خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

حرکت به سمت دانش‌آموز محوری در آموزش و پرورش آغاز شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۰۳۳

وزیر آموزش و پرورش گفت: حرکت از معلم محوری به دانش‌آموز محوری و قرار گرفتن معلم در نقش تسهیل‌گر به جای کنترل‌گر و ارائه دهنده اطلاعات یک طرفه آغاز شده است؛ در این روند معلم هم در کنار دانش‌آموز درحال یادگیری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، رضامراد صحرایی در ارتباط برخط در اختتامیه جشنواره الگوهای برتر تدریس که صبح امروز در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: برگزاری رویدادی مانند این جشنواره در ارتقای کیفیت تدریس دارای اهمیت است؛ معلمان ما دارای علم هستند و دانش آن‌ها نماد جایگاه معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: "از هم‌دیگر آموزی" یکی از مواردی است که در نظام آموزش و پرورش دارای اهمیت است؛ درواقع معلمان باید درراستای ارتقای کیفیت تدریس دانش و تجربه‌های خود و استفاده از روش‌های نوین را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و تجربه و خلاقیت ثروت‌ها ما در آموزش و پرورش است.

مقام عالی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کلاس درس باید به جهان اطراف پیوند بخورد و آموزش‌ها متناسب با نیاز دنیای واقعی و کاربردی باشد.

دانش‌آموزان باید با کاربرد دانش آشنا شوند

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان در کلاس درس باید با کاربرد دانش آشنا شوند، آن‌ها باید یادگرفتن و آموختن مطالب را مد نظر داشته باشند و آموختن پیش از کلاس درس را هم در برنامه‌های خود قرار دهند.

صحرایی با اشاره به اینکه در دنیای امروز هوش مصنوعی یکی از خطرهایی است که ممکن است نقش معلم را کم‌رنگ کند، گفت: البته معلمی که نیکی‌ها و آماده شدن برای زندگی را آموزش دهد، نگرانی کمتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کیفیت در آموزش تعهد ما و توقع رئیس جمهور است، اظهار کرد: دولت در شرایطی که در تنگنای مالی قرار داشت رتبه‌بندی را انجام داد و ما هم باید کیفیت را در اولویت اهمیت قرار دهیم.

مهارت محور به‌کارگیری معلمان خواهد بود

به گفته وزیر آموزش و پرورش معلم همواره باید خود را در مرز دانش حفظ کند و دچار تکرار نشود، همچنین باید چند مهارتی بودن معلمان هم حفظ شود و به تدریس در دوره‌های متوسطه اول و دوم مسلط باشد.

وی ادامه داد: وقتی معلمانی از گروه‌های مختلف توانایی تدریس در دوره‌های دیگر را دارند؛ چرا نظام آموزشی رشته‌ای شده که یک معلم که می‌تواند تربیت بدنی یا مربی پرورشی هم تدریس کند استفاده نکنیم.

صحرایی بیان کرد: بزودی امکان دادن مدرک معلم دوم به افراد خلاق مهیا می‌شود و چون امروز در فقر معلم پرورشی و تربیت بدنی هستیم از معلمان توانمندی که چند مهارت دارند استفاده می‌کنیم تا از نظام نقطه‌ای به فرآیندی و از ایستایی به پویایی برسیم.

هنرستان‌ها باید با کار پیوند بخورند

وی درباره هنرستان‌ها گفت: هنرستان‌های ما باید به دنیای کار پیوند بخورد و اگر هنرستانی در جایی است که استادکار حرفه‌ای در کنارش هست از این افراد  استفاده کنیم تا نظام استادکاری تقویت شود.

مقام عالی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر مهارت روان‌شناسی معلم اظهار کرد: معلم برای اینکه موثر باشد باید روان‌شناسی و ارتباط با افراد مختلف را بلد باشد.

وی اظهار کرد: در سال آینده برای دوره ابتدایی سنجش علمی انجام و پس از آن کارنامه عملکرد صادر خواهد شد.

در جشنواره الگوهای برتر تدریس که به مدت سه روز به میزبانی قزوین برگزار شد 430 معلم الگوهای تدریس خود در مقاطع متوسطه اول و دوم و فنی و حرفه‌ای ارائه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز