خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

انتقال آب از دریای عمان تنها راه برون رفت سیستان و بلوچستان از بحران آب/ هنوز هیچ گونه خط انتقالی برای آب ساخته نشده

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۴۰۸

نماینده مردم چابهار، نیکشهر،کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی گرفت: تنها راه برون رفت سیستان و بلوچستان از چالش های ناشی از کم آبی و بحران آب، انتقال آب از دریای عمان است .

به گزارش خبرنگار ایلنا چالش کم آبی در کشور  بحرانی شده و علاوه بر مشکلاتی که در زمینه تامین آب آشامیدنی برای مردم به وجودآمده، بسیاری از فعالیت های کشاورزی و صنعتی به دلیل کمبود آب متوقف شده و این موضوع مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده و سبب خالی شدن روستاها از جمعیت شده است.

برای رفع مشکل کم آبی و خشکسالی، راهکارهای مختلفی ارائه شده که ویژگی مشترک بیشتر این راهکارها، تمرکز بر استفاده بیشتر از منابع آبی محدود کنونی است که باعث فشار بیشتر بر این ذخایر و تشدید روند خشکی می شود.

با توجه به کمبود منابع آبی داخلی، در سال های اخیر پیشنهادهایی برای انتقال آب دریا به داخل کشور مطرح شده است. ساحل طولانی ایران در خلیج فارس و دریای عمان فرصتی را فراهم کرده تا برای استفاده از منابع آبی گسترده در جنوب کشور برنامه ریزی شود.

سیستان و بلوچستان با وجود نزدیکی به دریای عمان و امکان بهره مندی از آب دریا، به دلیل تعلل شرکت مجری طرح انتقال آب از دریای عمان، همچنان در بحران آب به سر می برد و کار به جایی رسیده که در فصل بهار و تابستان بسیاری از مناطق استان دچار قطعی و یا جیره بندی آب می شود.

پس از پیگیری های متعدد، پروژه انتقال آب از دریای عمان تایید شد و عملیات اجرای آن به شرکت (ایمواسکو) واگذار شده که با وجود تعهد پایان کار انتقال آب از دریای عمان در سال 1404، گزارشی از عملکرد خود نمی دهد و هیچ نشانی از خط انتقال به چشم مردم نمی خورد و گویا امیدی برای تحویل به موقع پروژه وجود ندارد.

شرکت "تأمین آب صنایع و معادن" (ایمواسکو) با حمایت وزارت صمت و با مشارکت بخش خصوصی، در سال 1399 با هدف تأمین آب موردنیاز صنایع و معادن استان‌های فلات شرقی کشور تأسیس شده و رسالت اجرای خط چهارم طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان های  سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را بر عهده دارد.

از آنجایی که روند پیشرفت پروژه انتقال آب از دریای عمان به گونه ای است که تاکنون هیچ یک از ساحل نشینان هیچ اثری از اجرای این پروژه ندیده اند به سراغ نماینده مردم چابهار،نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری رفتیم تا از جزئیات این پروژه مطلع شویم.

معین الدین سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان و بویژه منطقه بلوچستان با بحران آب مواجه است و تنها راه برون رفت از این شرایط، پروژه انتقال آب از دریای عمان است.

وی افزود: شرکتی متولی اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان است اما  آنچه تا الان از این مجموعه می بینیم برخلاف تعهداتشان بوده است.

سعیدی عنوان کرد: همه ما پای کار بودیم تا پروژه انتقال آب از دریای عمان اتفاق بیافتد اما شرکت متولی به تعهدات خود عمل نکرده است.

نماینده مردم چابهار گفت: آنچه که در عمل از این شرکت می بینیم نشان می دهد برنامه ای برای تامین آب شرب مردم این استان ندارد.

سعیدی عنوان کرد: تا این لحظه خط انتقالی برای آب دریای عمان ایجاد نشده و این شرکت  طبق برنامه زمانبندی در نظر گرفته شده که پایان سال 1404 بوده پیش نرفته است. امیدواریم پروژه انتقال آب از دریای عمان تنها برای مصارف صنعتی و فروش آب به حوزه صنعتی نباشد بلکه در مرحله اول تامین آب شرب مردم پهنه ساحلی و در مرحله بعد فراساحلی و ... اتفاق بیافتد.

وی در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه انتقال آب از دریای عمان گفت: انتقال آب از دریای عمان باید از نوار ساحلی آغاز شود و اگر کار اجرایی صورت گرفته بود باید آثاری از این خط انتقال در نوار ساحلی دیده می شد که تا این لحظه عملا هیچ گونه کار فیزیکی از این شرکت ندیده ایم.

وی افزود: اگر قرار است با پروژه انتقال آب از دریای عمان، مردم این استان از نعمت آب شرب بهره مند شوند ، لازم است در درجه اول آب روستاهای نوار ساحلی، شهر چابهار، شهر کنارک و ...  تامین شود. آب دادن به این مناطق که نیاز به خط انتقال آب ندارد پس چرا انجام نمی شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز