خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزیر بهداشت:

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر توانسته بیماری کرونا را به خوبی مدیریت کند / استان بوشهر کمبود تخت دارد

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۵۵۸

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با حمایت استاندار و کادر درمان این استان تو‌انست بیماری کرونا را به خوبی مدیریت کند و همه بیمارانی که نیاز به حمایت تنفسی دارند در بخش مراقبت ویژه بستری هستند.

به گزارش ایلنا، قاسم جان بابایی در حاشیه سفر یک روزه به استان بوشهر اظهار داشت: تا پایان هفته جاری ۲۵ تخت جدید مراقبت‌های ویژه با همه تجهیزات لازم از جمله ونتیلاتور و کمک تنفسی به ظرفیت بیمارستان‌های استان بوشهر افزوده می‌شود.

کاهش آمار بیماران بستری در بوشهر

وی ادامه داد: استان بوشهر در دو هفته گذشته به دلیل افزایش شمار بیماران سرپایی و بستری شرایط قرمز داشت اما با رعایت دستورات بهداشتی توسط مردم در سه روز اخیر شمار بیماران بستری آن کاهش‌یافته است.

جان بابایی اضافه کرد: بر اساس بازدید و هماهنگی انجام‌ شده با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هر بیمارستانی که نیاز به وسایل کمک تنفسی و اکسیژن‌ساز داشته باشد، کمک شود همچنین به دلیل خستگی کادر درمان تلاش می‌شود نیروی انسانی تازه‌نفسی به این مجموعه تزریق شود.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مردم در ۴۵ روز گذشته کمتر به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی توجه و مراسم عروسی، ختم و دورهمی برگزار کردند که این باعث شد میزان بروز بیماری در برخی از استان‌های کشور افزایش یابد.

جان بابایی بیان کرد: در زمان حاضر نیز وضعیت استان‌ها متفاوت است برخی استان‌ها مانند تهران، خراسان رضوی، مازندران و فارس روند روبه افزایش دارند اما در استان‌هایی مانند خوزستان، کردستان و کرمانشاه شرایط روبه بهبودی است.

وی تأکید کرد: مردم باید بدانند هر زمان به دستورالعمل‌های بهداشتی توجه کنند به‌طور قطع بعد از ۲ هفته بار مراجعه‌ها، مرگ‌ومیر و بستری‌ها کمتر می‌شود.

پیشرفت ۹۰ درصدی بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی شهدای هسته‌ای بوشهر

محمود جان بابایی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی شهدای هسته‌ای بوشهر گفت: تلاش می‌شود این بیمارستان به عنوان مرکز کمک‌کننده تا مهرماه امسال و هم‌زمان با آغاز فصل پاییز به بهره‌برداری برسد و تجهیزات موردنیاز آن نیز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین می‌شود.

وی یادآور شد: تلاش می‌شود نیازمندی‌های درمانی در بخش وسایل و امکانات در هر استانی در بخش‌های مختلف به تدریج اضافه شود.

جان بابایی گفت: شرکت‌هایی که تجهیزات را تأمین می‌کنند وارداتی ندارند و این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش بنیان تأمین می‌شود به همین دلیل هر استانی که در شرایط سخت قرار می‌گیرد با بررسی امکانات آن استان و متناسب با ظرفیتی که ایجاد می‌کند تجهیزات در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی درباره تولید واکسن کرونا افزود: تلاش‌هایی در این بخش در دست اجرا است با این وجود تا کشف واکسن این ویروس همه داروهایی که روی درمان این بیماری مؤثر است در زمان حاضر در کشور تولید می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقلبی خواندن داروی رمدسیویر در بازار سیاه و ورود سازمان غذا و دارو به این موضوع، گفت:  وزارت بهداشت ماده اولیه رمدسیویر را وارد کرده و می‌توانیم آن را در داخل تولید کنیم که البته هنوز تأثیر این دارو در درمان کرونا در گام پژوهش است.

تاکنون هیچ درمانی برای بیماری کرونا کشف نشده است

محمود جان بابایی اظهار داشت: امروز دنیا با ویروسی سروکار دارد که تاکنون هیچ درمانی برای آن کشف نشده و با توجه به شباهت این ویروس از لحاظ ساختمانی به ویروس هپاتیت سی، اچ آی وی و آنفلوانزای N1H1 از داروهایی که برای درمان این ویروس‌ها استفاده می‌شود، برای ویروس کرونا نیز استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران تاکنون در این عرصه دست‌خوش تصمیم‌گیری‌های غلط نشده است و جزو سه تا چهار کشوری است که بیش‌ترین تحقیقات را در خصوص بیماری کرونا انجام داده است.

جان بابایی ادامه داد: در زمان حاضر تمام مطالعات و پیشرفت‌های پزشکی در خصوص کرونا جمع‌آوری و این باعث شده تصمیم‌گیری‌ها عجولانه نباشد و در زمان حاضر نیز تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص گرفته‌شده است.

ساخت داروهای تحقیقاتی جدیدی تا سه هفته آینده

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: الآن همه برنامه‌های مؤثر در کشور وجود دارد و داروی احتمالی که روی این ویروس می‌تواند مؤثر باشد به شرکت‌های دارویی توصیه‌شده و تا سه هفته آینده داروهای تحقیقاتی جدیدی در حال ساختن هستند.

وی بابیان اینکه در زمان حاضر مؤثرترین عامل درمان بیماری کرونا حمایت تنفسی و نه دارو است افزود: سرمایه‌گذاری ما در راستای توسعه تخت‌های ویژه و آی سی یو، دستگاه کمک تنفسی و دستگاه‌های اکسیژن ساز است که تلاش شده نیاز استان‌ها ازجمله بوشهر در این خصوص برطرف شود.

پلاسما درمانی در استان بوشهر اجرا می‌شود

محمود جان بابایی با اشاره به اینکه روش پلاسما درمانی در استان بوشهر وجود ندارد اضافه کرد: با شرایطی که وجود دارد همه داروهای مؤثر در درمان کرونا در استان وجود دارد و پلاسما درمانی نیز یکی از روش‌های درمانی است که روش جایگزین هم دارد اما باز هم تلاش می‌شود که این روش درمانی نیز در استان اجرا شود.

وی ادامه داد: باوجوداینکه دولت در قالب نظام سلامت گام‌های مؤثری در استان بوشهر برداشته و اگر توسعه تخت‌های بیمارستانی نبود امروز وضعیت بدتر و مرگ‌ومیرهای بیشتری در انتظار ما بود با این وجود این استان شکننده است.

استان بوشهر کمبود تخت دارد

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود همه اقدام‌های انجام‌شده اما در زمان حاضر کمبود تخت، تخت‌های ویژه، اورژانس ازجمله نیازهای استان بوشهر است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: استان بوشهر جزو استان‌هایی است که بیماران بدحال آن زیاد و میزان مراجعه مردم شامل اطفال، میان‌سالان و سالمندان زیاد است، بر این اساس یک‌سوم بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه را جوانان تشکیل می‌دهند که با توجه به توسعه تخت‌ها بیشتر آن‌ها نجات می‌یابند.

توسعه تخت‌های ویژه در استان بوشهر باید انجام شود

جان بابایی تأکید کرد: با این وجود استان بوشهر به لحاظ اینکه بیمارستان جایگزین ندارد و تجهیزات موجود با توجه به موقعیت استان از لحاظ صنعتی و اقتصادی جوابگو نیست و باید تدبیر کرد، اما در کوتاه مدت قرار شد هر تعداد دستگاه کمک تنفسی و ونتیلاتور که برای استان لازم است تأمین شود و هرگونه توسعه‌ای در خصوص تخت‌های ویژه لازم است باید انجام شود.

این مقام مسئول گفت: الآن مریض در انتظار آی سی یو در استان وجود ندارد اما برای آرامش مردم این تجهیزات تأمین می‌شود.

محمود جان بابایی اضافه کرد: تلاش می‌شود تجهیزات لازم بیمارستان شهدای هسته‌ای علاوه بر تجهیزات اورژانس، تخت‌های ویژه و دستگاه سی‌تی‌اسکن آن قبل از مهرماه بهره‌برداری شود.

ترزیق نیروهای جدید کادر درمان در استان

وی ادامه داد: با توجه به خستگی کادر درمان تلاش می‌شود قبل از مهرماه نیروهای جایگزین و کمکی به کادر درمان استان تزریق شود.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمان حاضر بیماری کرونا به صورت آبرومندانه در کشور در حال مدیریت است و خوشبختانه برخلاف سایر کشورها این بیماری بدون مشکل اجتماعی در حال مدیریت است.

جان بابایی ادامه داد: وفاق، همدلی و اتحاد از مهم‌ترین دستاوردهای کروناست و این مهم به عنوان یک سرمایه برای کشور تلقی می‌شود که باید مورداستفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: هرچند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان خط مقدم در بیماری کرونا به شمار می‌رود اما همه دستگاه‌ها در کنار این وزارتخانه بودند و تاکنون به خوبی این بیماری در کشور مدیریت شده است.

محمود جان بابایی افزود: هرچند در ابتدا ساده‌انگاری مردم نسبت به کرونا باعث شد که بیماری تشدید شود اما امروز با تبلیغات و هشدارهایی که داده‌شده مردم بیشتر توجه دارند و انتظار می‌رود این توجه‌ها بیشتر شود.

وی تأکید کرد: امروز مردم شیوه زندگی خود را تغییر داده‌اند و با رعایت مسائل بهداشتی زندگی با کرونا را باید تجربه کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه بیماری کرونا فرسایشی است خاطرنشان کرد: در این شرایط دلجویی از کارکنان بهداشت و درمان می‌تواند خستگی را از تن کادر درمان بیرون آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز