خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی 90 هزار هکتار است

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۲۸۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی باید به فکر تولید فرآورده های جدید از زعفران باشیم، گفت: سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی 90 هزار هکتار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، محمد رضا اورانی در جلسه هم اندیشی کارگروه زعفران که با حضور نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و برخی مسئولان شهرستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه در زمینه فرآوری محصول زعفران بسیار مختصر و در حد تولید چای و برخی نوشیدنی‌های زعفرانی فعالیت‌هایی انجام شده اما در بسیاری از زمینه های فعالیت در این حوزه هنوز اقدامی نشده است، افزود: این در حالی است که باید به فکر تولید فرآورده های جدید از زعفران باشیم که شامل نوشیدنی‌های جدید، اسانس گیری، طعم گیری و تولید محصولات با اندازه های مختلف و با توجه به ویژگیهای زعفران از جمله شادی آفرینی آن است.

اورانی تصریح کرد: سال گذشته 281 تن زعفران صادر شده که در 6 ماهه ابتدای سال جاری 78 تن زعفران صادر شده است ، با توجه به اینکه 114 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران درکشور است 90 هزار هکتار در خراسان رضوی کشت می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود:سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی 90 هزار هکتار است ، فعالیت در حوزه تولید زعفران برای ۱۳۱ هزار نفر در خراسان رضوی به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است، بیش از ۹۰ درصد زعفران تولیدی ایران محصول مزارع استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی تولید می شود

وی گفت :باید برای درآمد زایی از زعفران بیش از گذشته برنامه ریزی هدفمند صورت گیرد وبا تمام توان از این محصول ارزشمند حفاظت ودرجهت حفظ وارتقای جایگاه آن در عرصه جهانی تلاش های زیادی صورت گیرد.

اورانی با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید با تمام قدرت وتوان خود وارد عرصه شود و در حوزه بهبود وضعیت زعفران سرمایه گذاری کند عنوان کرد:بورس زعفران ، شفافیت قطعی در قیمت این محصول ، تسریع در سپردن زعفران در بورس و اوراق بهادار و تشکیل شرکت های بزرگ در عرصه کشت و تولید این محصول استرتژیک از نیازهای امروز این محصول به شمار میرود.

وی بیان کرد: داشتن نیروی انسانی یکی از مهمترین مسائلی است که باید درهنگام آموزش نیروهای توانا وبا استعداد ی تربیت کرد تا بتوانند دراین حوزه مانند یک هنرمند فعالیت های خود را در زمینه کشاورزی انجام دهند..

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: متاسفانه برخی مدیران شهرستانی بجای طرح مباحث کارشناسی برگرفته از اعداد وارقام و تحلیل های مستند و مستدل، تحت تاثیر رفتار و گفتار برخی صحبت های عوامانه و خیابانی، بازار زعفران را آشفته می کنند و این زیبنده یک مدیر نیست.

محمدرضا اورانی افزود: بر اساس آماری که از گمرک گرفتیم، میزان صادرات پارسال زعفران ۲۸۱ تن بود و در نیمه نخست امسال نیز ۷۸ تن صادرات زعفران داشتیم و اگر ما این 2 رقم را کنار هم بگذاریم  و با میزان تولید زعفران مقایسه کنیم، در واقع زعفرانی نباید موجود باشد.

وی گفت: نکته دوم اینکه اگر سطح زیر کشت ۱۱۴ هزار هکتار زعفران در کشور را ملاک بگیریم، ۹۰ هزار هکتار به استان ما  اختصاص دارد و ۱۵ هزار هکتار هم به خراسان جنوبی اختصاص دارد و از این روی با همه تبلیغات غیرواقعی که می گویند: "اینک زعفران در همه جای کشور کشت شده"، از این عدد فقط ۹ هزار هکتار باقی می ماند.

اورانی افزود: اهمیت این ارقام زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم 6 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در خراسان شمالی هنوز به  حساب نیامده و لذا بهتر است با تکیه بر این آمار علمی، ذهن خود را در وسط یک مسیر غلط متوجه و متمرکز نکنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: نکته سوم اینکه اگر زعفران تا چند سال پیش صرفا به عنوان یک ادویه به جهان صادر می شد، امروز از مرز ادویه و طعم دهنده غذا گذشته و به عنوان یک دارو مطرح و صادر می شود و این یعنی یک رزش افزوده جدید و حالا ما این میزان ۴۰۰ تن تولید را اگر به جمعیت جهان تقسیم کنیم، باید دنبال ظرفیت‌های تولید جدید برویم و تولیدکننده ما نگاهش به بازارهای بیرون باشد و خود را محدود به مصرف داخلی نکند.

اورانی افزود: چهارم اینکه بورس و شفاف سازی هم برای کشاورز، هم برای واسطه ها و هم برای تاجری که می خواد یک نگاه منطقی به بازار داشته باشد، روشی نوین و مفید می باشد و لذا خطاب به کسانی که از عملکرد بورس انتقاد دارند، می گوییم شما چه سابقه خوبی از زعفران  قبل از اینکه بورس زعفران ایجاد شود، در ذهن تان دارید؟

وی با بیان اینکه تعریف و برنامه ما از زعفران دربرگیری منافع ملی حاصل از تولید و صادرات آن می باشد و نه نفع شخصی یک گروه خاص، گفت: قبل از بورس هیچ  سابقه درخشانی از زعفران در ایران به چشم نمی خورد و در عین حال ادعا نداریم با ورود بورس تمام مشکلات زعفران کاران را  توانستیم برطرف کنیم.

وی گفت :رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی جای بسی تاسف است که می شنویم کسانی که امروز منافعشان از ایجاد بورس به خطر افتاده، می گویند "کاری می کنیم سازمان تعاون روستایی زعفران حاصل از خرید توافقی را به دریا بریزد" و روز دیگر ادعا می کنند که "کاری می کنیم بورس زعفران" موفق نشود.

اورانی در بخش دیگری اظهار داشت: از کسانی که دست اندر کار برنامه ‌ریزی زعفران هستند می خواهم نقش سخنگویی کسانی که منافعشان با سیاست‌های دولت برای حمایت از زعفران کاران به خطر افتاده را، بازی نکنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیشنهاد می کنیم نخست شهرستان هایی که دست‌ اندرکار زعفران هستند، کشاورزان تحصیل کرده، زعفران کاران تحصیل کرده یا فرزندان تحصیلکرده آن ها را شناسایی و برای این افراد کارگاه های آموزشی آشنایی با ادبیات و الفبای بورس را دایر کنید زیرا با این شیوه قادر خواهیم بود زعفرانکاران را به سلاح علم روز تجهیز ودر نتیجه قادر شویم از این ظرفیت جدید یعنی بورس کالایی زعفران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

اورانی افزود: نتیجه این فرایند آن است زعفرانکاران و به خصوص کل مالکان، در فصل برداشت گل زعفران تنها به اندازه نیاز خود زعفران را وارد بازار کنند و با کمک بورس جلوی افت قیمت را بگیرند.

وی همچنین اظهار داشت: راه کار دیگر حمایت از محصول زعفران، اجرای طرح خرید توافقی با کمک تعاون روستایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز