خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

ترمیم حقوق سال 1402 هنوز اتفاق نیفتاده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۷۳۰

دستمزد را چهار میخه و افسار تورم را رها کردند

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه با اشاره به مشکلات حوزه حقوق جامعه کارگری، گفت: به روزهای پایانی سال که نزدیک می‌شویم، نگرانی و استرس جامعه کارگری را فرا می‌گیرد و نمایندگان جامعه کارگری در شورای عالی کار پیگیر این موضوع هستند تا یک افزایش حقوق قابل قبولی را برای سال آینده لحاظ کنند. اما در سال جاری متأسفانه در حالی به پیشواز جلسات شورای عالی کار می‌رویم که هنوز ترمیم حقوق سال 1402 اتفاق نیفتاده است.

داوود میرزایی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: در ابتدای سال 1402 و در شورای عالی کار، نظریه‌ای از سوی دولت به جامعه کارگری تحمیل شد و در این راستا نمایندگان دولت در این شورا وعده‌هایی بابت مهار و کاهش تورم به جامعه کارگری دادند، اما متأسفانه این موضوع هیچگاه اتفاق نیفتاد و واقعیت پیدا نکرد. تنها اقدامی که توانستند انجام دهند این بود که حقوق و دستمزد را در اصطلاح چهارمیخه کرده و افسار تورم را رها کردند. در نتیجه زندگی جامعه کارگری و بازنشستگی دچار چالش و مشقت شد.

وی ادامه داد: امروز کارگران به عنوان ستون فقرات تولید تلقی می‌شوند، اما متأسفانه این ستون فقرات زیر چرخ‌دنده‌های صنعت، تولید، معیشت و تورم خرد شد و مردان جامعه کارگری را شرمنده خانواده‌های خود کرده است. در این لحظه‌ای که در آن قرار داریم، معامله دیگری انجام شد و بر اساس آن مجلس و دولت صحبت از افزایش 20 درصدی حقوق برای کارکنان دولت در سال 1403 می‌کنند. به تبع همین موضوع حقوق جامعه کارگری و جامعه بازنشستگی نیز با همین میزان و یا دست‌کم چند درصد جزئی بالاتر مصوب خواهد شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه اظهار داشت: به دلیل اینکه در این معادله‌ی درآمدی، درآمدها به ریال و هزینه‌ کردها به دلار محاسبه می‌شود، با این وضعیت بیش از 20 درصد از حقوق‌ها از ارزش واقعی آن نسبت به حداقل 10 روز گذشته کاهش پیدا کرده است. به این معنا که اگر یک کارگر ماهیانه حداقل 10 میلیون تومان حقوق همراه با اضافه‌کار و سایر مزایا دریافت می‌کرد که معادل 190 دلار می‌شد، امروز همان درآمد حدود 160 دلار محاسبه می‌شود. بنابراین در بازه زمانی 10 روز گذشته متأسفانه حقوق جامعه کارگری بیش از 20 درصد کاهش ارزشی پیدا کرده است. به تبع این موضوع قدرت خرید جامعه کارگری در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز کاهش پیدا کرده است. بنابراین عملاً پیش از افزایش حقوق برای سال آینده، دولت دست خود را در جیب کارگران کرده است. این موضوع جامعه کارگری را به سمت فقیرتر شدن سوق می‌دهد.

انتهای پیام/
شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز