خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

چشم طمع واردکنندگان به دارایی‌های بلوکه شده/چند برابر این پول را دولت گذشته به باد داد/130 هزار واحد تولید در انتظار تزریق سرمایه

غرضی با بیان اینکه واردکنندگان هر چیزی را نماد واجب جلوه می دهند تا واردات رونق گیرد، گفت: دولت زمان آزاد شدن پولهای بلوکه شده مراقب کسانی که در صدد به چنگ آوردن این پول‌ها هستند باشد.

محمد غرضی وزیر اسبق نفت در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه بعد از لغو تحریم و آزاد شدن دارایی‌های ایران، پولهای بلوکه شده به چه بخش‌هایی باید تزریق شود؟ گفت: در حال حاضر تولید داخلی متوقف شده و بیشترین نیاز را این بخش دارد تا دوباره احیا شود لذا در مقطع کنونی دولت باید سعی کند جریان پولی مالی و تورم را کنترل کند تا تولید راه بیفتد چرا که تولید با هزینه سرمایه ای بالای 40 درصد راه نمی افتد.

وی با بیان اینکه اکنون از 170 هزار واحد تولیدی زیر 40 هزار واحد کار می کند و بقیه نیمه تعطیل هستند، ادامه داد: تولید در کشور ما سرمایه و هزینه بالایی نیاز دارد و اگر بخواهیم کارگاه تولیدی راه بیندازیم باید از بانک کمک بگیریم که سود بالایی نیز تعیین می شود در حالی که در دنیا سود تسهیلات بانکی جهت سرمایه گذاری در بخش تولید یک تا 1.5 درصد است و این مسئله منجر به بی رونقی تولید در ایران شده است.

غرضی تصریح کرد: در حال حاضر صنایعی مثل خودروسازی و نساجی دائم با کمبود نقدینگی مواجهند لذا دولت می تواند بخشی از دارایی های آزاد شده را به این بخش ها تزریق کند.

وی همچنین اظهار داشت: اگر دولت بتواند با این پولی که وارد کشور می شود بدهی خودش را به بانک ها بدهد و حسابش را تسویه کند و همچنین تورم را در سطح زیر 5 درصد بیاورد؛ هزینه سرمایه گذاری کم می شود و تولید راه می افتد ولی اگر به مصارف دیگر برسد هم پول از دست می رود و هم اینکه تولید بیش از پیش ضربه می خورد کما اینکه در دولت های نهم و دهم چندین برابر این پول به حساب دولت آمد و هم پول از بین رفت و هم نرخ ارز از 1000 به 3000 تومان رسید.

وزیر اسبق نفت تاکید کرد: پولی که وارد کشور می شود نباید برای واردات هزینه شده و مثل دهه های گذشته دایم به تولید خارجی کمک کنیم و تولید داخلی را از بین ببریم. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته صنعت نفت خود درآمد زاست و نیازی به این دارایی ها ندارد اما اگر به گونه ای باشد که بخشی از پولهای بلوک شده ای که وارد کشور می شود در صنعت نفت که صنعت مادر و اصلی کشور است هزینه شود و یا به گونه ای باشد که دیگر بخش ها به این صنعت وابستگی کمتری داشته باشند،می توانیم تولید پایدار داشته باشیم یعنی بایددر بخش صیانت از چاه ها و مخازن و همچنین مخازن مشترک سرمایه گذاری شود.

غرضی در ادامه با بیان اینکه طلبکاران دولت نیز چشم به پولی که وارد کشور می شود دوخته اند، اظهار داشت: ولع طلبکاران دولت برای اینکه این پول را از چنگش در بیاورند زیاد است زیرا عده‌ای واردات داشته و بدهکارند بطوری که اکنون 200 میلیارد دلار برای پرداخت معوقات وارداتی لازم است لذا به دولت فشار می آورند که بتوانند این پول را دریافت کنند.

وی اظهار داشت: واردکنندگان به قدری به دولت مسلطند که هر چیزی را بصورت نماد واجب در می آورند و واردات می کنند  لذا دولت باید در مواجهه با این اشخاص  هوشیارانه عمل کند.

کد خبر : ۲۸۸۳۸۷