خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

به دنبال اجرای طرح تمرکز فعالیت‌های کشاورزی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۲۷

بخش کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با آن دارای چالش‌ها و ظرفیت‌های متعددی است که با اجرای طرح تمرکز فعالیت‌های کشاورزی می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه این حوزه بخوبی بهره برداری و نسبت به برطرف کردن چالش‌های پیش رو نیز اقدام کرد چرا که برای نمونه تاکنون بازاریابی و تجارت بخش کشاورزی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که با اجرای این طرح به جهادکشاورزی به عنوان متولی اصلی این حوزه واگذار می‌شود.

ایلنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، اجرای طرح تمرکز فعالیت‌های کشاورزی را راه حل ساماندهی این حوزه و تسریع و تسهیل در فعالیت‌های کشاورزی دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: بخش کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با آن دارای چالش‌ها و ظرفیت‌های متعددی است که با اجرای طرح تمرکز فعالیت‌های کشاورزی می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه این حوزه بخوبی بهره برداری و نسبت به برطرف کردن چالش‌های پیش رو نیز اقدام کرد چرا که برای نمونه تاکنون بازاریابی و تجارت بخش کشاورزی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که با اجرای این طرح به جهادکشاورزی به عنوان متولی اصلی این حوزه واگذار می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دو سوم از اراضی زراعی استان تحت کشت دیم و تنها یک سوم آن تحت کشت آبی قرار دارد که با توجه به بارش‌های مناسب پس از کشت پاییزه امسال، انتظار داریم سال آینده زراعی استان، سالی پربار و سودآور برای کشاورزان و فعالان این حوزه باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به نقش تعاونی‌های روستایی در ساماندهی مشکلات بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: تعاونی‌های روستایی براساس فلسفه وجودی خود ملزم به ساماندهی مسایل و مشکلات مرتبط با حوزه کشاورزی هستند که در صورت تبیین صحیح این وظایف، می‌توان شاهد نقش موثر این نهاد در تنظیم بازار، توسعه تولیدات کشاورزی، ترویج تولید محصولات جدید و حتی اقداماتی اجرایی چون توزیع مناسب کودهای شیمیایی میان کشاورزان بود.
محمدیان به برخی نارضایتی‌های کشاورزان در بحثتوزیع و قیمت کودهای شیمیایی نیز اشاره کرده و گفت: با توجه به اینکه کود اوره مورد استفاده کشاورزان در داخل تولید می‌شود و کودهای فسفات و پتاسیم کودهای وارداتی هستند، در سال ۹۱ با تلاش نمایندگان استان و موافقت وزرای سابق نفت و جهاد کشاورزی مقرر شد تا شرکت‌های پتروشیمی کود اوره را با قیمت ۱۷۵ هزار ریال برای توزیع در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهند تا این سازمان نیز کود اوره را با قیمت ۲۰۰ هزار ریال در اختیار کشاورزان قرار دهد.
وی افزود: اما با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی بیشتر تمایل به صادرات محصولات خود داشتند، این موضوع اجرایی نشد اما با پیگیری نمایندگان تصمیم بر این گرفته شد که این شرکت‌ها در صورتی اقدام به صادرات کود اوره کنند که نیاز داخلی برطرف شده باشد و بر همین اساس امسال با انباشت کود اوره مواجهیم و آمادگی کامل خود را برای توزیع این کود با قیمت ۳۵۰ هزار ریال به هر مقدار که کشاورزان متقاضی باشند، اعلام می‌کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اذربایجان شرقی تصریح کرد: امسال کود براساس مساحت اراضی به کشاورزان داده می‌شود و با توجه به تامین و حمل کود به اندازه کافی به استان و ارسال به شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم با توجه به انباشت کود مشکل چندانی در این خصوص وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به تعیین قیمت تضمینی خرید گندم اظهار داشت: امسال گندم تولیدی کشاورزان با قیمت تضمینی ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال خریداری می‌شود که قیمت واقعی این محصول است و اگر کشاورزان به دنبال افزایش حاشیه سود خود از فروش این محصول هستند، باید افزایش تولید در واحد سطح را مورد توجه جدی قرار دهند که این امر نیازمند فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی مناسب با این هدفگذاری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز