خبرگزاری کار ایران

طرحی متفاوت برای محرم سال ۱۴۳۷ اردبیل

فعالان محیط زیست پاکبان محرم می‌شوند

اردبیل امسال با وجود برگزاری طرح پاکبانان محرم سال متفاوتی را سپری خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، در شرایطی که دارالارشاد اردبیل بار دیگر خود را برای برگزاری مراسم با شکوه عزاداری سالار شهیدان آماده می‌کند شهرداری اردبیل با همراهی فعالان محیط زیست استان طرحی متفاوت با عنوان پاکبانان محرم آماده اجرا کرده است.

نه به ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی تا ۳۰۰ سال در طبیعت می‌مانند و تجزیه نمی‌شوند. از طرفی استفاده از این ظروف با مواد غذایی گرم سرطان زا بوده و برای سلامتی مضر است. در عین حال طی سال‌های اخیر مواد پلاستیکی با ورود گسترده به زندگی مردم جای خود را در توزیع نذورات ماه محرم نیز باز کرده‌اند. در حالی که در گذشته نه چندان دور ظروف مخصوصی برای این دست برنامه‌های معمول ماه محرم هر سال مورد استفاده قرار می‌گرفت. امسال شهرداری اردبیل به پیشنهاد فعالان محیط زیست استان اردبیل در روزهای تاسوعا و عاشورا ظروف گیاهی به ایستگاه‌های صلواتی سطح شهر هدیه خواهد داد. هر چند در روزهای اخیر اخباری مبنی بر ورود مواد پلاستیکی قابل بازیافت به کشور منتشر شد. با این حال حرکت شهرداری با توجه به حضور انبوه مردم در سطح در شهر در تعطیلات روزهای پایانی دهه نخست محرم به نوعی خواهد توانست توجه افکار عمومی را نسبت به ضروروت بازنگری در مصرف بی‌رویه پلاستیک جلب کند.

شعارهای محیط زیستی از جنس محرم

آب همواره در میان مردم ایران به جهت وضعیت اقلیمی آن عنوان مایه حیات مطرح بوده است. با این وجود به دنبال واقعه عاشورا ارزش آب نزد ایرانیان تا حد یک ماده ارزشمند از حیث معنوی ارتقا یافت. ابا عبدالله الحسین (ع) و یارانش با لبهای تشنه در دشت کربلا به شهادت رسیدند. بدین جهت تمرکز دادن افکار عمومی به این مسله در شرایطی که کشور با بحران بی‌آبی مواجه است می‌تواند موجب آگاهی مردم در زمینه استفاده بهینه از آن شود. همچنین ظرفیت‌های شگرف ماه محرم در اردبیل که از آن به عنوان پایتخت حسینیت یاد می‌شود می‌تواند در سوق دادن به سمت و سوی آگاهی بخشی محیط زیستی موثر باشد. بدین جهت امسال عزاداران حسینی در سطح شهر اردبیل به پیام‌هایی بر خواهند خورد که با تلفیق ماه محرم و مقوله محیط زیست سعی در فرهنگ سازی محیط زیستی در میان مردم را دارد.

پاکبانان محرم می‌آیند

در شرایطی که شهرداری از تعیین محل‌های مشخص برای توزیع نذورات ماه محرم و تعبیه باکس‌های زباله به تعداد کافی در سطح شهر خبر می‌دهد علاقه مندان به محیط زیست با پوشیدن کاورهای مخصوص در سطح شهر حضور فعالی خواهند داشت. این در شرایطی است که پرسنل شهرداری اردبیل پشتیبانی کافی از این افراد را مد نظر قرار خواهند داد. حضور این افراد در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری بخصوص مکان‌های منتهی به میدان عالی قاپو برنامه ریزی شده است.

طرحی متفاوت برای آینده

اردبیل شهری است که محرم‌های با شکوهش از آن پایتخت حسینیت ساخته است. بهره گیری از این ظرفیت برای فرهنگ سازی در میان مردم بدون شک یک ایده آگاهانه است. طرحی که اجرای درست آن در بلند مدت خواهد توانست تاثیری عمیق در سبک زندگی مردم اردبیل از خود بر جای بگذارد. اردبیل پس از تشکیل اتاق فکر محیط زیستی استان و پس از آن آغاز طرح پاکسازی روستایی، همچنین حضور فعالان محیط زیست کشور در مراسم پاکسازی جنگل فندقلو در تابستان با این طرح در حال تجربه یک سال خوب محیط زیستی است. امید اینکه با اجرای درست طرح‌های پیش رو در زمان بندی مناسب مجموع رویکردهای محیط زیستی امسال به عنوان الگویی برای سال‌های آینده در اختیار علاقه مندان به محیط زیست باشد.

کد خبر : ۳۱۴۵۶۳