خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم مطرح کرد؛

اعتبارات 9 هزار میلیارد تومانی آموزش عالی کمتر از ظرفیت است/صدور مجوز برای300 برنامه بین‌رشته‌ای در کشور

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۲۲۰

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: اعتبارات آموزش عالی امسال 9 هزار میلیارد تومان است که بسیار کمتر از ظرفیتی است که آموزش عالی دارد.

مجتبی شریعتی‌نیاسر در حاشیه آیین افتتاحیه دانشکده معماری و شهرسازی استان قزوین در جمع خبرنگاران گفت: آموزش عالی ظرفیت بسیار بالایی برای کمک به رفع خلأهای موجود در جامعه دارد و برنامه‌ریزی‌ها در جهت تقویت ارتباط با نیازهای جامعه است.

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه بررسی لایجه بودجه 98 قرار داریم از نمایندگان مجلس انتظار داریم توجه ویژه به اعتبارات موردنیاز وزارت آموزش عالی داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ادامه داد: یقین داریم که تمام اعتبارات مورد نیاز وازرت علوم را دولت نمی‌تواند تامین کند به همین دلیل در جلب خیران گام‌های خوبی برداشته شده است.

شریعتی‌نیاسر اضافه کرد: در مقایسه یا سال 92  تقریبا 15 برابر بنیادهای خیران دانشگاه‌ساز افزایش یافته و بیش از 60 مورد بنیاد خیران دانشگاه‌ساز در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است دستگاه اجرایی کشور توجه ویژه به آموزش عالی در بررسی بودجه گام‌های اساسی و تحولی بردارد؛ این در حالی است که افزایش اندک بودجه وزارت علوم هر سال نسبت به سال گذشته امری طبیعی است.

این مسئول بیان کرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشهد افتتاح پروژه‌های بزرگ دانشگاهی در کشور هستیم که در زمینه محتوا یعنی جذب دانشجو و اساتید و رشته‌ها باید گام بهتری برداشته شود.

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری افزود: در طی 40 سال اخیر جمعیت دانشجو 27 برابر و جمعیت هیأت علمی 23 برابر شده و نسبت دانشجو به استاد که از شاخص‌های رشد آموزش عالی است، 20 درصد افزایش داشته است.

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: تعاملات بین‌المللی بسیار گسترده شده و دیپلماسی عملی گسترش یافته است و داشنگاه‌های خوب دنیا با رقابت وارد میدان شده و با ایران تعامل می‌کنند و رشد قابل ملاحظه‌ای را در تمام حوزه‌ها داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: تقریبا سیر نزولی قابل توجهی جهت اعزام به خارج از کشور و بورسیه را شاهد هستیم که جمعیت دانشجویان برای اعزام به خارج و بورسیه بسیار کاهش یافته و دانشگاه‌های داخلی برای پذیرش بورسیه دانشجویان داخل بهتر رشد کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در خصوص حوزه‌های بین رشته‌ای که یکی از بخش‌های جدی رشد علمی کشور است حدود 300 برنامه بین رشته‌ای در کل کشور مجوز صادر شده که 71 مورد در چند سال اخیر مجوز داده شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بیان کرد: آنچه از توفیقات نظامی و صنعتی در زمینه موشکی و ماهواره‌ای، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوا و فضا به دست آمده نشان از رشد علمی در کشوراست که جوانان دانشمند و فرهیخته رقم زده‌اند.

شریعتی‌نیاسر افزود: اعتبارات آموزش عالی امسال 9 هزار میلیارد تومان است که بسیار کمتر از ظرفیتی است که آموزش عالی دارد گرچه در بخش‌هایی از مسائل آموزشی ا زوجود خیران استفاده می‌کنیم اما در بخش تجهیزات، فرصت‌های مطالعاتی، تعاملات بین‌المللی و توسعه و بازنگری برنامه‌های درسی به اعتبارات قابل توجهی نیاز داریم.

وی با اشاره به آمایش آموزش عالی در سال 94 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و در حال اجرای این مهم در هشت بند تکلیفی ادامه داد: در سال 84، 970 مرکز آموزش عالی در کشور وجود داشت و با توجه به ساماندهی مراکز، در سال 92 تعداد مراکز به دو هزار و 800 مرکزی رسیده است.

این مسئول اضافه کرد: از سال 93 و با ساماندهی مراکز آموزش عالی افزایش کمی مراکز آموزش عالی مهار شده و مجوز جدیدی صادر نشده و تعداد به دو هزار و 200 مرکز رسیده است.

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در سال 98 امیدواریم بتوانیم با روش‌های جدیدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم کرده تعداد مراکز آموزش عالی را کاهش دهیم که این کاهش، به معنای حذف مراکز نیست.

شریعتی‌نیاسر اذعان کرد: کاهش تعداد مراکز آموزش عالی به معنای هم‌افزایی و تعامل بین مراکز دانشگاهی است و مراکز قوی‌تر، توانمندتر و قدرتمندتر شده و با بهره‌گیری از توان همدیگر فعالیت می‌کنند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز