خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات کم آبی روستاهای چابهار گزارش می‌دهد

261 روستای چابهار در انتظار شبکه آبرسانی/10 میلیون متر مکعب رهاسازی آب پشت سد زیردان

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۶۳۶

بسیاری از روستاهای شهرستان چابهار با بحران کم و بی‌آبی مواجهند. دولت برای حل این مشکل پروژه آبرسانی سد زیردان چابهار را به‌منظور آبرسانی به 261 روستای پایین دست آغاز کرده و در چند روز اخیر 10میلیون متر مکعب آب پشت سد زیردان رها سازی شده و تا پایان سال تمامی روستاهای پایین دست این سد از شبکه آبرسانی بهره مند خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان کویری در جنوب شرق کشور واقع شده و گرمای هوا و خشکسالی‌های اخیر تاثیرات منفی در ذخایر آب سفره‌های زیر‌زمینی و منابع آبی این منطقه داشته‌است .

پراکندگی و بعد مسافت به عنوان یکی دیگر از مسایل و مشکلاتی است که آبرسانی به روستاهای این استان را دشوار کرده و سبب بروز مشکلاتی نظیر کم آبی و قطعی آب در بسیاری از روستاهای این استان و نارضایتی مردم در فصل‌های گرم تابستان شده‌است.

پرآبی سد زیردان و وجود مشکلات ناشی از کم آبی در تعداد زیادی از روستاهای شهرستان چابهار و گلایه‌های مردمی سبب شد تا اطلاعاتی از آخرین اقدامات انجام شده برای حل این مشکل را از مدیران دستگاه های مسئول جویا شویم. 

مدیر عامل آب منطقه‌ای در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: سدزیردان چابهار در  سال 1390 آبگیری شده است وتاکنون توانسته از صدمات دههاسیل ویرانگر در منطقه جلوگیری کرده وبا رهاسازی آب در فصول مختلف، نیاز آبی کشاورزان پایین دست را تامین کند.

اتابک جعفری افزود: خط انتقال آب از سد زیردان تا محل برداشت که به منظور تامین آب مجتمع های روستایی پایین دست سد در نظر گرفته شده است بالغ بر 36 کیلومتر است  که 22 کیلومتر آن از سال 89 تا 95 توسط این شرکت انجام گردید. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد:به دلیل عدم تامین اعتبارات موردنیاز در سالهای گذشته، تکمیل باقیمانده خط انتقال آب مقدور نگردید و به جهت تامین هرچه سریعتر آب مجتمع های روستایی پایین دست سد در پایان سال 95 مقرر گردید شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از محل اعتبارات ویژه در اختیار، نسبت به تکمیل خط انتقال آب مذکور اقدام کند.

وی افزود: پروژه آبرسانی سد زیردان به 261 روستای پایین دست هم اکنون توسط  شرکت آب و فاضلاب روستایی در دست اجرا بوده که امید می رود تا پایان سالجاری آب مجتمع‌های یاد شده تامین شود.

رهاسازی 10 میلیون متر مکعب از آب سد زیردان 

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: سد زیردان در حال حاضر 210 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و 90 میلیون متر مکعب آب دارد.

ایوب درویشی خاطر‌نشان کرد: در چند روز گذشته 10 میلیون مترمکعب از آب سد زیردان به منظور آبرسانی و مصارف عمومی مردم، به 264 روستای پایین دست رهاسازی شده‌است‌. 

وی افزود: اولویت رهاسازی این 10 میلیون متر مکعب آب، در مرحله اول تامین آب شرب و پس از آن کشاورزی و آبگیری هوتک‌ها و چاه‌های حفر شده در روستاها بوده است.

درویشی عنوان کرد: در حال حاضر آبرسانی به روستاها به صورت سیار در حال انجام بوده و رها سازی 10 میلیون متر مکعب از آب سد زیردان بمنظور حل مشکلات ناشی از کمبود آب در کوتاه مدت است و برای حل این مشکل در بلند مدت 14 کیلومتر خط انتقال آب با لوله به روستاهای پایین دست آغاز شده که 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اعتبار آن تامین شده است.

فرماندار  ویژه چابهار گفت: با اجرای این 14 کیلومتر، تمامی روستاها از شبکه آبرسانی بهره مند می شوند و روستاهایی که شبکه آبرسانی در آنها فرسوده شده بازسازی خواهد شد .

144هزار نفر تحت پوشش شبکه آبرسانی سد زیردان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با ایلنا در تکمیل این مباحث اظهار داشت: به‌منظور حل مشکلات کم آبی در چابهار پروژه آبرسانی به 261 روستای پایین دست سد زیردان در دستور کار دولت قرار گرفت.

عبدالاحد ریگی خاطر نشان کرد: 288 کیلومتر خطوط اصلی این پروژه است که 235 کیلومتر آن کار شده و مابقی  آن در حال اجراست.

وی افزود:600 کیلومتر شبکه توزیع در این پروژه وجود دارد که 220 کیلومتر آن کارشده و 74 روستای باقیمانده پس از نقشه برداری به مناقصه گذاشته خواهد‌شد.

ریگی عنوان کرد: 21 هزار و 750 مترمکعب مخزن در پروژه آب رسانی سد زیردان وجود دارد که به مناقصه رفته و در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این پروژه 144 هزار نفر را تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار میدهد خاطر نشان کرد: 261 روستا با اعتبار 172 میلیارد تومان ازطریق سد زیردان آبرسانی خواهند‌شد .

ریگی عنوان کرد: تصفیه خانه‌های این پروژه را طی 10 روز آینده به مناقصه خواهیم گذاشت و با استفاده از پکیج‌ها ،مدت زمان پروژه آبرسانی به 261 روستای پایین دست سد زیردان را از 2 سال به 1 سال کاهش دادیم .

وی با بیان اینکه این پروژه تا پایان سال به اتمام می رسد ، عنوان کرد: در حال حاضر 120 روستا با شبکه آبرسانی و مابقی با تانکر آبرسانی می شوند که هر خانواده روزانه به ازای هر نفر 15 لیتر آب  دریافت می کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تصریح کرد: در حال حاضر در پروژه آبرسانی سد زیردان به 261 روستای پایین دست، 70 میلیارد تومان کمبود نقدینگی داریم که طی توافق نامه ای در تهران ،ردیف اعتباری طبق ماده 56  قانون الحاق 1 برای آن ایجاد شده و این اعتبار تامین خواهد شد .

گزارش از:فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز