خبرگزاری کار ایران

خرم زال نان را از بابا گرفت و سد معشوره شاید آب را!

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۹۰۵

بد نیست در این برهه حساس که بحث کم آبی و بحران خشکسالی گریبان کل کشور بالاخص رودخانه کشکان را گرفته است و مردم جنوب لرستان بشدت نگران این موضوع هستند نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی اعلام نماید چه تدابیری در خصوص موضوع سد معشوره اندیشیده شده است؟

این روزها بحث احداث سدی به نام گاوشمار (معشوره)  و البته با زیرکی استاندار سابق لرستان، سدکشکان (صرفا شاید به جهت سکوت مردم جنوب لرستان) حال و هوای شهرستان های پلدختر، کوهدشت و رومشکان را غبار آلود کرده است، مردم پلدختر و معمولان پس از وارد شدن مصیبت شاهکار ملی آزادراه خرم زال بر آنان که نتیجه ای جز بیکاری و تبدیل به شهری بیغوله  ثمری به همراه نداشت ( ذکر این نکته ضروری است که همه آن را حاصل بی تدبیری سیاسیون و زمامداران وقت می پندارند) اکنون ضربه دوم و نهایی را به شکلی دیگر بر پیکره بی جان شهرشان احساس می کنند.

سدی موسوم به معشوره، این سدی که آب را از رسیدن به شاهرگ های نیمه خشکیده این شهر تمدن ساز خواهد گرفت و گذرگاه تاریخ از این هم تاریخی تر خواهد شد، نانی که  نیست آب را هم از آن بگیرید. با این وضعیت باید امروز و فرداها به بچه های مان بگوییم “آزاد راه خرم زال نان را از بابا گرفت و معشوره شاید آب را از شما”.

مردم جنوب لرستان مخالف پیشرفت و توسعه سایر مناطق استان نبوده و نخواهند بود، بلکه نگرانند که مبادا با احداث این سد بر روی رودخانه کشکان، رودخانه ای که با زندگی، اعتقادات و تاریخ درخشان مردم این منطقه گره خورده است، آب از خاک شان گرفته شود و به بیابانی بی آب و علف تبدیل شوند و هوایش  بکلی نفس گیر شده و اما کمی آن طرف تر مردم شهرستان های کوهدشت، رومشکان و چگنی چشم انتظارند تا آبی به مزارع نیمه جان شان برسد، اما براستی به چه قیمتی؟ به قیمت مرگ هزاران هکتار از مزارع و باغات سرسبز پلدختر که آباء و اجدادشان از آن ارتزاق می کرده اند.

به نظر و اعتقاد تک تک مردم این دیار نظر کارشناسی اولیه وزارت نیرو، می تواند حکم اصلی را صادر نماید، البته کارشناسانی که لابی ها، جاده صاف کن شان نباشند. اگر برای یک طرف لابی جاده صاف کن باشد طرف دیگر هم باید به فکر سدی باشد که از این سد با آن صد( منظور از این صد میزان گنجایش حجم تعریف شده سد معشوره است) جلوگیری نماید.

"نماینده ارشد دولت در لرستان در سفر به شهرستان کوهدشت با بیان اینکه در حوزه عمرانی و کشاورزی این شهرستان بحث سد معشوره را داریم که از نیاز‌های تاریخی این منطقه است گفت: با تلاش نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی و دولت طی سال گذشته توانستیم در بودجه سال جاری اعتباراتی برای آن در نظر بگیریم و همچنین ازتوازن منطقه‌ای و ملی برای آن اعتبار اختصاص داده ‌شده است، که با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه باید عملیات اجرایی آن را تا پایان سال شروع کنیم و تعیین تکلیف این سد جزو برنامه‌های اصلی ما است و امسال علاوه بر ردیف‌های ملی، از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای به آن کمک خواهد شد."

می طلبد در این برهه حساس که بحث کم آبی و بحران خشکسالی گریبان کل کشور بالاخص رودخانه کشکان را گرفته است و مردم جنوب لرستان بشدت نگران این موضوع می باشند، ابتدا نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی بعنوان وکیل مردم این منطقه اعلام نمایند چه تدابیری اندیشیده شده است که در صورت آغاز عملیات اجرایی این سد، بتوان نگرانی و دغدغه مردم حوزه انتخابیه اش را مرتفع سازد و دوم اینکه فرماندار شهرستان و نماینده دولت تاکنون چه اقدامی در خصوص رفع این نگرانی مردم انجام داده است ؟

سخن را به درازا نکشانم، بهر حال این مطلب دیدگاه من نویسنده و خبرنگار تنها نیست و نخواهد بود، بلکه صدای مردمی ست که انتظار دارند نماینده‌ای که با رای خود به عنوان وکیل به مجلس فرستاده اند تا مدافع حقوق شان باشد و همچنین فرماندار بومی که به عنوان نماینده عالی دولت پیگیر این موضوع مهم و حساس بوده و به مردم مواضع و پیگیری ها را شفاف اعلام کنند.

این انتظار می رودکه مسئولان در این خصوص اظهار نظر کنند و پیگیری خواهد شد تا در صورتی که این عزیزان پاسخی دارند برای مردم منعکس شود و ما نیز به تا حصول نتیجه یا جواب قانع کننده ای پیگیر موضوع خواهیم شد.

حسام شفیعی - خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد

 

انتهای پیام/
حسام شفیعی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز