خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دسترسی سخت پرورش دهندگان خاویار به خدمات بیمه و تسهیلات بانکی/ خشکسالی بلای جان تولیدکنندگان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۴۳۱

مدیر بخش شیلات جهاد کشاورزی سبزوار از افزایش سرانه تولید خاویار و موانع پیش رو در مشکلات منابع آبی خبر داد.

محمد علی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: متاسفانه مشکلات مربوط به اخذ پروانه بهره برداری مراکز پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره که عمدتا ناشی از ضوابط نظام دامپزشکی برای صدور پروانه بهداشتی به خصوص مساله حرایم است باعث شده که دسترسی پرورش دهندگان به خدمات بیمه ای و تسهیلات بانکی با مشکلاتی همراه باشد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی تولیدات خاویار در مناطق غیر ساحلی از جمله سبزوار افزود: تامین آب مورد نیاز مراکز تولید به دلیل روند رو به رشد خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی از جمله چاه‌ها و قنوات با مشکل روبرو است. باید استفاده از تجهیزات و فن آوری های روز دنیا در زمینه تصفیه و باز گردش آب در مراکز تولید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به‌ هزینه بر بودن فن آوری، منابع مالی لازم جهت این کار پیش بینی و در اختیار پرورش دهندگان قرار داده شود. 

اسلامی تامین هزینه‌های جاری دوره طولانی پرورش به دلیل افزایش هزینه های تولید و بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید را زمینه ساز رقابتی تر شدن بازار صادراتی در آینده نزدیک عنوان کرد و ادامه داد: مشکلات خرده مالکی در منابع آبی و پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در مراکز تولید و روند تغییرات اقلیمی و ایجاد محدودیت در بهره برداری از آب های زیرزمینی از یک سو و افزایش قیمت نهاده ها از دیگر سو، زنگ خطر را برای تحقق برنامه های تولید آبزیان به صدا درآورده و می توان گفت ادامه روند فعالیت این حوزه منوط به استفاده از روش های نوین و افزایش ضریب مکانیزاسیون مراکز پرورش ماهی است لذا ضرورت دارد تمهیدات لازم از جمله تامین تسهیلات مناسب برای این منظور اندیشیده شود. 

مدیر بخش شیلات جهاد کشاورزی سبزوار، میزان اشتغال در چهار مرکز با ظرفیت ۸۶ تن در سال را نیز ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به طور غیر مستقیم دانست و گفت: در زمان شروع به کار مراکز جدید این تعداد قطعا به دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: سیستم های مدار بسته پرورش ماهی برتری های فنی زیادی نسبت به روش های سنتی مرسوم دارند. از مهم ترین این موارد مسئله مصرف آب در سیستم های صنعتی و نوین مداربسته است. در این سیستم از حداقل آب تازه مورد نیاز استفاده شده و امکان استفاده چندین باره از آب فراهم می‌شود. طبیعتا در این روش گرچه هزینه های تصفیه و بازگردش آب بر هزینه های تولید افزوده می شود اما تامین آب سامانه را به شدت تسهیل می‌کند. همچنین در شرایط فعلی که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنیم استفاده از سامانه‌ای که مصرف آب کمتری دارد اهمیت دارد.

وی با ذکر اینکه پرورش ماهیان خاویاری در سبزوار از سال ۱۳۹۳ با رهاسازی تعداد ۲۰۰ قطعه بچه ماهی خاویاری از گونه فیل ماهی و با احداث استخرهای هشت ضلعی شروع شد توضیح داد: از همان ابتدا این کار با استقبال نهادهای اجرایی تخصصی از جمله جهاد کشاورزی سبزوار و مدیریت شیلات خراسان رضوی روبرو شد. در تامین بچه ماهی مورد نیاز واحدهای تولیدی از مراکز مجاز تکثیر در استان های شمالی کشور به صورت یارانه ای و ارائه خدمات و بازدیدهای فنی و کارشناسی در راستای آموزش و آگاهی پرورش دهنده با رعایت نکات ضروری در تغذیه و بهداشت و مراحل مختلف دوره رشد این ماهی و جلوگیری از تلفات و خسارات احتمالی صورت گرفت.

اسلامی ادامه داد: سرمایه مورد نیاز برای تامین هزینه های جاری دوره رشد خاویاری نسبت به سایر ماهیان پرورشی بالاتر است. 

وی کمک به تامین بخشی از هزینه های جاری دوره پرورش ماهیان خاویاری را از جمله اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی سبزوار از طریق تامین اعتبارِ تسهیلات مناسب و معرفی پرورش دهند‌گان برای دریافت عنوان کرد و گفت: سبزوار با ظرفیت ۸۶ تن در سال در زمینه تولید گوشت و خاویار فعال است و اولین برداشت خاویار نیز در در سال ۱۳۹۷ و از گونه سیبری صورت گرفت. تا کنون هر ساله تولید گوشت و استحصال خاویار با روند رو به‌ رشد انجام شده و برای استحصال خاویار، ماهی مولد ماده به صورت زنده به مراکز تخصصی در شمال کشور منتقل و در آنجا پس از فرآوری و بسته بندی به همراه تولیدات دیگر مزارع کشور روانه بازارهای صادراتی می شود.

اسلامی در پایان بیان کرد: در راستای توسعه مراکز خاویاری در سبزوار احداث و اجرای یک طرح پایلوت مجتمع پرورش ماهیان خاویاری مشتمل بر سه سایت در حاشیه رودخانه کال شور با ظرفیت ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاویار  در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز