خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش ۴۰ درصدی محصولات تولیدات زراعی کشت پاییزه در گلستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۹۲۸

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در اثرخشکسالی بی سابقه در گلستان تولید محصولات زراعی پاییزه بیش از۴۰ درصد کاهش داشته است و مطابق آمارهواشناسی از لحاظ درصد کم بارشی گلستان اولین استان کم بارش کشور بوده است.

علی اکبر مهقانی در گفت‌وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: آمارهای ثبت شده از میزان بارندگی در گلستان از زمان شروع فصل کاشت تا پایان فروردین ماه نسبت به بلند مدت بیش از ۴۵ درصد کاهش داشته است که متاسفانه این وضعیت بارندگی، آورد رودخانه‌ها و ذخیره آب سدها بسیار ناچیز و حتی صفر بوده و درحوزه سفره‌های آب زیرزمینی وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دهد.

وی گفت: به دلیل خشک سالی سال‌های گذشته خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی به سختی قابل جبران است. مطابق آمار هواشناسی، از لحاظ درصد کم بارشی گلستان اولین استان کم بارش کشور بوده است.

وی ادامه داد: در کشت پاییزه سال گذشته ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به زیر کشت محصولات مانند گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، باقلا، نخودفرنگی و چغندرقند و .... رفت که متاسفانه به دلیل خشکسالی شدید بخشی از اراضی قابلیت برداشت ندارد که عمده این خسارت مربوط به محصول جو و گندم است.

وی گفت: کشت‌های بهاره و تابستانه متداول استان شامل پنبه، سویا، شالی، ذرت، آفتاب گردان، ماش، کنجد، هندوانه، خربزه، خیار، گوجه فرنگی و .... است که در سال‌جاری و به لحاظ شرایط خشک سالی  وجود دارد به کشاورزان توصیه می‌شود برای کشت محصول با آب مطمئن و در دسترس اقدام با کشت کنند.

وی تصریح کرد: برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی، امهال تسهیلات دریافتی، تسریع پرداخت خسارت اراضی دارای پوشش بیمه، اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت، اعتبار برای زیرساخت‌های تامین و انتقال آب و... باید انجام بگیرد.

مهقانی بیان کرد: امسال در پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان سیب زمینی کشت شده و برداشت سیب زمینی از ۲۵ اردیبهشت آغاز خواهد شد که پیش‌ بینی می‌ شود ۱۳۰ هزار تن سیب زمینی برداشت شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز