مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل در خدمات اربعین

با نزدیک شدن به ایام اربعین، اپراتورهای تلفنهمراه کشورمان، بستههای رومینگ ویژهای برای زائران عتبات عالیات ارائه کردهاند. در نگاه نخست و بهویژه در بستههای پایه، تفاوت محسوسی در قیمت خدمات و بستهها، میان همراه اول و ایرانسل دیده نمیشود.
بستههایی چون ۳۰۰ مگابایت اینترنت با ۳۰ دقیقه مکالمه، در هر دو اپراتور با قیمتهایی نزدیک به ۹۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در دسترس قرار دارند. اما آنچه این رقابت را از سطح قیمت فراتر میبرد، کیفیت تجربهای است که هر اپراتور برای زائران در این ایام تعریف کرده است.
*حضور همراه اول با رومینگ و پکیج خدمات دیجیتال در اربعین
در این میان همراه اول با تمرکز بر «بستههای پرحجم»، رویکردی متفاوت در قبال نیازهای ارتباطی و خدماتی زائران اتخاذ کرده است. بستههایی مانند ۱۰ گیگابایت اینترنت بههمراه ۱۰۰ دقیقه مکالمه و ۱۰۰ پیامک هدیه یا بسته ۱۸۰ دقیقه مکالمه با همان میزان پیامک هدیه، بخشی از سیاست این اپراتور برای پوشش کامل نیازهای ارتباطی مرسوم در طول سفر به شمار میرود.
اما مهمتر از حجم و تعرفه، ارائه «درگاه جامع خدمات دیجیتال اربعین» برای نخستین بار توسط اپراتور اول تلفن همراه است که تمامی زائران میتوانند از طریق اپلیکیشن «همراه من» به مجموعهای از محصولات و خدمات اربعینی (اعم از ملزومات سفر تا همراه سفر) دسترسی داشته باشند.
در این درگاه جامع، بیش از ۲۰ سرویس و محصول متنوع تدارک دیده شده و در اختیار زائران قرار گرفته است که به صورت اجمالی به شرح «بیمه رایگان موبایل»، «پزشک آنلاین»،«کیفپول دیجیتال»، «امکان خرید ارز مسافرتی»، «نقشه مسیر پیادهروی»، «دسترسی به ادعیه»، «زیارات»، «راهنمای خرید با کد تخفیف از فروشگاههایی نظیر دیجیکالا، تپسی و...، استعلام گذرنامه، ثبتنام در سامانه سماح و... است.
*ایرانسل پا به پای همراه اول در رویداد اربعین
در مقابل، ایرانسل نیز سعی کرده است با طراحی بستههایی در بازههای مختلف حجمی و قیمتی، طیف متنوعی از کاربران را پوشش دهد. از بستههای کمحجم اینترنت گرفته تا ترکیبهایی با ۷ گیگابایت اینترنت و ۷۰ دقیقه مکالمه؛ با اینکه ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که این اپراتور گزینههایی اقتصادی را پیشروی کاربران گذاشته است اما فاقد خدمات جامع دیجیتال است؛ از این حیث همچنان طرحهای اربعینی همراه اول یک سر و گردن از این اپراتور بالاتر است که در تجربه کلی سفر زائران میتواند اثرگذار باشد.
*رایتل هم به جمع خدماتدهندگان اربعین آمد!
در ادامه بررسی به برنامههای مرتبط رایتل به عنوان سومین اپراتور کشور میپردازیم که امسال با تمرکز بر حضور در موکبهای مرزی و عرضه بستههای اقتصادی رومینگ از طریق اپراتور زین عراق، تلاش کرده است خدمات ساده و در عین حال مؤثری به زائران ارائه دهد.
امکان خرید بستهها از طریق اپلیکیشن «رایتلمن» یا کد دستوری #228* در بازه قیمتی 90 تا 350 هزار تومان، از جمله اقدامات این اپراتور در ایام اربعین هستند اما طبیعتا سطح انتظار مشترکان از خدمات این اپراتور باید همسطح گستردگی خدمات آن در کشور باشد.
*سیمکارتهای ایرانی روی کدام شبکههای عراقی آنتن میدهند؟
نکته قابل توجه دیگر، تفاوت در شبکه رومینگ بینالملل این دو اپراتور است. همراه اول با سه شریک (آسیاسل، زین و کورک)، ایرانسل با دو شریک (آسیاسل و زین) و رایتل نیز با یک شریک (زین) در عراق همکاری دارند.
در نهایت، با توجه به شباهت تعرفهها در بستههای پایه، انتخاب نهایی بسته رومینگ بیش از آنکه به قیمت وابسته باشد، به سطح گستردگی خدمات و دیده شدن برآیند نیازهای ارتباطی مشترکان است. اگر هدف، صرفاً ارسال پیام یا تماس به صورت (مقدار-تعداد) محدود است، بستههای اقتصادی پاسخگو هستند. اما اگر سفر اربعین را به چشم یک تجربه چندوجهی مینگرید و بهدنبال خدمات ارتباطی پایدار همراه با امکانات دیجیتال مکمل هستید، انتخاب بستههای جامع میتواند سفر را هوشمندانهتر و روانتر رقم بزند که این تجربه صرفا نیازمند دانلود اپلیکیشن «همراه من» و به همراه داشتن آن در طول سفر است.