خبرگزاری کار ایران

ایلنا از ایلام گزارش می‌دهد؛

محروم‌ماندن اهالی"هلشی" از آب کشاورزی / کشاورزان ایوان: زمین‌های‌مان دیم شده؛ آب چاه‌ها سهم ماست/ یک مسئول: مالکیت آب‌های زیر زمینی با دولت است

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۶۴۱

مردم ایوان که چند سالی است از آب چاه های منطقه "هلشی" برای مصارف کشاورزی محروم هستند و این آب برای صرف پتروشیمی ایلام می‌شود، می خواهند آب این چاه ها دوباره برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، سال ۸۲ در راستای تامین آب پالایشگاه و پتروشیمی ایلام طی عقد قراردادی که برای مدت ۱۰ سال منعقد شد چند حلقه چاه عمیق در دامنه منطقه "هلشی" شهرستان ایوان حفر کردند و قرار بر این بود پس از اتمام قرارداد و پس از بهره برداری آب سد گلال ، چاه‌های منطقه "هلشی" ایوان در اختیار کشاورزان منطقه قرار گیرد تا آنها نسبت به آباد کردن زمین‌های خود که در این مدت به دیم تبدیل شده‌اند، اقدام کنند. 

بر اساس همان قرارداد بایستی در سال ۹۲ چاه‌های "هلشی" طبق روال سالیان اخیر مردم این منطقه از آن برای کشاورزی و... استفاده کنند اما ماه‌ها و سال‌ها از آن می‌گذرد و کشاورزان از آب چاه های منطقه همچنان محروم هستند.

این در حالی است که آب سد گلال به علت حجم زیاد و سرریز شدن آن رها سازی می‌شود اما نه از آب سد گلال استفاده بهینه می‌شود و نه آب چاه‌های ایوان را به کشاورزان بازگردانده اند.

بماند که این آب چه خسارتی به اکو سیستم زمین، کشاورزی و به خشکی بخش عمده‌ای از باغات منطقه سراب ایوان وارد می کند.

مردم شهرستان ایوان این روزها با مشکل آب شرب مواجه بودند که با هزینه های هنگفتی آب منطقه سیاهگل را به ایوان انتقال داده‌اند که آن آب هم در جای خود قابل بحث است.

مردم منطقه "هلشی" مدعی‌اند از سال ۹۲ که قرارداد پالایشگاه و پتروشیمی به اتمام رسیده است و به مدت ۴ سال دیگر اقدام به اخذ مجوز برداشت آب آن منطقه را کرده‌اند و مالکین زمین‌هایی که از آب آنجا منتفع می‌شوند از این امر بی‌خبرند و بدون اذن و اجازه آنها این کار صورت گرفته است.

محمدی یکی از اهالی منطقه "هلشی" به خبرنگار ایلنا در این باره گفت: از سال ۹۶ به بعد مجوز آنان تمدید نشده و تاکنون هنوز به برداشت آب چاه‌های منطقه "هلشی" اقدام می‌کنند.

علی پور احمد مدیر عامل آب منطقه‌ای استان ایلام نیز در گفت وگو با ایلنا گفت: پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام محدودیتی برای استفاده از چاه‌های حفر شده منطقه "هلشی" ایوان ندارند چرا که برای این کار اقدام به اخذ مجوز کرده‌اند اما الان که سد گلال به بهره برداری رسیده است پالایشگاه و پتروشیمی ایلام بایستی خط انتقال آب از سد گلال به شرکت‌های مذکور را ایجاد کنند. 

وی افزود: این دو شرکت نهایتا تا پایان سال ۹۹ ملزم به اجرای خط هستند چرا که فلسفه احداث سد گلال به همین منظور و برای تامین آب پالایشگاه و پتروشیمی ایلام انجام شده است. 

پور احمد با بیان اینکه آب منطقه‌ای با مردم ایوان در این زمینه همکاری خواهد کرد، گفت: پس از اجرای خط انتقال آب از سد گلال به پالایشگاه و پتروشیمی و در راستای استفاده مردم منطقه از آب زیرزمینی بر اساس قانون به مردم مجوز استفاده را خواهیم داد. 

وی افزود: مالکیت آب‌های زیر زمینی با دولت است و پس از عدم استفاده دو شرکت موصوف از آن ، اختیار آن با آب منطقه‌ای استان ایلام است که ما هم بر اساس دستورالعمل‌های قانونی به مردم اجازه استفاده را خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز