خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار شد:

بازگشایی هرچه زودتر مرز"پرویز خان" /کاهش صادرات به عراق با مسدود بودن مرز

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۳۰۲

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار بازگشایی هرچه زودتر مرز"پرویز خان" شد.

به گزارش ایلنا، کیوان کاشفی با اشاره به تحولات اخیر عراق و تنشی که بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان ایجاد شده اظهار داشت: این تحولات باعث شد مرزهای ایران که مجاور مناطق کردنشین بود از جمله پرویزخان، باشماق، پیرانشهر و ... برای مدتی بسته و مبادلات تجاری این مرزها متوقف شود.

کاشفی افزود: اخیرا که مقداری از تنش‌ها کم شده شاهد بازگشایی مرز باشماق بودیم و انتظار می‌رود که مرز پرویزخان نیز با پیگیری مسئولان هر چه زودتر بازگشایی شود.
 
وی گفت: مرز پرویزخان نه تنها در صادرات به کردستان عراق، بلکه برای صادرات به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق هم نقش بسزایی داشت.
 
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران دلیل رونق صادرات در این مرز را موقعیت استراتژیک، حمل و نقل مناسب، سرمایه گذاری‌های قابل توجه که توسط دولت و بخش خصوصی انجام شده و ... دانست.
 
کاشفی در خصوص پیامدهای بسته بودن این مرز خاطرنشان کرد: با بسته شدن مرز پروزخان صادرات ایران به عراق و خصوصا صادرات استان کرمانشاه کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه مرز پرویزخان در 10 سال اخیر سهم 30 تا 50 درصدی از صادرات ایران به عراق داشته، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با بسته ماندن این مرز باید منتظر کاهش بیشتر صادرات استان باشیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: از سوی دیگر تجار و فعالان اقتصادی ما در سال‌های طولانی و با تلاش فراوان جایگاه خود را در عراق بازکردند و اکنون با بسته ماندن مرز پرویز خان تجارت و اقتصاد ما لطمه خواهد خورد.
 
وی افزود: البته تجار و بازرگانان ما اولویت اصلی خود را مسائل امنیتی کشور دانسته و به تصمیمات مسئولان احترام می‌گذارند، اما با وجود بازگشایی مرز باشماق، ادامه بسته ماندن مرز پرویزخان منطقی به نظر نمی‌رسد.
 
کاشفی معتقد است، با بسته ماندن مرز مهم پرویز خان که بار قابل توجهی از صادرات ایران به اقلیم کردستان را بر عهده دارد، زمینه برای حضور رقبای دیگر ما خصوصا ترکیه و چین فراهم خواهد شد تا جای ما را در بازار عراق بگیرند.
 
عضو هیات رئیسه اتاق  بازرگانی ایران افزود: اگر جایگاه کالاهای ایرانی در عراق از دست برود به سختی قابل احیا است.
 
وی بیکار شدن تعداد زیادی از افراد که در حوزه تجارت، حمل و نقل، خدمات، باربری و ... در مرز پرویز خان فعالیت داشتند را نیز از دیگر پیامدهای بسته ماندن این مرز برشمرد و خاطرنشان کرد: در شرایطی که کرمانشاه با این آمار بالای بیکاری درگیر است نمی‌توان نسبت به بیکار شدن این افراد بی‌تفاوت ماند.
 
کاشفی اظهار کرد: از سوی دیگر اکنون عراق در حال رهایی از دست داعش و شروع دوران بازسازی است و بهترین فرصت برای تجار و بازرگانان ما است که جای خود را در بازار عراق محکم کنند و نباید با اقدامات این‌چنینی باعث فرصت سوزی شد.
 
وی در پایان از مسئولان مربوطه خواست رایزنی‌های لازم را برای بازگشایی مجدد مرز پرویزخان داشته باشند و ابراز امیدواری کرد با کمک تجار و فعالان اقتصادی بتوانیم بازار 10 میلیارد دلاری صادرات عراق را به دست بگیریم و به توسعه صادرات غیرنفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز