خبرگزاری کار ایران

توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز؛

دومین سوگواره استانی نی ناله آغاز به کار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۹۳۷

پوستر دومین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی، مذهبی نی ناله رونمایی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، امیر نصیربیگی، در نشست رونمایی از پوستر دومین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی، مذهبی نی ناله با اشاره به ضرورت توجه به مواریث ناملموس و فرهنگی این دیار در حوزه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خاطر نشان کرد: بسیاری از مواریث فرهنگی ما در حوزه ادبیات نمایشی قرار گرفته که به دلیل گذر زمان مشمول سنت فراموشی شده است.

وی اضافه کرد: ارزش این مواریث بیشتر برای زمینه سازی حضور همگانی مردم و نیز انتقال یک فرهنگ خاص عزاداری بوده و سینه به سینه به نسل ها منتقل شده است.

نصیربیگی ادامه داد: برگزاری پرتوفیق سوگواره نمایش های آئینی طی سال گذشته، زمینه ساز حضور هنرمندان و صاحبان ایده ها و خلاقیت های فرهنگی شده و به زنده شدن بخشی از این سنت ها کمک کند.

نصیربیگی ادامه داد: نتیجه گیری مطلوبی که از این رویداد طی سال گذشته داشتیم، ما را بر آن داشت تا امکان برگزاری آن در سالجاری را نیز فراهم کرده و برای برگزاری آن اقدام کنیم.

وی افزود: این رویداد طی سالجاری نیز برگزار خواهد شد و امید آن می رود که هنرمندان و نیز صاحبان این سنت های عزاداری، اعم از تعزیه خوان ها، شبیه گردان ها، نقال ها و پرده خوان ها، بر این راه استمرار ورزند و در این راستا حرکت کنند.

حامد شب خیز، رییس بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی نیز گفت: یکی از سنت های کهنسال و کمتر شناخته شده این دیار، «اوخشاما» خوانی هست که مختص این خطه است و نظیر آن در جایی از ایران دیده نشده است و توجه به آن می تواند به پاسداری از این میراث، کمکی شایان کند.

وی افزود: امید است که برگزاری این رویداد ما را به سمت برگزاری هرچه مطلوب آن رهنمون سازد.

بهمن تقی پور، دبیر جشنواره نیز ابراز امیدواری کرد شاهد برگزاری هر چه بهتر این رویداد معنوی و مذهبی به مدد حضور هنرمندان خوش فکر و متعهد استان در دومین نی ناله باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز