خبرگزاری کار ایران

پس از خراسان رضوی؛

قم رتبه دوم کشور در ذخایر عقیق را در اختیار دارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۹۵۷

استان قم پس از خراسان رضوی بیشترین ذخایر عقیق کشور را در خود جای داده است.

به گزارش ایلنا، فراهانی کارشناس زمین‌شناسی با اشاره به دست نخورده بودن معادن عقیق استان و نبود اطلاعات دقیق گفت: بر اساس کاوش‌های اولیه تاکنون 3 هزار تن انواع عقیق در استان قم شناسایی شده است.

کاظم زاده معاون سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم با بیان اینکه قم نخستین صادر کننده پروانه بهره برداری عقیق کشور است، افزود: با وجود صدور سه پروانه، هم اکنون فقط از یک معدن عقیق برداشت می شود.

فراهانی صاحب تنها کارگاه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان هدف از راه‌اندازی این کارگاه را مبارزه با خام فروشی عقیق دانست و گفت: در این کارگاه 17 نیروی جوان سنگ های عقیق را به زیورآلات و تابلوهای عقیق تبدیل می کنند.

وی با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی در این کارگاه افزود: متاسفانه ورود عقیق های تقلبی هند، اندونزی و چین بازار داخلی را دچار مشکل کرده است که با افزایش کارگاه‌های اینچنینی می توان از گسترش عقیق تقلبی در کشور جلوگیری کرد.

عقیق قم از متنوع‌ترین و با کیفیت‌ترین عقیق‌های دنیاست و در معادن آن عقیق های کبود، زرد، سفید و دودی یافت می شود.

سنگ عقیق پس از سنگ فیروزه نیشابور که گران‌ترین و منحصر به فردترین سنگ قیمتی دنیا به شمار می رود از جایگاه خوبی در کشور و دنیا برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز