خبرگزاری کار ایران

در سنندج برگزار شد؛

بزرگداشت سالروز تولد"محمد اوراز"کوهنورد نام‌آور ایران

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۳۴۳

مراسم بزرگداشت چهل و هشتمین سال تولد محمد اوراز "پسر کوهستان" در کانون کوهنوردان کردستان در شهرسنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بزرگداشت "محمد اوراز" روز گذشته همزمان با سالروز تولد این قهرمان پرافتخار تیم ملی کوهنوردی، در کانون کوهنوردان کردستان با حضور شهردار سنندج، اعضای شورای‌شهر، اقشار مختلف مردم، تشکل‌های مردم نهاد و پیشکسوتان و کوهنوردان این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم مدیر عامل کوهنوردان کردستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره"محمد اوراز" گفت: مرگ برای محمد عینیت ندارد چرا که او با منش پهلوانی و اخلاق نیک و ثبات در حرکت ورزشی درس ایستادگی در برابر ناملایمات روزگار را به دوستداران ورزش نشان داد لذا همواره یاد و نامش در اذهان باقی خواهد ماند.

صلاح حقیقیان اظهار داشت: دلبستگی و وفای عموم مردم در قبال فتح قله‌های کثیری توسط محمد، جامعه کوهنوردان را بر تاسیس مکانی تحت عنوان"کانون کوهنوردان کردستان" در راستای همگام شدن جوانان در جای پای اوراز واداشت که امروز نیز شاهد کسب عناوین مختلف از سوی کوهنوردان نوظهور هستیم.

وی نقش سمن و نهادهای مدنی را در کنار حمایت‌های دولت مهم ارزیابی کرد و گفت: با همدلی و انسجام و دغدغه‌مندی نهادهای دولتی و غیر دولتی می‌توان برای توسعه سلامت و نشاط در جامعه که در گرو روی آوردن مردم به ورزش انجام می پذیرد اقدام و اهتمام ورزید.

مدیر عامل کوهنوردان کردستان رسالت کانون را در حفاظت و توسعه محیط زیست نیز مهم برشمرد و افزود: استان کردستان با داشتن جاذبه های بکر و طبیعی نیازمند ترویج فرهنگ نگه داری از پدیده های منحصر بفرد است و در این میان کانون کوهنوردان کردستان با چاپ کتاب هایی در این زمینه گام هایی را برداشته است.

حقیقیان ادامه داد: امروزه حضور فرزندان در فضای مجازی امکان رشد و تعالی را به لحاظ جسمی و روحی از آن ها سلب کرده و بایستی با اتخاذ تدابیری از قبیل ترغیب به کتابخوانی نسبت به این عوامل واکنش نشان داد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خواستار پاکسازی حاشیه آبیدر از خرده فروشی های اماکن شد و گفت: با ورود هر گردشگری به سنندج آبیدر سبز گونه به عنوان نماد این شهر به همگان معرفی می شود لذا شهرداری و اعضای شورا در اولین اقدام کاری خود نسبت به پاکسازی این اماکن عمل کنند.

در ادامه نیز پیشکسوت عرصه کوهنوردی کردستان به بیان ایراداتی پرداخت و افزود: درست است که ورزش مقوله ای فرهنگی است اما کانون کوهنوردان کردستان صرفا به این امر بسنده نکرده و با انتشار نشریه" کیفسان" اقدامی مضاعف در امر فرهنگ که پایه و اساس ورزش است همت می گمارد.

حسین نعمتیان اظهار داشت: اوراز بعد از انقلاب از پیشگامان و راهیان قلل هیمالیا بوده و در انجام این امر با شایستگی و اقتدار نه تنها منتی بر فراز جهان نهاد بلکه چندین قله بالای هشت هزار متری منطقه هیمالیا را در نوردید.

وی محمد اوراز را نه تنها سرلوحه و الگو برای کوهنوردان بلکه برای تمامی ورزشکاران دانست و گفت: پهلوانی و تواضع و فروتنی و در یک کلام انسانیت محمد بر کسی پوشیده نیست و با این تفاسیر می‌توان به گفته یکی از نوابغ کوهنوردی جهان توسل جست که" مردن یک کوهنورد در کوهستان چیزی جز یک تراژدی نیست".

این پیشکسوت کوهنورد خاطرنشان کرد: سرپرستی برنامه های کوهنوردی بویژه صعود های منطقه هیمالیا حکم یک فرمانده نظامی را دارد به عبارتی یک نظم و دانش و تجربه نیز با چاشنی منطق باید سرلوحه کار باشد.

نعمتیان هدایتگران این رشته را بر رعایت نکاتی آموزشی فراخواند و گفت: کوهنوردان بویژه افرادی که هدایتگر گروه را بعهده می‌گیرند بایستی روز به روز بر دانش و تسلط و تصمیم گیری منطقی خود بیفزایند و هرگز ریسک را بر تصمیم منطقی ترجیح ندهند و جان افراد تیم تحت رهبری خود را به خطر نیندازند.

لازم به ذکر است، در حاشیه این مراسم کتابخانه تخصصی کانون کوهنوردان کردستان افتتاح شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز