خبرگزاری کار ایران

تلاش برای بیابان‌زدایی از گلستان با اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۹۸۶

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران را ضامن زدودن بیابان از چهره این استان دانست و گفت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در کشور می‌تواند نقش به‌سزایی در احیای مراتع و مقابله با بیابان‌زایی در مناطق شمال گلستان ایفا کند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، حمید سلامتی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ضمن تاکید بر اهمیت توجه به اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در شمال استان گفت: کاهش بارندگی، کم‌شدن حق‌آبه رودخانه اترک، اجرا نشدن طرح‌های منابع طبیعی و تغییر اقلیم از جمله دلایل تبدیل مراتع گلستان به بیابان به‌شمار می‌رود که راه‌حل جلوگیری از گسترش آن، اجرای طرح‌های مقابله‌ای و پیشگیرانه است.

وی افزود: از ۳۰۶ هزار هکتار مرتع در معرض تهدید بیابانی شدن در شمال گلستان، ۱۳۰ هزار هکتار آن در شرایط بحرانی بیابان‌زایی و تولید ریزگرد قرار دارد و شتاب در اجرای طرح‌های علاج‌بخشی در پیشگیری و مقابله با بیابان‌زایی در مراتع منطقه یک ضرورت است.

احیای عرصه‌های ملی شمال گلستان از گمیشان تا قازانقایه مراوه‌تپه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ادامه داد: اعتبار فعلی اجرای طرح‌های احیا، اصلاح و بیابان‌زایی ناکافی بوده است و با روند روبه پیشرفت بیابان‌زایی همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: در عین حال، این اداره کل طرح «احیای عرصه‌های ملی شمال استان از گمیشان تا قازانقایه مراوه‌تپه» را در دست تهیه دارد که اجرای این طرح سه‌ساله به سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

سلامتی افزود: استانداری گلستان هم به دلیل ضرورت بیابان‌زدایی در شمال استان پذیرفته است که اجرای این طرح در قالب مصوبات دور دوم سفر استانی دولت به گلستان گنجانده شود.

وی ادامه داد: این اداره‌کل تلاش دارد از تمام ظرفیت‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی که زنگ خطر آن در استان از چند سال قبل به صدا درآمده است، به‌خوبی استفاده کند که اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یکی از ظرفیت‌های مقابله با این پدیده است.

رشد پنج برابری تولید نهال برای مقابله با بیابان‌زدایی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در نخستین سال اجرای این طرح مردمی، این اداره‌کل توانست از ظرفیت این طرح برای تولید نهال مقابله با بیابان‌زدایی در استان استفاده کند و در راستای آن نهالستان‌های منطقه در مقایسه با سال قبل بیش از پنج برابر نهال تولید کردند.

به گفته وی، سال قبل تولید نهال برای مقابله با بیابان‌زایی و احیای مراتع در ایستگاه‌های تولید نهال استان، ۶۰۰ هزار اصله بود که امسال این رقم به سه میلیون و ۲۰۰ هزار اصله افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نهال‌های مرتعی استان در «چپرقویمه» گنبدکاووس، نهالستان امام علی (ع) شهرستان مراوه تپه و «انبارالوم» آق قلا تولید می‌شود.

سلامتی گفت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در کشور می‌تواند نقش به‌سزایی در احیای مراتع و مقابله با بیابان‌زایی در مناطق شمال گلستان ایفا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز