خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن انبوه سازان فارس:

شیراز دومین شهر گران کشور از نظر قیمت ملک است/ افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت زمین از سال گذشته تا امروز

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۶۵۳

رئیس انجمن انبوه سازان فارس با بیان اینکه استان فارس و کلانشهر شیراز دومین شهر گران کشور از نظر قیمت ملک است، تصریح کرد: همچنین در ارتباط با بافت فرسوده نیز باید وضع زمین ها مشخص شود.

به گزارش ایلنا مهرداد خائف در جمع خبرنگاران با اشاره به روند طولانی و هزینه بالای اخذ پروانه ساخت نسبت به  استان های دیگر گفت: این موضوع  در مجموع منجر به افزایش هزینه ساخت و قیمت تمام شده ساختمان می شود.

خائف با بیان اینکه کاهش تولید مسکن و کاهش کارگران ساختمانی تبدیل به یک معضل شده است، ابراز کرد: این موضوع آمار بیکاری را افزایش می دهد.

رئیس انجمن انبوه سازان فارس با تاکید بر اینکه فقط مدیران جهادی، شجاع و صادق هستند که می توانند کار کنند و بنگاه های اقتصادی را حمایت و کمک نمایند، خاطرنشان کرد: ضروری است که مدیران برای قانون ارزش قائل شوند و بر مبنای آن عمل نمایند و لوایح را به صورت کارشناسی و با نظر خواهی از بخش خصوصی انجام دهند.

خائف افزود: از انبوه سازان حمایت های استانی نمی شود و جدا از مشکلات کشوری، در استان هم مشکلات مضاعفی داریم.

به گفته وی بارها خواسته ایم که در این زمینه کمیته ای با مدیریت واحد تشکیل شود تا موانع درون استان و کشوری بررسی شود، اما تاکنون محقق نشده است.

 این کارشناس صنعت ساختمان با اشاره به موانع موجود بر سر ساخت مانند تامین پارکینگ در تجاری های خطی، بروکراسی اداری و تعلل در صدور پروانه و پایان کار بیان کرد: چنین هزینه هایی در نهایت  فقط منجر به گران شدن هزینه ساخت می شود.

خائفی با یادآوری اینکه انبوه سازان و فعالان صنعت ساختمان در شیراز همچنان با شورا و شهرداری چالش دارند، گفت: شیراز یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های بروکراسی اداری را دارد، به طوریکه میانگین جمع مدت زمان صدور پروانه و پایان کار، در اغلب موارد از مدت زمان ساخت یک پروژه طولانی‌تر بوده و این موضوع در کنار هزینه‌های گزافی که بعضا به شکل غیرقانونی دریافت می‌شود، قیمت تمام شده ساختمان را افزایش داده است.

خائف همچنین در ارتباط با مصوبه هیئت دولت مبنی بر اخذ مالیات مسکن مهر عنوان کرد: زمانی که مسکن مهر در سال ۹۲ تحویل داده شد میزان  مالیات  به ازای هر واحد ۳۰۰ هزار تومان بود که سازندگان باید مالیات را پرداخت می کردند، اما امسال بعد از ۷ سال، قانونی تصویب و عطف ماسبق شده است که بر اساس آن، رقم امروز مالیات را از سازندگان بگیرند که از قیمت ساخت مسکن آن‌زمان بیشتر است.

وی یادآور شد: در این شرایط و درحالی انبوه سازان باید به کار اصلی خود و بدون دغدغه بپردازند که تنها راه برون رفت از رکود و جلوگیری از افزایش بیکاری، ساخت و ساز است.

افزایش ۳۰۰ درصدی  قیمت زمین از سال گذشته تا امروز

در ادامه محمد رضی پیرو، دبیر انجمن انبوه سازان فارس با اشاره به اینکه تورم ایجاد شده بخشی در رابطه با اقتصاد کلان و بخشی مدیریت استانی است، ابراز کرد: گرانی چندماه اخیر شامل کسری بودجه دولت، سیاست انقباضیبانک مرکزی و تقاضا برای مسکن به عنوان کالای سرمایه ای است که درنهایت تقاضا زیاد و عرضه کاهش پیدا کرده است.

پیرو افزود: حجم نقدینگی که در بازار با خروج سرمایه از بانک ها داشته ایم منجر شده است که نقدینگی بزرگی در اقتصاد خلق شود و در بازارهای موازی مختلف سهام، ارز و طلا، قیمت ها افزایش یافت و به مسکن هم رسید. وی با بیان اینکه شرایط حاکم منجر به خواب سرمایه  شده است، خاطرنشان کرد: همچنین بروکراسی طولانی و اینکه حداقل زمان پروانه ساختمانی ۸ ماه تا ۱ سال و پایان کار بین ۱ تا 5/1 سال زمان می برد، بیشتر از زمان ساخت مسکن است.

پیرو با بیان اینکه در حال حاضر در تولید و عرضه مسکن هیچ تناسبی نیست و تولید کاهش و نیاز انباشته داریم، ابراز کرد: ‌سالیانه در کشور یک میلیون واحد مسکن نیاز است که در سال گذشته ۲۴۴ هزار واحد تولید شده است و با کمبود و نیازهای انباشته بیش از ۲ میلیون واحد مسکن نیاز است که عزم ملی و استانی می خواهد.

وی با اشاره به برون رفت سرمایه از استان و ایجاد انگیزه در استان های دیگر گفت:  در سال جهش تولید باید مدیران جسوری داشته باشیم؛ با تورم لحظه ای که وجود دارد، برای یک امضا ۴ ماه باید دوندگی کرد درحالی که در همین زمان و با افزایش‌چند درصدی و آنی مصالح، انگیزه ای برای فعالیت نیست.

دبیر انجمن انبوه سازان فارس با اشاره به اینکه قیمت زمین از سال گذشته تا امروز ۳۰۰درصد افزایش داشته است، ابراز کرد: برای برون رفت از شرایط موجود در بازار مسکن سندیکا انبوه سازان در بخش تولید، سرمایه گذاری و ساخت مسکن متخصص دارد و باید ایجاد انگیزه شود تا بسته پیشنهادی مطرح و عملیاتی شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز