خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربابجان شرقی عنوان کرد:

قانون کار تنها قانون حمایتی از جامعه کارگری/ معیشت کارگران و بازنشستگان در خطر جدی است

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۴۸۰

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربابجان شرقی گفت: قانون کار تنها قانون حمایتی از جامعه کارگری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، همزمان با سراسر کشور همایش مجازی گردهمایی سالروز تصویب قانون کار با حضور فرهیختگان جامعه  کارگری و بازنشستگی، اعضای هیأت اجرایی ، اعضای کانون شوراهای اسلامی کار ، مجمع نمایندگان کارگران، کانون انجمن‌های صنفی کارگری و با حضور گسترده کارگران و بازنشستگان، در  تبریز برگزار شد.

کریم صادق زاه، در این همایش مجازی در سخنانی یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی ایران را ایجاد قسط اسلامی در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: تصویب قانون کار در سال 1369 برای دفاع و حمایت از نیروی کار تدوین و تصویب شد اما در طول مراحل مختلف تغییراتی در اجرای درست آن پدید آمد که همین تغییرات فضا را بر کارگران ایران اسلامی ناامن کرده است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ همواره جنگ بین فقر و غنا در تقسیم ارزش ناشی از کار و تولید وجود داشته و دارد تصریح کرد: از آنجا که قدرت سرمایه توانایی به خدمت گرفتن قوانین، قدرت اقتصادی و حتی دستگاه قضایی و انتظامی و دولت ها را دارد لذا استیفای حقوق نیروی کار خود همواره تهدیدی برای منافع سرمایه تمامیت خواه خواهد بود.

صادق‌زاده سالروز تصویب قانون کار را فرصتی برای بیان خواسته‌ها و مطالبات این قشر خواند گفت: در شرایط کنونی قانون کار تنها قانون حمایتی از جامعه کارگری است لذا باید توجه ویژه ای به این قانون برای تأمین حداقل های کارگران داشته باشیم چرا که مخالفین این قانون همین شرایط را نیز تحمل نمی‌کنند و همواره بر طبل تغییر و اصلاح قانون کار می کوبند در حالی که در شرایط کنونی باید این کارگران طلبکار این کارزار باشند و نه صاحبان سرمایه و کارفرمایان.

وی با بیان اینکه قانون کار تاکنون تنها قانون جامعی بوده که بسیاری از مسایل کارگران در آن گنجانده شده است، افزود: قانون کار به عنوان احقاق‌کننده حقوق قشر کارگر و تجلی بخش اهداف و اصول این قشر به شمار می آید و باید پس از سال‌ها مفاد آن به درستی اجرایی شود.

صادق زاده با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۹۵ درصد بازار کار ایران را نیروی قراردادی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: همین وضعیت سبب شده تا کارگران نه تنها به دنبال حقوق اولیه خود نروند بلکه برای تشکیل یک تشکل صنفی که از حقوق آنان دفاع کند نیز گامی برندارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال حاضر فقدان امنیت شغلی به دلیل نرخ بالای بیکاری و ساختار اقتصادی کشور بر بازار کار مسلط شده و امنیت و معیشت کارگران و تشکل ها را تحت الشعاع قرار داده است، اظهار داشت: در این راستا از دولت می‌خواهیم هرچه سریعتر آیین نامه موضوع تبصره یک ماده 7 قانون کار را در جهت رفاه و آسایش کارگران با نظر کلی نمایندگان قانونی کارگران به صورت واقعی تصویب و اجرایی کند.

وی خطاب به شرکت کنندگان در این همایش مجازی با بیان اینکه اقتصاد کشور همچنین متاثر از تحریم های ظالمانه آمریکا نیز قرار دارد گفت: فشار اقتصادی ناشی از این تحریم ها فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده است از سویی شیوع بیماری کرونا شرایط سخت‌تری را در این زمینه به وجود آورده لذا ضروری است برای افزایش تاب آوری اقتصادی به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط اقدامات حمایتی لازم صورت گیرد

صادق زاده در ادامه به نقش  سازمان تامین اجتماعی به عنوان تنها نهاد حمایتی از قشر کارگر و بازنشستگان بر حفظ یکپارچگی این صندوق تاکید کرد و گفت: هرگونه دست اندازی به این صندوق بین النسلی و سرمایه های آن قابل قبول نیست چرا که این سازمان حاصل پس‌انداز بخشی از دستمزد کارگران در طول سالیان بوده است.

وی گفت: اجرای همسان سازی حقوق کارگران بازنشسته پس از سال ها وقفه امسال اجرایی شد اما این اجرا نیز با نواقصات زیادی همراه بود که بایستی با اجرای درست بر اساس توجه صحیح به مواد 111 و 96 تامین اجتماعی منطبق بر واقعیات معیشتی روز صورت گیرد.

وی به سقوط ارزش ریال که تورم شدید اقتصادی را در کشور فراهم آورده است اشاره کرد و گفت: از آنجا که حقوق بگیران بیشترین آسیب را از این منظر می‌بینند لازم است دولت و همه نهادهای ذیربط از جمله شورایعالی کار موضوع جبران قدرت خرید از دست رفته را در دستور کار خود قرار دهند و جامعه کارگری و بازنشستگی هیچ بهانه ای را در این خصوص نمی پذیرد.

صادق زاده همچنین از برنامه‌ریزی خانه کارگر تبریز برای برگزاری همایش‌های مجازی هفتگی با کارگران و بازنشستگان برای بررسی مسایل خبر داد و گفت: این همایش‌ها طبق برنامه به طور هفتگی برگزار خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز