خبرگزاری کار ایران

توسط سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی مطرح شد:

کشف ابعاد تازه‌ای از معماری آتشکده فردقان

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۳۰۳

سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان گفت: در دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی آتشکده فردقان و در نتیجه کاوش‌های صورت گرفته در بنای تاریخی آن، ابعاد تازه‌ای از معماری بنای این آتشکده تاریخی در ستون ضلع جنوب غربی بنا به طور کامل به دست آمده است.

به گزارش ایلنا، محسن کریمی افزود: در کاوش‌های صورت گرفته در بنای تاریخی آتشکده فردقان تاکنون حریم قلعه و بقایای معماری یک بنای 4 ضلعی به ابعاد 17*17 مترمربع شناسایی شده و مورد کاوش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بنای 4 ضلعی که به تازگی شناسایی شده و در فرایند کاوش قرار دارد، احتمالاً همان آتشکده فردقان است که در متون تاریخی به آن اشاره شده است. این بنا دارای ستون‌های 4 ترک آجری است.

سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان اظهار داشت: همچنین در فصل جدید کاوش، ابعاد کلی و ساختار معماری ستون ضلع جنوب غربی مورد کاوش قرار گرفته است. این ستون 4 وجهی یا دالبری شکل با مصالح آجری بنا شده و روی بدنه آن از اندود گچ پوشیده شده است.

کریمی تصریح کرد: این بنای تاریخی دارای یک درگاه ورودی در ضلع شرقی به عرض 1.80 متر، یک درگاه در ضلع غربی به عرض 2.20 متر و 3 درگاه 90 سانتیمتری، 1.80 متری و 1.40 متری در ضلع جنوبی است. عرض دیوارهای بنا 1.5 متر است و با استفاده از مصالح اصلی سنگ احداث شده و از درون دارای اندود گچ است.

وی بیان داشت: روستای تاریخی فردقان (Fardaghan) در شمال غرب شهرستان فراهان قرار دارد. در این روستای تاریخی بقایای یک قلعه عظیم به مساحت حدود یک هکتار و همچنین بقایای معماری منتسب به یک آتشکده وجود دارد.

سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان تأکید کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به مکانی به نام فردقان و برخی وقایع تاریخی مرتبط با آن اشاره شده است.

کریمی ابراز داشت: در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال 288 هجری، انتقال درب مطّلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور پرداخته شده است. 

کشف ابعاد تازه‌ای از معماری آتشکده فردقان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز