خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر شیراز مطرح کرد:

دیوان عدالت در برخورد با مصوبات شورا، مصالح عمومی را ملاک قرار دهد/ برخی از نمایندگان مجلس، شوراها را رقیب خود می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۸۹۷

رئیس شورای شهر شیراز تأثیر آرای دیوان عدالت اداری را بر سرنوشت مدیریت شهری و خدمت‌دهی به شهروندان تعیین‌کننده توصیف کرد و گفت: قضات دیوان در صدور آرای خود ماهیت قانون اساسی و مصالح عمومی را ملاک قرار دهند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، سید عبدالرزاق موسوی در نخستین همایش ملی مصوبات شورای اسلامی شهر و روستا در آرای دیوان عدالت اداری با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی واندیشه‌های بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفت: در حوزه مدیریت شهری آنچه که از بررسی اصول قانون اساسی به‌ویژه اصل یکصدم برمی‌آید این است که شوراها با هدف اداره امور محلی و استفاده از ظرفیت مردم در اداره شهرها و روستاها ایجاد شده‌اند.

 برخی از نمایندگان مجلس، شوراها را رقیب خود می‌دانند

وی با انتقاد از برخی نگاه‌های نادرست نسبت به شوراها، تصریح کرد: متأسفانه نمایندگان مجلس ما بعضاً به نوعی شوراها و به صورت خاص شورای عالی استان‌ها را رقیبی برای خود می‌دیده‌اند و بر اثر همین نوع نگاه، نه تنها از طرفیت قانون اساسی برای تقویت و حمایت از این نهاد انتخابی استفاده نشده بلکه از حدود صلاحیت و اختیارات شوراها نیز کاسته است.

 مجلس اختیارات شوراها را محدود کرده است

موسوی با اشاره به ماده 80 قانون شوراها و وظایفی که برای شورای اسلامی شهر پیش‌بینی شده، بیان داشت: باید بگویم که با بررسی و تطبیق این قانون با اصول قانون اساسی به خوبی در می‌یابیم که مجلس حدود وظایف و اختیارات شوراها را محدود کرده است؛ ضمن آنکه در مواردی ابزارها و مکانیزم‌های انجام همین وظایف هم پیش‌بینی نشده است.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها (کشور) افزود: از سال 1375 تاکنون و در اصلاحات قانون شوراها و بعضاً قوانین دیگر مانند لایحه مالیات بر ارزش افزوده‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده و در دستور بررسی است، تلاش شده تا هر چه بیشتر از دامنه اختیارات شوراها کاسته شود در عین حالی که در عمل به تکالیف آن افزوده شده است.

موسوی با یادآوری اصل 173 قانون اساسی که بر اساس آن دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم از آیین‌نامه‌ها و تصمیمات مقامات دولتی است، خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته تاکنون، آرای متعددی در موضوع مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا صادر شده است که باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تدوین و تصویب رویکردهای شورای اسلامی شهر شیراز در حوزه مدیریت شهری در شروع فعالیت دوره پنجم و ابلاغ آن‌ها به شهرداری، گفت: یکی از مهمترین این رویکردها، رعایت یک اصل مهم در موضوع ارائه خدمات عمومی است و آن هم این است که خدمات آسان، قابل دسترس، سریع، باکیفیت و با قیمت مناسب به مردم و شهروندان ارائه شود زیرا این‌ها می‌تواند موجب افزایش رضایت و اعتماد عمومی و به تبع آن مشارکت آنان در فعالیت‌های اساسی و حیاتی شود.

عدم پاسخگویی به مطالبات اولیه شهروندان، مشکل‌آفرین است

موسوی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل محدودیت‌های مالی رعایت اصولی همچون امنیت و نظم عمومی، بهداشت عمومی و حداقل آموزش عمومی که از تکالیف و وظایف دولت است، کمتر مورد توجه است در حالی‌که این اصول برای مدیریت شهری و شورا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا کاهش هر کدام از این شاخص‌ها می‌تواند، به افزایش مشکلات اجتماعی، نارضایتی و ایجاد اختلال در روند فعالیت عادی جامعه و شهرداری و همچنین افزایش هزینه ارائه خدمات منجر شود.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به تجربه بشری و ارزیابی شهرهای موفق در دنیا، کاهش هزینه‌های اداره شهرهای امروزی و دستیابی مردم به خدمات بهتر را در گرو هماهنگی و یکپارچگی مدیریت شهری عنوان و تصریح کرد: در این شرایط که متأسفانه دولت و مجلس در پی افزایش اختیارات خود و محدود کردن هر چه بیشتر اختیارات شوراها هستند، نقش آرای دیوان عدالت اداری در پاسداری از قانون اساسی و حقوق مردم و به صورت خاص تامین زندگی بهتر و جلب مشارکت مردم در اداره شهر و کاهش هزینه‌های اداره شهر از طریق تقویت نهاد شوراها بسیار مهم است.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها، تأثیر آرای دیوان عدالت اداری را بر سرنوشت مدیریت شهری و مشارکت مردم تاثیرگذار و بلکه تعیین‌کننده توصیف کرد و گفت: این آثار در دو حوزه تقویت شوراها و همچنین تأمین منابع مالی اداره شهرها حائز اهمیت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز