خبرگزاری کار ایران

در مراسم آغاز نهال‌کاری استان مطرح شد:

توسعه فضای سبز یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۸۲۸

سهم استان مرکزی کاشت ۴ میلیون اصله نهال در سال است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه اقدامات امروز برای آیندگان مثمر ثمر خواهد بود، گفت: توسعه فضای سبز یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و نسل‌های آینده از مزایای این رخداد بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر اسدی در مراسم آغاز نهال‌کاری در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور که در ورودی روستای خانه میران اراک برگزار شد، افزود: این پویش ملی، اقدام بسیاری خوبی است که شاید بهتر بود چند سال پیش اجرایی می‌شد.

وی ادامه داد: در راستای این طرح ماهانه باید 330 هزار اصله نهال در استان مرکزی کاشته شود. برای تحقق هدف کاشت 4 میلیون اصله نهال یک بازه زمانی 4 ماهه در استان فرصت باقی است. با توجه به فرصت باقی‌مانده نیاز است در کاشت این نهال‌ها تسریع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی به ضرورت حضور دستگاه‌های اجرایی در کاشت 4 میلیون اصله نهال در این استان اشاره کرده و اظهار داشت: با توجه به فرایند کاشت 16 میلیون درخت در استان، تمامی دستگاه‌های اجرایی این استان باید در کنار مردم برای کاشت نهال حضور فعال داشته‌ باشند.

اسدی تصریح کرد: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب و فضای سبز، استان مرکزی در حوزه حفظ محیط‌زیست، سد کمال‌صالح، سد الغدیر، آب‌های زیزمینی و حیات‌وحش و ... با مشکل مواجه شده است. در این راستا باید با کاشت درخت و صرفه‌جویی در آب، از ضرر و زیان به منابع‌طبیعی و محیط‌زیست جلوگیری شود.

وی بیان داشت: درست است که فرصت را از دست داده‌ایم، اما باید اقدامات را اجرایی کرده تا به نتیجه برسیم. به صرف راه‌اندازی پویش‌های مختلف نمی‌توان مسئله را حل کرد، بلکه باید ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به کار گرفته شود و بستر را برای استفاده از ظرفیت مردم آماده کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه در بازدید از منطقه 70 قله اراک شاهد از بین رفتن درختان بودیم، تأکید کرد: سئوال اینجاست چه کردیم که درخت‌ها از بین رفته است؟! بر این اساس و با توجه به شرایط استان باید بیش از این ارقام کاشت نهال داشته باشیم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: کاشت یک میلیارد نهال در کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دارد. بر این اساس، سالانه 250 میلیون اصله نهال در کشور تولید می‌شود و.

عبدالحسین محمدی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 4 میلیون و 200 هزار اصله نهال در استان مرکزی تولید شده است. از این میزان 2 میلیون و 200 هزار اصله نهال غیرقابل توزیع و 2 میلیون اصله نهال قابل توزیع‌ در این استان تولید شد. این میزان نهال تولید شده در 4800 هکتار از اراضی ملی و طبیعی استان کاشته می‌شود.

وی ادامه داد: از مجموع این نهال‌ها 500 هزار اصله نهال صنوبر برای کاشت در 300 هکتار، 600 هزار اصله نهال گونه‌های بیابانی برای کاشت در 2300 هکتار در بین مردم، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود. 1300 اصله نهال بیابانی در مرکز توانبخشی و 900 هزار اصله نهال بیابانی نیز در پویش‌های نهال‌کاری کاشته می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: امروز به صورت رسمی، اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز شد. در راستای اجرای این طرح امروز 12 هزار و 500 اصله نهال در 40 هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی کاشته شده است.

محمدی تصریح کرد: از این پس تا پایان اسفندماه پویش‌های نهال‌کاری و بذرکاری در تمامی استان مرکزی انجام خواهد شد. در این طرح، کاشت 3 نهال توسط هر ایرانی مدنظر است که باید نهال آن توسط منابع‌طبیعی تولید شود.  

وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 4 پویش بذرکاری با همکاری بسیج سازندگی، مرکز آموزش تخصصی مالک‌اشتر، دانشگاه اراک و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزار شده است. در این پویش‌ها 40 هکتار بذرکاری در استان مرکزی انجام شده است و همچنان این پویش ادامه دارد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تأکید کرد: قطعاً اگر رویه درختکاری و رشد و گسترش فضای سبز در استان اجرایی شود، با توسعه فضای سبز ضمن پایداری صنعت، می‌توان آلودگی هوا را کاهش داد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز