خبرگزاری کار ایران

الویری مطرح کرد:

مشارکت بیش از نیم میلیون تهرانی در انتخابات محلی قابل تقدیر است/ شاهد اولین انتخابات سبز در کشور بودیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۹۲۴

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: مشارکت بیش از نیم میلیون از شهروندان تهرانی در انتخابات محلی قابل تقدیر و مایه قوت قلب ما است.

به گزاش خبرنگار ایلنا، مرتضی الویری در بیست و یکمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها که امروز پنجشنبه 17 مرداد ماه در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: این روزها صد و سیزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه را سپری می‌کنیم. رویدادی که به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی کشور، تشکیل مجلس شورای ملی، تصویب نخستین قانون اساسی و در کلامی خلاصه‌تر برقراری «حکومت قانون» در کشور ایران را رقم زد.

وی ادامه داد: انقلاب مشروطه تلاشی مستمر در راستای قانونمداری است که تمامی ابعاد حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران را متاثر کرد و شکل داد، این تلاش ستودنی باید سرلوحه اقدامات هر روزه ما باشد. هر چند در این مسیر گام‌های مهمی برداشته‌ایم ولی راه‌های طی نشده زیادی فرارو داریم. بایستی همچون گذشته برای حاکمیت امور بر مبنای قانون و پاسداشت عدالت، آزادی و حق مشارکت شهروندی تلاش کنیم. به خصوص در زمینه عدالت و مشارکت مردم در اداره شهرها و نواحی سرزمین مستلزم بازنگری و اقدام شجاعانه هستیم.

الویری ادامه داد: ما امروز بر سپهری ایستاده‌ایم که مرهون تلاش و اندیشه مشروطه‌خواهان و پس از آن آزادی‌خواهی ملی‌گرایان بوده است؛ تلاشی که با انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های امام راحل (ره) و مردم فهیم ایران ادامه یافت و در سالهای دفاع مقدس تبلور عینی و مجسم «حاکمیت مردم بر حق تعیین سرنوشت خویش» و نقش و رشادتی که آنها در حراست از وجب به وجب ایران ایفا کردند. ما مدیون این حرکت «آگاهانه تاریخی» هستیم و باید پرچمداران واقعی برای ادامه این مسیر باشیم. تکلیف سنگینی را بر دوش داریم زیرا نه اینکه زمان دفاع و هوشیاری به سر رسیده بله دفاع از کیان میهن و دین پیچیده‌تر شده است.

رئیس شورای عالی استانها گفت: آنچه امروز می‌بینیم که به جفا در حق دیپلمات برجسته کشور ظریف انجام می‌دهند نتیجه همین آگاهی و آزادی‌خواهی است. تیم کاردان مذاکره‌کننده کشور در میدان دیپلماسی عمومی نشان داد که ایران سرزمین زنان و مردان بزرگ است که نمی‌توان آنها را از حقوق حقه‌شان محروم کرد.

وی تصریح کرد: ضمن عرض تبریک به آقای ظریف بابت پیروزی در عرصه گفت‌وگو و مدارای بین‌المللی امیدواریم که این هوشیاری و بیداری در همه عرصه‌ها و برای همیشه در بین ما زنده و پاینده باشد تا پاسداران واقعی منافع ملی باشیم.

الویری اضافه کرد: لازم می‌دانم که ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید احمد صارمی از پرتلاشان عرصه خبر و رسانه نیز تشکر و قدردانی ویژه داشته باشیم. اگر همت و پشتکار این عزیزان نباشد، مهمترین حلقه واسط شهروندان و مدیران گسسته خواهد شد. این جهادگران عرصه رسانه چه آنگاه که نقد می‌کنند و آنگاه که تلاش در رشته آگاهی‌های عمومی دارند، مهمترین یاران و یاوران ما در کوچه به کوچه این سرزمین هستند. خبرنگاران و رسانه‌های مستقل از محورهای جدی شکوفایی سرزمین ایران هستند.

وی عنوان کرد: ما در شرایطی به سر می‌بریم که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی تحمیلی از خارج شرایط داخلی و برنامه‌ریزی برای آن را بسیار دشوار کرده است. همه ما مردم ایران در حال تجربه وضعیتی هستیم که تنها در صورت همدلی و همراهی با هم می‌توانیم از پس انبوه مسائل و مشکلات پیچیده برآییم. ما به عنوان نمایندگان مردم در مدیریت امور شهرها، نواحی و روستاها که پیش از سایر نهادها با عرصه خدمات اجتماعی، شهری و روستایی سر و کار داریم. خوب می‌دانیم که هر تصمیم و سیاستی می‌تواند عرصه خدمت‌رسانی به شهروندان را با تغییرات جدی روبه‌رو کند. هر تصمیمی می‌تواند پیامدها و اثرات متعددی بر زندگی مردم در شهرها و روستاها داشته باشد. تصمیم جدی دولت مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی نیز از این قائده مستثنی نیست.

وی افزود: اگرچه تلاش دولت برای مهار فشارهای اقتصادی قابل فهم و درک است اما باید متوجه باشیم که در شرایط تورمی فعلی نمی‌توان یکجانبه و با یک اقدام امید به حل و فصل مسائل اقتصادی پیچیده داشت. امیدواریم که دولت تمام اثرات و پیامدهای این تصمیم را قبل از عملیاتی و اجرایی شدن به درستی بسنجد و برای اثربخشی مطلوب، آن اقدامات مکمل نیز انجام پذیرد. به عنوان مثال تک‌نرخی کردن ارز، منطقی کردن قیمت انرژی و شفاف کردن اقتصاد حلقه‌های به هم پیوسته‌ای هستند که در اتصال به هم می‌توانند ریسمان خروجی اقتصاد از چاه معضلات فعلی باشند.

الویری گفت: ما اگرچه در شرایط دشواری به سر می‌بریم اما نباید نیروی شگفت‌انگیز همراهی و همدلی شهروندان را دست‌کم بگیریم. در شرایطی که بسیاری از پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که در حوزه سرمایه اجتماعی ریزش جدی را تجربه خواهیم کرد. اتفاقی که در انتخابات شورایاری‌ها در شهر تهران افتاد کم‌سابقه بود و درس بزرگی را برای ما به ارمغان آورد. این انتخابات نشان داد در صورتی که بتوانیم شرایط و محیط مشارکت شهروندان را فراهم کنیم آنها همراه ما خواهند بود. مشارکت بیش از نیم میلیون از شهروندان تهرانی در این انتخابات محلی قابل تقدیر و مایه قوت قلب ما است.

رئیس شورای عالی استانها بیان کرد: ما توانستیم در شهر تهران کم‌هزینه‌ترین انتخابات را در این سطح و کیفیت برگزار کنیم. انتخابات شورایاری‌ها در تهران اولین تجربه برگزاری انتخابات سبز در کشور بود. با حذف تعرفه‌های کاغذی توانستیم به حفظ محیط زیست کمک کنیم. انتخابات الکترونیک نه تنها فرآیند اخذ رأی را سریع‌تر می‌کند بلکه در صحت و سلامت انتخابات نیز می‌افزاید. دقت و سلامت این انتخابات به قدری قابل توجه است به تعداد شکایات واصل شده و در مقایسه با تجربه‌های قبل و تعداد زیاد صندوق‌ها رقم بسیار پایینی است و به دلیل شمارش مکانیزه شبهه‌ای در این باره برای کسی وجود ندارد. این تجربه گرانقدر نشان می‌دهد که شهروندان سهیم و آگاه کلید توسعه رونق سرزمین‌ها باشد.

وی در پایان گفت: در شورای عالی استانها مصوبه «تشکیل انجمن محلات» به دولت ارسال شده است که امیدواریم با نهایی شدن آن آیین‌نامه اجرایی برای شهرهای مراکز استانها ابلاغ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز