خبرگزاری کار ایران

طیب‌نیا در گفتگوی اختصاصی با ایلنا:

برای خروج از رکود به دنبال اعطای تسهیلات هستیم/ منابع بانکی باید به بخش ساختمان هدایت شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۰۹۴

برای خروج از رکود باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب، تقاضا در داخل کشور را افزایش داد. از سوی دیگر باید صادرات را نیز تشویق کنیم که آن نیز یک شیوه ایجاد تقاضا است و در عین حال که تورمی ایجاد نمی کند، ارز آوری هم دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ایلنا به بیان برخی از ابعاد سیاست‌ خروج از رکود وزارت اقتصاد پرداخت:

ایلنا: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در 4 ماهه ابتدایی امسال 65 درصد تسهیلات بانکی به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی اختصاص یافته است، آیا پرداخت تسهیلات در قالب "تامین سرمایه در گردش" به تنهایی برای خروج از رکود کافی است؟ سایر سیاست‌های وزارت اقتصاد برای خروج از رکود چیست؟

طیب‌نیا: منطقی‌ترین کار در شرایط فعلی همین است که سرمایه در گردش پرداخت کنیم تا مشکل کمبود منابع بنگاه‌ها بر طرف شود. برای خروج از رکود باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب، تقاضا در داخل کشور را افزایش داد. از سوی دیگر باید صادرات را نیز تشویق کنیم که آن نیز یک شیوه ایجاد تقاضا است و در عین حال که تورمی ایجاد نمی کند، ارز آوری هم دارد.

 

ایلنا: نقش نظام بانکی در سیاست خروج از رکود چیست؟ در اکثر اقتصادهای توسعه‌یافته، شهروندان کالاهای بادوام و سرمایه‌ای را  با دریافت تسهیلات و از محل درآمدهای آتی‌شان خریداری می‌کنند. نظام بانکی ما چگونه می‌تواند به تحریک تقاضا، یاری برساند؟

طیب‌نیا: در حال حاضر سیاست دیگری که دولت برای خروج از رکود، قصد دارد به صورت جدی دنبال کند، اعطای تسهیلات برای خرید کالاهای مصرفی بادوام است که بتوانیم تقاضا در اقتصاد کشور را تحریک کنیم. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر داریم این است که بنگاه های تولیدی ما در حال تولید هستند اما امکان فروش محصولات شان را ندارند.  باید تسهیلات بانکی را به سوی خرید کالاهای مصرفی بادوام هدایت کنیم و همین طور منابع بانکی باید به سمت بخش ساختمان هدایت شود. اگر بخش ساختمان رونق پیدا کند ، طبعا برای نهاده‌های تولید ساختمان تقاضا ایجاد می‌شود و در خروج از رکود نیز بسیار موثر است.

ایلنا: با توجه به این که بخشی از کاهش تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید حقوق‌بگیران در سالهای گذشته است، افزایش قدرت خرید از طریق افزایش دستمزدها هم می‌تواند به افزایش تقاضا در بازار منجر شود. آیا دولت سیاستی برای افزایش دستمزدها دارد؟

طیب‌نیا: آن هم طبیعتا جایگاه خودش را دارد با توجه به این که در نیمه سال قرار داریم، اکنون زمان مناسبی برای بحث در این مورد نیست. قطعا از ابتدای سال بعد و به هنگام تعیین دستمزد ِ سال آینده،  تصمیم مناسب در این خصوص نیز اتخاذ خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز