خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بوشهر گزارش می دهد:

سرریز شدن فاضلاب شهری به ساحل بندر تجاری گناوه/پرسه سگ‌های بدون صاحب در شهر/در گناوه هیچ نهاد مسئولی در برابر مشکلات پاسخگو نیست

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۰۷۴

بندر تجاری گناوه در جنوب کشور این روزها با مشکلات زیادی از جمله نداشتن سایت بازیافت مدرن، رها شدن فاضلاب در آب های سطحی و وجود سگ های بلاصاحب در سطح شهرستان که امنیت شهروندان را به خطر می اندازند مواجه است که می طلبد تمامی مسئولان در حوزه شهری به این مشکلات ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بندر گناوه با مشکلات محیط زیستی متعددی دست و پنجه نرم می کند که هر یک به نوبه خود تاثیر منفی را بر چهره این شهر گذاشته است. پسماند این شهرستان در شرایط بحران قرار گرفته و پدیده زباله‌گردی در شهر افزایش افسار گسیخته ای پیدا کرده است و افراد زیادی هر روز با جست و جو در بین زباله‌های در منازل و بازار در پی یافتن اقلام قابل بازیافت هستند.

انبارهای ضایعاتی تهدیدی برای سلامت شهروندان

در این باره رئیس خانه مشارکت در سلامت گناوه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: تفکیک زباله از مبدأ نیازمند توجه خاص متولیان و سرمایه‌گذاری برای ترویج فرهنگ آن در بین مردم است. انبارهای ضایعاتی متعددی در مناطق مسکونی این شهر در حال فعالیت هستند که باعث سلب آسایش و تهدید سلامت شهروندان شده اند.

نیاز به سایت بازیافت نیمه مدرن برای بندر تجاری

حمید عشایری ادامه داد: استفاده از تجهیزات به روز و شرکت های معتبر برای راه اندازی یک سایت بازیافت نیمه مدرن برای اقتصادی ترین بندر تجاری جنوب کشور امری ضروری به نظر می رسد.

عشایری: انبارهای ضایعاتی متعددی در مناطق مسکونی این شهر در حال فعالیت هستند که باعث سلب آسایش و تهدید سلامت شهروندان شده اند

او با اشاره به اینکه وجود سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر گناوه در حال افزایش است، افزود: گاهی حتی در طول روز نیز در محدوده سایت تجاری شهر این حیوان در حال پرسه زدن است که امنیت جانی مردم را تهدید می کنند.

"خور مرده شور" نیاز به لایروبی دارد

عشایری در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: خور گردشگری یا همان "خور مرده شور" از قدیم جایگاه پرندگان و آبزیان دریایی متعددی بود که زیبایی خاصی را به طبیعت منطقه می داد. بنا به دلایل متعددی که البته مخالفت فعالان محیط زیستی را نیز در پی داشت شاهد احداث یک پل بر روی این خور بودیم  که به رغم این مخالفت ها این پل احداث شد. متاسفانه عدم لایروبی مسیر خور باعث کوچ پرندگان و مرگ آبزیان این منطقه شده است که انتظار می رود تا هرچه زودتر با لایروبی خور شاهد رونق مجدد محیط زیست در  آن منطقه باشیم.

از انتقال نخاله های ساختمانی به "دره خرگوشی" جلوگیری شود

رئیس خانه مشارکت در سلامت گناوه گفت: "دره خرگوشی" گناوه زمانی یکی از پرآب ترین رودخانه های استان بود که از کوه های اطراف سرچشمه می گرفت اما در حال حاضر شاهد سر ریز شده نخاله های ساختمانی و تعرض در آن منطقه هستیم که به نظر می رسد شهرداری هم در کنار دیگر ارگانها جهت ساماندهی و جلوگیری از تجاوز به حریم آن باید نقش اساسی داشته باشد.

شهرداری به وظایف ذاتی اش عمل کند

عشایری عمده ترین مشکل محیط زیستی گناوه را فاضلاب بیان کرد و تصریح کرد: اگرچه متولی اصلی فاضلاب اداره آبفا است اما شهرداری هم می بایست وظایف ذاتی خود را در این باره عمل کند.

سرریز شدن فاضلاب به ساحل بندر تجاری

وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد سرریز شدن فاضلاب در بخش هایی از ساحل این بندر تجاری و توریستی هستیم که این مشکل سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

عشایری بیان کرد: استفاده از کانال دفع آب های سطحی و کانیو ها به عنوان مخزن فاضلاب منازل و مجتمع های تجاری نیز دیگر موضوعی است که شهرداری باید در این باره اقدام مناسبی را انجام دهد.

عشایری: متاسفانه در حال حاضر شاهد سرریز شدن فاضلاب در بخش هایی از ساحل این بندر تجاری و توریستی هستیم که این معضل سلامت شهروندان را به خطر انداخته است

پلمپ سایت های پسماند غیر مجاز در گناوه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه نیز در این باره به خبرنگار ایلنا اظهار داشت: برای سایت های غیرمجاز زباله در سطح شهرستان هرچند که جزو وظایف اداره حفاظت محیط زیست نیست و شهرداری باید رسیدگی کند اما با این وجود ورود کرده ایم و سایت هایی که وظایف جمع آوری پسماند را در سطح شهر نداشتند را با گرفتن حکم از دادستانی کم کم در حال پلمب کردن هستیم.

حدودا 10 سایت پسماند تاکنون پلمب شده اند

کامبیز عبداللهی ادامه داد: تاکنون از 30 سایت غیرمجاز جمع آوری پسماند تاکنون حدودا 10 سایت پلمب شده است. برای تفکیک زباله های عفونی از سایر زباله های شهرستان گناوه نیز به وسیله دیوار کشی در حال جدا شدن است. همچنین با مستقر کردن کانکس نگهبانی در محل سایت از ورود زباله گردها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی افزود: شهرداری باید از محیط زیست مجوز بهره برداری از سایت زباله را بگیرد بگیرند و که شیرابه زباله ها را جمع آوری کند. اگر ظرف هفته های آینده این اقدامات از سوی شهرداری صورت نگیرد و رضایت محیط زیست که رضایت شهروندان است را جلب نکند قطعا با آنها برخورد قضایی می شود.

عبداللهی عنوان کرد: پیمانکار قبلی که مسئول جمع آوری پسماند شهرستان گناوه بود قراردادش به دلیل عدم انجام وظایف فسخ شد و پیمانکار جدید دارد به این موضوع ورود می کند.

خواستار تشکیل کمیته در شهرستان برای سگ های بلاصاحب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه ادامه داد: از ابتدای مسئولیتم به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان که حددا 6 ماهی از آن می‌گذرد پیگیر وجود سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرستان بوده‌ام و طی مکاتبه‌ای به فرمانداری خواستار تشکیل کمیته‌ای برای جمع آوری شان بودم که قرار است بزودی جلسه ای در این باره تشکیل شود.

عبداللهی: متاسفانه در گناوه هیچ اداره ای به مشکلات شهری ورود نمی کند و خود را مسئول نمی داند. به طور مثال حل مشکل فاضلاب شهرستان بر عهده سازمان آبفا است که به دلیل کم کاری از سوی این سازمان اداره محیط زیست به این مشکل رسیدگی می کند

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از ورود آب های سطحی به داخل دریا مرتبا به شهرداری مکاتبه می کنیم اما فایده ای ندارد. گاهی این کانال ها به سمت دریا باز می شود که درخواست می کنیم بسته شوند.

هیچ اداره ای به مشکلات شهری ورود نمی کند

عبداللهی با بیان اینکه مسئولیت ما نظارتی است و در بحث اجراییات شهرداری باید به این مشکلات محیط زیستی شهرستان ورود کند، گفت: متاسفانه در گناوه هیچ اداره ای به مشکلات شهری ورود نمی کند و خود را مسئول نمی داند. به طور مثال حل مشکل فاضلاب شهرستان بر عهده سازمان آبفا است که به دلیل کم کاری از سوی این سازمان اداره محیط زیست به این مشکل رسیدگی می کند.

اداره حفاظت محیط زیست هم عضوی از بدنه کارگروه است

وی اضافه کرد: برای اصلاح سگ های بدون صاحب در سطح شهر اداره حفاظت محیط زیست نیز یک عضو از کارگروه است که در این کارگروه فرماندار، رئیس و شهردار به عنوان دبیر کارگروه هستند و در ادامه نیز مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، نماینده دادستان، دامپزشک بخشدار و دهیار ها نیز هستند که بیشترین مسئولیت برعهده ما در اداره حفاظت محیط زیست است.

عبداللهی گفت: چندی پیش اداره حفاظت محیط زیست جلسه ای با اداره مرکز بهداشت برای پسماند زباله های عفونی برگزار کرد هیچ پزشکی حاضر نشد ماهی 70-80 تومان برای امحاء این زباله ها هزینه کند. آن هم زباله هایی که بسیار خطرناک هستند.

هفتگی زباله های خور لنج ها جمع آوری می شوند

وی درباره "خور لنج‌ها" نیز عنوان کرد: برای پاکسازی زباله ها در این منطقه گردشگری با رئیس اداره بنادر تماس گرفتم که گفت هفته ای یکی دو بار این منطقه از وجود زباله ها پاکسازی می شود. کشتی های باربری که به سمت امارات می روند در این خور لنگر می اندازند معمولا زباله های‌شان را در همانجا می ریزند. برای لایروبی نیز حتما با اداره بندر مکاتبه ای انجام خواهم داد.  

اینجا مردم مطالبه گر مشکلات شهری نیستند

عبداللهی در پایان افزود: اگرچه شهروندان اینجا به قوانین بهسازی شهر پایبند اما مطالبه گر مشکلات شان نیستند. فاضلاب شهری داخل آب های سطحی رها شده است. گناوه با وجودی که  بندری در آمد زا است ولی مشکلات زیادی دارد که مردم برای فاضلاب و سایت زباله از شهرداری و اداره آبفا مطالبه گر نیستند.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز