجه این منطقه احداث می شود گفت: هر کدام از وزارت خانه ها از اعتبارات خود برای احداث پروژه های خود هزینه می کنند.

ملک زادگان با اشاره به ورود به سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این منطقه اظهار کرد: سرمایه گذارانی از چین و عمان برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کردند که عمانی ها در خواست ساخت مجتمع های پتروشیمی و صادارت نفت را داده اند در این راستا هفته آینده با سفیر عمان مذاکراتی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این منطقه آمادگی ذخیره 20 میلیون بشکه نفت را برای مواقع اضطراری دارد.

وی با تاکید براینکه بسیاری از زیر ساختها در حال حاضر در جاسک وجود دارد گفت: سد جدین آماده بهره برداری است همچنین اقدامات گسترش فرودگاه هم شروع شده و خطوط هوایی هم در حال راه اندازی هستند و ساخت اسکله ها هم به زودی آغاز می شود.

وی با بیان اینکه سالیانه 20 هزار کشتی از تنگه هرمز عبور می کنند گفت: با احداث پایانه ها و اسکله ها در جاسک کشتی ها برای سوخت گیری ، تعمیر و تخیله و بارگیری به جاسک می آیند چرا که در این صورت 700 کیلومتر مسیر سیر کشتی ها کاهش می یابد.

مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک با اشاره به فاصله جاسک از سایر مناطق گفت: فاصله جاسک از میناب چیزی حدود 200کیلومتر از بندر عباس چیزی حدود 300 کیلومتر و چابهار 400 کیلومتر است که از طریق بندرعباس هم به خطوط سراسری راه آهن کشور متصل می شود.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۵۹۴۲۸