خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

مدیریت بحران در جنوب سیستان و بلوچستان اصلا وجود ندارد/ نبود سیستم جمع آوری آب‌های سطحی، سازه‌های ناایمن از مشکلات اصلی مردم جنوب استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۸۵۷

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس گفت: ساختارهای مدیریت بحران در جنوب سیستان و بلوچستان اصلا وجود ندارد و باید در این خصوص تصمیمات جدی اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا حدودا دو هفته است که مردم بلوچستان میزبان سیل و باران هستند و به دلیل عدم وجود زیرساخت و عدم تحقق وعده‌های همیشگی مسئولان، مردم بلوچستان بازهم با چالش‌های پس از باران مواجهند‌.

نبود ابنیه فنی، نبود زیر ساخت های مناسب و همچنین نبود فاضلاب سبب شده آب حاصل از باران تبدیل به سیل و آبگرفتگی شود و خانه های مردم چند شهرستان بلوچستان بویژه کنارک زیر آب برود و چند خانه بر اثر رطوبت و باران تخریب شود.

پس از گذشت حدود دو هفته از ورود سامانه بارشی به استان، همچنان مردم شهرستان های ساحلی مکران درگیر آسیب های سیل هستند و همچنان برخی از راه های ارتباطی مسدود است.

80 درصد منازل مردم دچار آب گرفتگی شدند

نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس  در این باره می‌گوید: پیرو بارش‌های سیل آسای ناشی از طوفان‌های حاره‌ای در جنوب کشور و در محدوده سواحل مکران که کانون آن هم کنارک بود تعدادی از هموطنان سیستان و بلوچستانی مان جانشان را از دست دادند .

معین الدین سعیدی می‌گوید: بیشترین چالش‌های ناشی از سیل را در کنارک داشتیم 80 درصد منازل مردم دچار آبگرفتگی شدید شدند و چندین منزل هم تخریب شد. راه‌های روستایی در حوزه چابهار، کنارک، قصرقند و زرآباد مسدود شده که بخشی از مسیرها بازگشایی شده و تعدادی از روستاها کماکان دچار قطع ارتباطات جاده ای هستند.

خسارت 1000 میلیارد تومانی سیل به راه های جنوب استان 

سعیدی می گوید: حدود 1000 میلیارد تومان حجم خسارات وارد شده به حوزه راه است . با دستور رئیس جمهور و پیگیری های رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین حضور وزیر نیرو که خانه به خانه از مشکلات روستاییان درگیر در سیل مطلع شدند و همچنین حضور وزیر کشور ، تجهیزات سنگینی برای خارج کردن آب از منازل مردم به کنارک آورده شده است. 

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای  می گوید: از شهرداری تهران و مشهد هم عزیزانی برای کمک به سیل زدگان آمدند و همچنین از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) هم کمک هایی به مردم شده است و بزرگترین محموله امدادی از طرف هلال احمر جمهوری اسلامی وارد کنارک شده و توزیع شده است‌. 

وی می گوید: خوشبختانه میزان امداد رسانی از دفعات گذشته که در بلوچستان دچار چالش بودیم بیشتر بوده، آب سیل از همه معابر کنارک جمع آوری شده اما منازل همچنان دچار مشکل هستند.

عدم وجود سیستم جمع آوری آب های سطحی چالش اصلی در کنارک 

معین الدین سعیدی می گوید: مشکل اصلی کنارک این است که هیچ سیستمی برای جمع آوری آب های سطحی وجود ندارد و ازطرفی در کنارک و چابهار هم شبکه فاضلاب وجود ندارد و با تدبیر وزیر نیرو 160 میلیارد تومان اعتبار برای فاضلاب کنارک پیش بینی شده و قرار است با تکمیل مطالعات سیستم  جمع آوری و دفع آب های سطحی همه اعتبارات به کنارک اختصاص یابد .

وی می گوید: ستاد اجرایی فرمان امام (ره)تعداد زیادی  لوازم خانگی به کنارک آورده و بین آسیب دیدگان توزیع خواهد شد.

این مسئول اظهار می کند: در روستای تیس که در محدوده منطقه آزاد چابهار واقع شده دچار چالش های جدی شده ایم و با تلاش ها گروه های جهادی و خیرین که بسیار سپاس گزارشان هستیم مشکل آبگرفتگی منازل کماکان در کنارک وجود دارد و چند روزی برای تخلیه کامل زمان نیاز است. 

سازه های ناایمن چالش اصلی دشتیاری 

نماینده مجلس می گوید: در دشتیاری عمده منازل سازه های ناایمن دارند و قرار شده بنیاد مسکن ورود کند و تسهیلات بلند مدتی را به مردمانی که دچار چالش بیشتری شدند بدهند که قرار است راجع به این مسئله تصمیمات جدی در جلسه هیأت دولت اتخاذ شود.

وی می گوید: دو پل مصوب شده که سریع در دشتیاری ایجاد شود که پل های فتحعلی کلات و سفرزهی است و ما در کنار آن ها پل حمیری ، باهوکلات و گرم بیت را داریم که  پل حمیری در دستور کار است اما دو پل دیگر متاسفانه هنوز تخصیص اعتبار نشده اند‌ .

وی می گوید: با کوچکترین آب گرفتگی به دلیل عدم وجود ابنیه فنی نظیر پل مردم ماه ها دسترسی ندارند و این مشکل بیشتر در دشتیاری بزرگ که شامل شهرستان دشتیاری، بخش پلان، بخش پیرسهراب و شهرستان قصرقند در محور کاجه و بخش تلنگ است‌ وجود دارد.

سعیدی می گوید: رئیس سازمان راهداری به منطقه سفر کردند و مشکلات را از نزدیک دیدند و اگر تدبیری برای ساخت پل ها نشود همچنان این چالش ها را خواهیم داشت.

انسداد مرز ریمدان و توقف ماشین‌ها پشت مرز 

سعیدی می گوید: یکی از مهم‌ترین مرزهای کشور مرز ریمدان است که بیشترین تردد را دارد و متاسفانه به علت آبگرفتگی کامل جاده ریمدان قطع شده و مردم دچار چالش جدی هستند.

وی می گوید: همه ماشین هایی که برای صادرات هستند متاسفانه متوقف هستند و هیچ گونه خدماتی به آن ها داده نمی شود. از آنجایی که مرز ریمدان نقطه شروع و آغازین کشور ماست و باید ویترین کشور ما باشد و با پاکستان بیشترین تعامل را دارد امیدواریم با ورود مسئولان حوزه راهداری ، بازارچه ها و مرز، مشکلات حوزه ریمدان مرتفع شود .

گفت و گو: فهیمه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز