خبرگزاری کار ایران

همتی مطرح کرد:

الزام ساماندهی زیست محیطی برای کاهش آسیب‌پذیری محیط زندگی مردم

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۵۲۷

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: الزامات قانونی، حساسیت و آسیب‌پذیری محیط زندگی مردم و درخواست شهروندان در راستای داشتن شهری سالم و پاکیزه از جمله عواملی است که جنبه‌های ساماندهی زیست محیطی را بارز می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، تورج همتی در نشست چالش‌ها و موانع تحقق ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده‌های شهری عنوان کرد: خوشبختانه ما به یک موضوع و مسئله جدیدی در کلان شهر مشهد ورود پیدا کردیم که می‌تواند ما را به سمت ارتقا شاخص‌ها و سیاست‌های کلان در راستای ارائه خدمات شهری و کمک به محیط زیست سوق دهد.

وی سازمان محیط زیست را یکی از دستگاه‌های مرتبط با مباحث شهرسازی، معماری و مزاحمت‌های شهری دانست و افزود: با وجود ده‌ها شهرک، ناحیه و منطقه در سطح استان اما متاسفانه بیش از هزاران واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی در حریم و محدوده شهر مقدس مشهد استقرار یافته‌اند.

همتی خاطرنشان کرد: صنوف و مشاغل مزاحم شهری از جمله واحدهای آبکاری و سماورسازی و... که تولید فاضلاب آلوده دارند پتانسیل جدی برای آلودگی منابع آب زیرزمینی و سطحی بشمار می‌آیند؛ این واحدها با تولید فاضلاب شیمیایی شامل انواع فلزات سنگین و خطرناک شامل کروم، نیکل، سولفات آهن، روی و ... بدون انجام تصفیه از طریق حمل تانکری و تخلیه در چاه یا رودخانه موجب آلودگی شدید محیط زیست، منابع آب سطحی و زیرزمینی و تهدید علیه بهداشت عمومی را فراهم می‌کند.

وی ساماندهی را به معنای بررسی و شناخت ویژگی‌ها و مشخصه‌های شهر، ارتباط آنها با مسائل شهری و ارائه الگو پیشنهادی در راستای رفع آلودگی و مزاحمت صنایع و مشاغل دانست و گفت: ساماندهی به دنبال تاسیس و ایجاد چیزی نیست بلکه هدف آن اصلاح وضعیت و چیدمان دوباره پدیده و همچنین مطلوب کردن شرایط موجود است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به ابعاد ساماندهی زیست‌محیطی اشاره و تصریح کرد: الزامات قانونی، حساسیت و آسیب‌پذیری محیط زندگی مردم و درخواست شهروندان در راستای داشتن شهری سالم و پاکیزه از جمله عواملی است که جنبه‌های ساماندهی زیست محیطی را بارز می‌کند.

وی با بیان اینکه امر ساماندهی از ضرورت و اهمیت ویژه‌ای در خصوص جنبه‌های زیست محیطی برخوردار است، ادامه داد: از صنایع و مشاغل موجود می‌توان با شناخت توان تولیدی و فنی و گستره وسیع آنها برای حل مشکلات زیست محیطی شهر کمک گرفت.

همتی همچنین به راهکارهای مدیریتی پیشنهادی در راستای ساماندهی کارگاه‌های مزاحم شهری اشاره کرد و گفت: تعیین ضوابط خاص از جنبه‌های مختلف، ارائه تسهیلات ویژه صاحبان مشاغل آلاینده در راستای ایجاد انگیزه برای انتقال واحدها به کارگاه‌هایی در خارج از شهر، جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و... برخی از این راهکارها به شمار می رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز