خبرگزاری کار ایران

پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا:

ممنوعیت بیش از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس مغایرتی با قانون ندارد/ با قانون جدید احزاب می‌توانند جلوی خرید و فروش رای را بگیرند

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۲۳۹

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معتقدم باتوجه به شرایطی که وجود دارد ممنوعیت بیش از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس بسیار خوب است زیرا چنین قانونی راه برای افراد دیگری هم باز می‌کند که وارد عرصه انتخابات شوند،

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ممنوعیت بیش از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و اینکه اگر این قانون توسط شورای نگهبان تائید و سپس اجرایی شود چه تغییراتی را در خانه ملت ایجاد خواهد کرد،‌ گفت: معتقدم باتوجه به شرایطی که وجود دارد چنین قانونی راه را برای افراد دیگری هم باز می‌کند که وارد عرصه انتخابات شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلاکی تاکید کرد:‌ اعتقاد بر این است که با این شرایط این پیشنهاد که فردی بیش از سه دوره متوالی نماینده مجلس نباشد، بسیار خوب است.

وی خاطر نشان کرد: اگر شرایط انتخابات ما مانند سایر کشورهای مترقی شود و احزاب بتوانند مانند بسیاری از کشورها در جریان برگزاری انتخابات آن تاثیری را که باید بگذارند برگردد به حالت قبلی بهتر است اما در حال حاضر که چنین مولفه‌ای آن چنان در انتخابات و انتخاب مردم اثرگذار نیست این قانون (ممنوعیت بیش از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس) بسیار کارآمد است.

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه با این قانون فرد برای اینکه در دوره بعدی مجلس حضور داشته باشد تصمیم‌گیری‌هایش را بر اساس مصحلت انجام می‌دهد، گفت: مشاهده می‌کنیم در حل مسائل حساس تصمیم‌گیری بر این است که حضور افراد در مجلس تدوام داشته باشد؛ بنابراین هنگامی که بدانند این تداوم دائم‌العمر نیست آن وقت مصحلت را کنار می‌گذارند و یک مقدار منطقی و شجاعانه‌تر در راستای منافع مردم تصمیم می‌گیرند.

وی تاکید کرد: وجود چنین قانونی باعث می‌شود میدان برای افرادی که توانمند هستند اما به واسطه تداوم نمایندگی برخی‌ها این فرصت از آنها گرفته شده است که نتوانند در عرصه انتخابات باشد، باز شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه مجلس تصویب کرد احزاب می‌توانند به صورت لیستی در انتخابات شرکت کنند و فعالیت داشته باشند،‌ عنوان کرد: تقریبا برای اولین بار است که در قانون انتخابات بحث احزاب مطرح می‌شود و همین مطرح شدن خودش یک گام رو به جلو برای فعالیت حزبی است.

وی اظهار داشت: اینکه در انتخابات ما به صورت قانونی و رسمی احزاب را بپذیریم کمک می‌کند که کیفیت فعالیت‌های حزبی را بالا ببریم.

پارسایی خاطرنشان کرد: البته باید در راستای تقویت این قانون کاری کنیم که احزاب پاسخگوی نامزد و یا لیستی که برای انتخابات ارائه می‌دهند باشند؛ نه اینکه بیایند افراد را معرفی کنند و بروند تا انتخابات دور بعدی، باید در اولویت فعالیت احزاب قرار گیرد که جوابگوی اعتماد مردم باشند.

وی تاکید کرد: برای اینکه احزاب ما به نقشی که باید در انتخابات برسند، لازم است که عمکلردشان به چالش کشیده شود تا لیستی که به مجلس می‌فرستند بتوانند علاوه بر وظایف ذاتی یک نماینده راه حلی برای مسائل و مشکلات داشته باشند.

این عضو فراکسیون درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود شاید روند لیستی شدن و این قوانین باعث شود که رانت در انتخابات به وجود بیاید، بیان کرد: در حال حاضر هم این مسائل وجود دارد .

وی ادامه داد: به نظر هنگامی که یک فرد بداند تنها به چند ده هزار رأی منطقه خود نیاز ندارد و باید رأی کل استان را داشته باشد، دیگر وارد چنین مباحثی نمی‌شود و دست به رانت نمی‌زند.

پارسایی تاکید کرد: ما احزاب متعددی داریم اگر فعال وارد عرصه انتخابات شوند جلوی رانت و خرید و فروش رأی را خواهند گرفت زیرا دیگر محدود نیستند که بگویم کسی با کسی زد و بند می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که این قانون ممکن است در مرحله آزمایشی نواقصی داشته باشد اما باید گفت مزیت‌هایش بیشتر از ضررهایش خواهد بود.

نماینده مردم شیراز در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این قانون باعث می‌شود مجلس از افراد با تجربه خالی شود و روند کار با مشکل روبه‌رو شود، آیا واقعا چنین است،‌ بیان کرد: یک دوره چهار ساله تجربه خوبی است برای کسی که در دروه‌های بعدی می‌خواهد کار انجام دهد هرچه داشته باشد در هشت سال بعدی نمود پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: این بسیار فرصت ارزشمندی است که ارائه شده و از این بابت هم نگرانی وجود ندارد که افراد باتجربه نباشند، بله اگر نظام انتخاباتی ما آنقدر مترقی بود که افراد با تجربه و تازه به میدان آمده و در یک رقابت سالم انتخاب می‌شدند حرفی نبود.

پارسایی ادامه داد: در شرایط فعلی چنین دغدغه‌ای وجود ندارد که با رفتن افراد باتجربه خسارتی وارد شود، تا امروز ده دوره از انتخابات مجلس می‌گذرد این شرایط را نداشتیم (ممنوعیت بیش از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس) آیا اتفاق خاصی افتاد؟

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان عنوان می‌کنند این کار خلاف قانون اساسی است آیا این طور است،‌ اظهار داشت: فکر نکنم مغایرتی داشته باشد زیرا اگر داشت نمایندگان حتما هنگام رأی‌گیری در تذکرات‌شان این را اعلام می‌کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز