خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان :

تناقض در سطح سواد شوراهای روستا مانع توسعه روستایی می شود / ۷ درصد مصوبات شورای روستاهای استان مغایر با قانون بود

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۵۱۹

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان در جلسه شورای اسلامی استان گفت: دهیار روستاهای بالای 1500 نفر جمعیت باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند، اما برای اعضای شورای شهر صرف سواد خواندن و نوشتن وحداکثر دیپلم کافی است و این تناقض در ضوابط مانع از تحقق توسعه و آبادانی در روستاها می‌شود.

به گزارش ایلنا، مهدی صمیمیان گفت:  ۹۳ درصد از مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان در سال گذشته اجرایی شد.
وی افزود: سال گذشته شورای اسلامی روستاهای استان سمنان ۹۰۲ جلسه برگزار کردند که نتیجه این جلسات تصویب چهار هزار و پنجاه ونه مصوبه بود که ۹۳ درصد مصوبات اجرایی شد.

صمیمیان ضمن بیان اینکه هفت درصد مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان سمنان مغایر با قانون بود تصریح کرد: طبق ماده ۸۹ قانون شوراها،در صورت عدم رعایت موارد قانونی از سوی شوراها و اعتراض نسبت به عمکرد این نهاد، اقدامات شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و براین اساس سال گذشته پنج جلسه برای رسیدگی به اعتراض‌ها و تخلف شوراها در استان سمنان تشکیل و به ۱۹ پرونده رسیدگی شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان یادآور شد : ۹۵۸ نفر اعضای شورای اسلامی روستاهای استان سمنان را تشکیل می‌دهند که سه درصد اعضای شورا خانم و ۹۷ درصد مرد هستند.

وی خاطر نشان ساخت: از مجموع ۵۴۹ روستا و آبادی استان سمنان ۳۰۸ روستا دارای شورای اسلامی روستا هستند و فراوانی میانگین سنی اعضای شورای اسلامی روستاهای استان ۴۰ تا ۶۰ سال است.

مهدی صمیمیان افزود: ۲۴ نفر از اعضای شورای اسلامی روستاهای استان سمنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۱۳۴ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۵۴ نفر مدرک کاردانی، ۲۶۴ نفر مدرک دیپلم و بقیه زیر دیپلم هستند.

وی ادامه داد: ایجاد انگیزه برای شورای اسلامی روستاها نقشی مهم در پیشبرد اهداف و ایجاد عمران و آبادانی در توسعه روستاها دارد و انتظار می‎‌رود در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود.

مهدی صمیمیان گفت: نبود ضمانت اجرایی برای مصوبه‌های شورای اسلامی روستاها از دیگر مشکلات پیش‌رو است که  باید ساز وکاری تعریف شود تا دستگاه‌های اجرایی برای اجرای مصوبه‌های شورای اسلامی روستاها بیش از پیش همکاری کنند.

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان نمود : شورای عالی استان‌ها قابلیت اعطای طرح به مجلس و لایحه به دولت رادارد و باید از این ظرفیت برای رفع نواقص استفاده شود و برای اعضای شورا نیز میزان سواد مانند دهیاری‌ها ملاک و معیار انتخاب باشد.
وی اظهار داشت: آموزش اعضای شورای اسلامی روستاها نکته مهمی است که نباید فراموش شود و در سال گذشته سه دوره آموزشی برای اعضای این نهاد برگزار شد و انتظار می‌رود ارایه دوره‌های آموزشی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط افزایش یابد.

مهدی صمیمیان یادآور شد: ۴۶ هزار خانوار با جمعیت ۱۴۲ هزار تن در بیش از ۵۴۹ روستای استان سمنان زندگی می کنند.

شایان ذکر است استان سمنان دارای ۳۰۸ روستای برخوردار از شورای اسلامی است و ۲۵۷ روستای استان هم دهیاری دارد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز