خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در دیدار با استاندار مطرح کرد :

افزایش 21 درصدی حقوق کارگران پاسخگوی معیشت آنها نیست/ انتقاد از عملکرد صداوسیمای استان در پوشش اخبار کارگری/ عدم پرداخت مطالبات کارگران کنتورسازی قزوین/ بلاتکلیفی طولانی مدت بازنشستگان قزوینی+فیلم

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۵۰۵

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: افزایش 21 درصدی حداقل مزد کارگران که امسال به تصویب رسیده است نسبت به وضعیت معیشت این قشر کمتر است و پاسخ مخارج زندگی آنان را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عیدعلی کریمی در دیدار با هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین که به مناسبت روز جهانی کارگر انجام شد، اظهار کرد: مقدار حقوق دریافتی کارگران فاصله خیلی زیادی با مخارج زندگی آنان دارد به عنوان مثال کارگری که ماهی 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرد با مدیر‌ی که ماهی 30 میلیون تومان حقوق می‌گیرد این فاصله حقوقی عادلانه نیست و این موضوع  باید در بحث تولید رعایت شود و آموزش متقابل هم برای کارگر و هم مدیر لحاظ شود مانند شرکت کنتورسازی که امروز تعداد کارگران آن به 160 نفر رسیده و هنوز هم وضعیت آن به خوبی مدیریت نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان افزود: از طرف دیگر افزایش 21 درصدی حقوق کارگران هم قابل قبول نیست و نزدیک به 99 درصد کارگران از این میزان افزایش حقوق ناراضی‌اند و باتوجه به تورم 41 درصدی که در کشور وجود دارد این حقوق پاسخگوی وضعیت معیشتی کارگران نیست.

کریمی عنوان کرد: این افزایش حقوق پاسخگوی معیشت امروز کارگران نیست و همچنین شرایط فعلی کشور با وجود ویروس کرونا اجازه تجمع اعتراض‌آمیز را به کارگران نداد تا این قشر از مشکلات خود بگوید. نمایندگان کارگری پیگیر موضوع افزایش 21 درصدی حداقل مزد کارگران در دیوان عدالت اداری هستند زیرا در جلسه شورایعالی کار مصوبه افزایش مزد، افزایش دستمزد بدون جلب نظر نماینده کارگران با همکاری دولت و کارفرما امضا شده و باید مذاکره‌ای مجدد برگزار شود و این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته این فعال کارگری، بازنشستگانی هم در استان هستند که بلاتکلیفند و مشخص نیست که چقدر به حقوقشان اضافه شده است و موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هنوز عملی نشده و این موضوع مستلزم توجه جدی از سوی مسئولان استانی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان ادامه داد: سال گذشته چند شوک ازجمله گرانی نان، بنزین و شیوع ویروس کرونا که مواد بهداشتی را بی‌نهایت گران کرد به جامعه کارگری وارد شد و اقلام مورد نیاز خانوارها در بازار 100 تا 300 درصد افزایش یافته که این موضوع باعث شده تا توان خرید کارگران نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یابد.

کریمی در خصوص مراسم هفته کارگر در استان گفت: تاریخ 5 تا 11 اردیبهشت هفته کارگر است که به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی آنها مجازی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته از مسئولان استانی درخواست کردیم که به هفته کارگر بها بدهند و توجه بیشتری به این قشر داشته باشند و به واحدهای تولیدی که مشکل دارند، سر بزنند و از نزدیک مشکلات کارگران این واحدها را مشاهده کنند.

این فعال کارگری با انتقاد شدید از عملکرد ضعیف مرکز صداوسیما افزود: متاسفانه امروز که روز ششم از هفته کارگر است برنامه‌های این نهاد حتی یک کلمه هم به بحث حوزه کارگری اختصاص ندارد و چندین بار درخواست کرده‌ایم تا میزگردی با حضور کارگر و کارفرما تشکیل دهند و مشکلات بخش کارگری عنوان و مورد بررسی قرار گیرد اما تاکنون خبری نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان افزود: از چند ماه پیش محصولات واحد‌های تولیدی در انبارها احتکار شده تا افزایش قیمت‌ها با نظارت بیشتری صورت بگیرد اما متاسفانه نمونه کالایی که امروز قیمت تمام شده آن سه یا چهار هزارتومان است، در فروشگاه‌ها با قیمت پنج هزارتومان به فروش می‌رسد و در آخر ۵۰۰ تومان تخفیف می‌دهند که باید بر روی نرخ کالاها نظارت بیشتری صورت بگیرد.

کریمی یادآور شد: واحد تولیدی کنتورسازی قزوین که تعدادی از کارگران آن حقوق چندین ماهه و سنوات خود را مطالبه دارند باید با تشکیل یک تیم متشکل از نماینده کارگران و اداره کار بررسی و رسیدگی شود. همچنین کارگرانی که مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند این امر به آنان اختصاص یابد.

حجم ویدیو: ۶۶.۲۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۲:۳۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز