خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

زیرساخت‌های گلستان برای توسعه تجارت با اوراسیا مناسب نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۷۷۱

پایانه صادراتی محصولات کشاورزی از نیازهای ضروری استان است

ارتباط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای اتحادیه اورسیا رو به گسترش است که مرز زمینی و ریلی در گلستان مقرون به صرفه‌تر از سایر مرزهای کشور است ولی متاسفانه زیر ساخت‌های مناسبی در استان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، توسعه تجارت و ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیازمند توسعه زیر ساخت‌ها است ولی هنوز متاسفانه زیر ساخت مناسب جاده‌ای، ریلی و هوایی در استان گلستان وجود ندارد و مشکلات جدی برای تجار و بازرگانان به وجود آورده است.

منطقه آزاد اینچه برون در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و در روزهای اخیر هئیت مدیره این منطقه آزاد منصوب شدند که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی راه اندازی منطقه آزاد و راه‌آهن اینچه‌برون به توسعه اقتصادی گلستان شتاب می‌بخشد. تسریع در ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه آزاد تجاری - صنعتی برای توسعه گلستان بسیار اهمیت دارد.

کریدور گلستان از امن ترین کریدورهای کشور است که باعث توسعه، رونق اقتصادی و کشاورزی در گلستان می‌شود و همچنین می‌تواند آمار بیکاری  و آسیب‌های اجتماعی استان را کاهش دهد. منطقه ازاد اینچه برون یک فرصت کلیدی برای توسعه روابط تجاری با کشورهای اوراسیا است.

به گفته فعالان اقتصادی در استان اقدامات مناسبی برای تامین نیازهای سرمایه گذاران بخش صنعت انجام نشده است و باید شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان شرایط‌شان به لحاظ زیرساختی برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود.

در استان انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود و گلستان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است ولی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی ندارد. ایجاد پایانه مرزی باعث توسعه صادرات محصولات کشاورزی و ارز آوری برای استان و کشور می‌شود و فرصت شغلی جدید برای جوانان در گلستان ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار کرد: استان گلستان با کشور ترکنمستان همسایه است و به کشورهای اتحادیه اورسیا از طریق زمینی و ریلی هم دسترسی دارد. کریدور گلستان یکی از امن ترین کریدور کشور است ولی تاکنون توجه زیادی به زیر ساخت‌ها نشده است.

امیر یوسفی ادامه داد: گرفتن ویزا برای کشور ترکمنستان کمی سخت است و ما در خواست کردیم ویزا برای تجار و بازرگانانی که به کشور ترکمنستان سفر می‌کنند لغو شود. دولت باید هر چه سریعتر در شهر گرگان کنسولگری ترکمنستان را ایجاد و همچنین یک کنسولگری در شهر ترکمن باشی برای تجار، بازرگانان و رانندگان راه اندازی کند.

وی بیان کرد: در سفر اخیری که به کشور ترکمنستان داشتیم وضعیت جاده ترکمن باشی بسیار نامطلوب بود که باعث نارضایتی رانندگان ایرانی شده است. از دولت درخواست کردیم با دولت ترکمنستان برای ترمیم این جاده هر سریعتر مذاکره کند.

وی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون صادرات گلستان به ۱۴۵ میلیون دلار رسیده و به ۳۳ کشور جهان این صادرات انجام می‌شود که رشد ۳۷ درصدی داشته است و باید این صادرات روند افزایشی داشته باشد. همچنین استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه و تجارت گلستان باید در اولویت قرار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: چند سالی است که موضوع بازارچه مرزی حسن قلی به گمیشان مطرح شده ولی متاسفانه به دلایلی مختلف هنوز به نتیجه نرسیده است. ایجاد بازارچه مرزی حسن قلی می‌تواند توسعه اقتصادی ۲ استان را رونق ببخشد.

وی گفت: کشورهای اتحادیه اورسیا جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر دارند و یک بازار مصرفی بسیار خوب برای گلستان محسوب می‌شوند. نمایندگان مجلس برای حمایت و رونق تولید و به دست آوردن بازار مصرف کشورهای اورآسیا به بخش خصوصی با رفع مشکلات و موانع می‌توانند کمک کنند که باعث توسعه اقتصادی استان نیز می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: استان یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و ما در تولید ۱۵ محصول کشاورزی رتبه‌های اول تا ششم را در کشور داریم اما متاسفانه هنوز پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز