خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

پیش بینی برداشت ۳۰۰ تن کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۵۲۴

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ در خراسان‌رضوی از آغاز برداشت دانه روغنی کلزا در اراضی دشت گل این بخش خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۳۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت برداشت شود.

سید محمد نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: امسال ۱۰۵ هکتار اراضی جلگه رخ زیر کشت محصول کلزا رفته‌ است که متاسفانه به دلیل سرما و یخبندان بسیار شدید دیماه سال قبل و خشکسالی بی‌سابقه سال زراعی جاری سطح قابل توجهی از انتفاع خارج و به صورت کود سبز برگردانده شد.

وی با بیان اینکه کلزا با اختصاص ۱۵ درصد کل تولید روغن گیاهی در جهان، بعد از سویا و نخل روغنی رتبه سوم را بین دانه‌های روغنی به خود اختصاص داده، گفت: یکی از پتانسیل‌های کلزا، علوفه سالانه است و می‌توان در هر فصل ۱ تا ۲ تن ماده خشک کلزا در هر هکتار تولید کرد.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ افزود: برداشت کلزا در منطقه رخ  از اواخر خرداد ماه هر سال آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد و پیش بینی می‌شود امسال ۳۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت برداشت شود.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری سطح قابل برداشت کلزای بخش رخ ۶۵ هکتار است و به طور متوسط از هر هکتار ۴ تن محصول کلزا  برداشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه رقم کلزای کاشته شده در بخش رخ از نوع نپتون، هیدرومل و هامان است، افزود:   سه دستگاه کمباین کاربرداشت کلزا را در حال حاضر برعهده دارند و کلزای برداشتی به قیمت مصوب و به صورت تضمینی از کشاورزان توسط اداره غله تربت حیدریه  خریداری می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری، در زمینه مدیریت عوامل خسارتزای کلزا در سطح ۶۵ هکتار با علف‌های هرز پهن برگ، ۶۵ هکتار با علف‌های هرز کشیده برگ و در سطح ۱۴۰ هکتار با شته مومی کلزا در منطقه رخ مبارزه شد.

نجفی گفت: محصول  کلزا نسبت به دیگر گیاهان زراعی ارزش تناوبی بیشتری دارد و در  تناوب با غلات (گندم و جو) در کنترل بیماری ها، افات و علف‌های هرز موثر است.

وی اظهار کرد: محصول کلزا با قرار گرفتن در تناوب کشت منجر به افزایش  ۲۰ درصدی عملکرد، حاصلخیزی خاک وکنترل علفهای هرز می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز