خبرگزاری کار ایران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

کشت گیاه کاملینا در 1600 هکتار از زمین‌های کشاورزی مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۲۱۵

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه دانه‌های روغنی کاملینا در سال زراعی جاری در 1600 هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان کشت شد، گفت: در راستای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان قرارداد کشت 1700 هکتار دانه‌های روغنی کاملینا در سال زراعی جاری با کشاورزان منعقد شد که از این میزان 1600 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این گیاه اختصاص یافت.

به گزارش ایلنا، علیرضا کیشانی افزود: متأسفانه به دلیل خشک‌سالی و عدم بارش‌های مناسب در پاییز سال گذشته و بهار سال جاری، 800 هکتار از مجموع اراضی اختصاص یافته به کشت دانه‌های روغنی کاملینا در استان مرکزی از بین رفت. بنابراین با احتساب اراضی از بین رفته این گیاه پیش‌بینی می‌شود، زمین‌های باقی‌مانده این گیاه در استان 240 تن دانه روغنی برداشت شود.

وی ادامه داد: با توجه به بازدهی مناسب دانه‌های روغنی کاملینا در اراضی کشاورزی استان مرکزی، این گیاه به عنوان محصول جدید به این استان وارد شد و در زمین‌های کشاورزی کشت شده‌ است. همچنین توسعه کشت این گیاه در زمین‌های دیم استان مرکزی با همکاری کشاورزان در سال زراعی آینده در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به وابستگی گیاه کاملینا به بارش باران، امید است با افزایش بارندگی‌ها زمینه افزایش کشت و تولید دانه‌های روغنی کاملینا در سال زراعی آینده در استان مرکزی فراهم شود. باید در نظر داشت که توسعه کشت این گیاه در کشور و همچنین این استان نقش مهمی در تأمین روغن مورد نیاز کشور دارد.

کیشانی به حجم تولید گیاه کاملینا در هر هکتار و همچنین حجم روغن‌گیری آن اشاره داشته و تصریح کرد: میزان تولید دانه‌های روغنی کاملینا در دیم‌زارها 500 کیلوگرم در هکتار است. همچنین با انجام آبیاری تکمیلی امکان افزایش تولید این محصول به 1200 کیلوگرم در هکتار وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده و تجربیات گذشته، میزان روغن دهی دانه‌های روغنی کاملینا، 40 تا 45 درصد متغیر است.

وی بیان داشت: استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود. به همین علت در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. اما علیرغم صنعتی بودن، این استان در زمره 10 استان نخست کشور در حوزه کشاورزی در کشور شناخته می‌شود و از اراضی زراعی و باغی مرغوبی در زمینه کشاورزی برخوردار است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز