خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار فارس:

فعالیت معادن متناسب با توان اکولوژیک زیست بوم باشد/ ۳۰۴ واحد معدنی در کل استان مجوز اکتشاف دریافت کرده اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۱۸۲

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: پروژه‌های معدنی باید با ملاحظات زیست‌محیطی همراه باشند لذا در استخراج فرآورده‌های معدنی، باید به استانداردهای زیست ‌محیطی توجه کرد.

به گزارش ایلنا، محسن ربانی زاده در حاشیه جلسه شورای اداری استان با اشاره به اینکه استان فارس با توجه به وجود منابع معدنی غنی، چهارمین استان در حوزه ذخایر معدنی کشور و در زمینه معادن فعال جایگاه سوم را داراست، گفت: در حوزه مواد و عناصر معدنی 90 درصد خاک نسوز کشور در استان فارس استخراج می شود افزون بر اینکه در سنگ های تزیینی، کرومیت، سرب، روی، مس، منگنز و نمک سنگی هر کدام از این منابع، استان فارس را در جایگاه ویژه ای قرار داده است.

وی ابراز داشت: در مجموع ۷۰۰ واحد معدنی در استان شناسایی و مجوز اخذ کرده اند که از این تعداد ۵۷۳ معدن فعال است و ۱۲۷ معدن غیر فعال وجود دارد گفتنی است حدود ۱۰ هزار نفر در مجموعه های معدنی استان مشغول به کار هستند که با توجه به تعهد اشتغال استان جای امیدواری است این تعداد در سال جدید افزایش قابل توجهی پیدا کند.

وی با بیان اینکه ۳۰۴ واحد معدنی در کل استان مجوز اکتشاف دریافت کرده اند، تصریح کرد: طبق تفاهم نامه با شرکت ایمیدرو که متولی ایجاد و راه اندازی معادن در کل کشور است در تلاش هستیم تا این عرصه ها را شناسایی کرده و از این ظرفیت بالقوه برای توسعه استان بهره ببریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری افزود: تاکید استاندار  و برنامه ریزان اقتصادی استان بر این است که تا حد امکان از خام فروشی جلوگیری کنیم و این معادن در استان تبدیل به زنجیره های ارزش راهبردی شده و در نهایت اشتغال و تولید نهایی را محقق کنیم.‌

جانشین استاندار در کارگروه تسهیل و رفع موانع با تاکید بر اینکه پاسخ سریع و منطقی به درخواست متقاضیان از مصادیق احقاق حقوق عامه است، تاکید کرد: باید در چارچوب ضوابط و تصمیماتی که در شورای توسعه و برنامه ریزی استان اتخاذ می شود و نیز اسناد فرادستی که مسئولیت آن با معاونت معادن اداره صنعت، معدن و تجارت است بررسی شده تا عدولی از قانون رخ ندهد.

 وی افزود: در موضوع نظارت مسایل زیست محیطی حتما باید رعایت شود چرا که تحقق توسعه پایدار با صیانت از منابع و زیست طبیعی قابل تصور است این در حالی است که برای نظارت بر معادن از تکنولوژی های مدرن، دوربین های نظارتی دقیق و باسکول های هوشمند استفاده می شود.

ربانی زاده ابراز داشت: متقاضی ایجاد واحد معدنی نخست باید فرآیندهای صدور مجوز را طی کرده باشند تا در مسیر سرمایه گذاری قرار گیرد البته حمایت ما در این موقعیت همه جانبه و مستمر است و موانع اداری و بروکراسی موجود نباید در روند سرمایه گذاری اخلال ایجاد کند که در این خصوص کارگروه رفع موانع، حمایت از سرمایه گذاری و پنجره واحد حمایت از سرمایه گذاری ایجاد شده است که این کارگروه ها ماحصل بررسی های کارشناسی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان گفت: در سال‌های گذشته منابع معدنی متعدد استان بصورت خام عرضه می شد اما با سیاست گذاری و اتخاد تصمیمات راهبردی در سطح استان این منابع از تسهیلات و منابع اعتباری استان در راستای تقویت زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده منابع معدنی در درون استان فراوری و صنایع تبدیلی ایجاد می شود تا ماحصل اقدامات منجر به افزایش اشتغال و رونق تولید شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز