خبرگزاری کار ایران

در همایش تخصصی آب و آینده در اراک مطرح شد:

آب یک منبع استراتژیک در معادلات است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۲۵۷

استان مرکزی سومین سال خشکسالی را تجربه کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به برنامه‌ریزی برای سازگاری با کم‌آبی در استان اشاره داشته و گفت: آب یک منبع استراتژیک در معادلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی است. شرایط آب و هوایی منجر به پیچیده شدن معادلات می‌شود و جنگ بین مردم و دولت‌ها شکل می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، عزت‌اله آمری در همایش تخصصی آب و آینده در اراک، افزود: برخی طرح‌های وزارت نیرو شامل انتقال آب از دریا، استفاده از پساب و باروری ابرها نقد می‌شود. در واکنش به آن باید گفت هنگامی که آبخوان خالی است، باید آب دریا منتقل شود. در استان مرکزی نیز انتقال آب از دریا در مرحله تحقیقاتی است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو سال 1399 در برنامه سازگاری با کم‌آبی برای کشور برنامه تدوین کرد و استان مرکزی نیز در 4 محور برای این برنامه، فعالیت دارد. یکی از این محورها، تدوین تعادل‌بخشی مدیریت و سفرهای زیرزمینی برای 7 سال است، که تاکنون 4 سال آن گذشته و باید مورد نقد قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به وضعیت سدهای استان از حیث ذخیره منابع آبی اشاره کرده و اظهار داشت: ذخیره آب در سدهای این استان شرایط خوبی ندارد و امید است ظرفیت این سدها با بارش‌های پیش‌رو افزایش یابد.

آمری تصریح کرد: استان مرکزی جزء استان‌های کم‌بارش است که میانگین بارش آن 260 میلی‌متر است. این موضوع که پیش‌بینی شده در پاییز سال جاری با بارندگی فوق نرمال روبرو باشیم، ممکن است محقق نشود.

وی بیان داشت: 89 درصد از منابع این استان از بخش زیرزمینی تأمین می‌شود و 80 درصد منابع آبی متکی به بخش زیرزمینی است. همچنین منابع آبی این استان در آب‌خوان‌ها 80 درصد ظرفیت دارد که اکنون به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تأکید کرد: در حال حاضر 250 حلقه چاه آب غیرمجاز در استان شناسایی شده است. تلاش می‌شود تا نیمه نخست سال آینده وضعیت این چاه‌ها به سرانجام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی نیز در این همایش گفت: این استان، سومین سال خشکسالی را تجربه کرد که مواجه شدن با این پدیده تهدیدی برای منابع آب است. در این راستا آبفا تلاش کرد تا منابع آب پایدار را تأمین کند، چرا که نباید بدون برنامه، منابع آبی هدر رود.

حشمت‌اله عباسی به افزایش جمعیت و استفاده از منابع آبی اشاره داشته و افزود: هر ساله 50 تا 80 درصد به آمار شهرنشینی اضافه می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده هر ساله 4 میلیارد نفر در جهان با بحران آب مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: در گذشته منابع کمی آب مورد توجه بود اما اکنون مشکل کیفیت آب هم اضافه شده است. در این راستا و برای مقابله با این پدیده لازم است از ظرفیت دانشگاه‌ها و مباحث علمی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی به سرانه مصرف آب در استان مرکزی اشاره کرده و اظهار داشت: با شیوع کرونا مصرف آب افزایش یافته است. اکنون سرانه مصرف در کشور 194 لیتر است که این میزان مصرف، یک هشدار تلقی می‌شود.

عباسی تصریح کرد: 60 درصد منابع آبی استان سطحی و 40 درصد منابع زیرزمینی است. همچنین در حال حاضر 1600 لیتر پساب در استان آماده واگذاری است تا برای مقابله با کم‌آبی مورد استفاده قرار گیرد.

وی به موضوع آبرسانی با تانکر به روستاها به دلیل بحران در این مناطق اشاره کرده و بیان داشت: کمبود و خشکسالی باعث شد تا سال گذشته 115 روستا با تانکر آبرسانی شود. اما این تعداد در سال جاری به 79 روستا کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی تأکید کرد: سال گذشته به سبب کمبود بارش، شرایط تأمین آب به ویژه در مناطق روستایی سخت بود که با اقداماتی مانند جهاد آبرسانی شرایط مطلوب شد. در مرحله نخست برای 67 روستا با 2350 میلیارد ریال و در مرحله دوم برای 115 روستا با 9300 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز