خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

برخی سایت‌ها در مورد گنج یابی به مردم اطلاعات غلط می‌دهند/ آثار تاریخی که نابود می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۳۱۳

در پی حفاری غیرمجاز در تپه باستانی هفشجان استان چهارمحال و بختیاری 6 نفر دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی هفته گذشته تعدادی از قاچاقچیان با هدف دستیابی به اشیا عتیقه با یک دستگاه لودر ، شکافی در تپه تاریخی هفشجان در نزدیکی شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری ایجاد و حدود 80 درصد آن را تخریب کردند.

بر اساس این گزارش فرماندهی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی چهار محال و بختیاری طی عملیاتی مشترک با کلانتری شهرستان هفشجان و دریافت حکم از دادستانی موفق به دستگیری 6 نفر متهم شدند که در این رابطه یک دستگاه بیل مکانیکی و دو دستگاه خودرو نیز از متهمین کشف و ضبط شد.

علی اصغر نوروزی کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری درباره تخریب این اثر تاریخی اظهار داشت: پرونده این تپه تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مربوط به دوره تاریخی و دارای قدمت هزاره اول قبل از میلاد است.

وی گفت: این تپه باستانی در سال 94 توسط تیم باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی شهرستان شهرکرد شناسایی و پرونده آن جهت ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

 نوروزی ادامه داد: بررسی‌های باستان‌شناسی بر روی این تپه معماری سکونتگاه انسان هایی را نشان می داد که در هزاره اول قبل از میلاد و در اواخر عصر آهن در این مکان زندگی می‌کردند که متاسفانه با حفاری غیرمجاز این تپه از ارزش علمی، فرهنگی و تاریخی ساقط شد.

این باستان شناس عنوان کرد: متاسفانه یکسری سایت‌ها و وبلاگ ها در مورد گنج یابی با دادن اطلاعات غلط به افراد سودجو در مورد مناطق باستانی باعث می شوند تا این افراد به این آثار ارزشمند دستبرد غیر قانونی زده و موجب تخریب این آثار ارزشمند چند هزار ساله شوند.

نوروزی در ادامه گفت: وظیفه همه ما حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند تاریخی است ولی متاسفانه برخی با نداشتن آگاهی از ارزش این اثرها به راحتی به آنها دستبرد زده و تخریب‌شان می‌کنند.

هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد در حدود 15 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز