خبرگزاری کار ایران

تکذیب خبر تخریب آرامگاه «استاد پور داوود» در رشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۱۶۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تخریب آرامگاه «استاد پور داوود» در رشت را تکذیب کرد و گفت: این آرامگاه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 به گزارش ایلنا از رشت،ولی جهانی در تشریح این خبر اظهار کرد: تخریب آرامگاه «استاد پورداوود» در رشت شایعه بوده و این اداره کل تکذیب می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: این آرامگاه در فهرست آثار ملی به شماره ۸۷۸۱ در سال ۱۳۸۲ ثبت شده و هیچ فرد یا نهادی حق تخریب آن را ندارد.

ولی جهانی با بیان اینکه استاد پورداوود از اساتید برجسته ادبیات است، گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان، حافظ ابنیه تاریخی و ثبت شده گیلان است و مقابل هرگونه تخریب غیرمجاز ایستادگی خواهد کرد.

 ابراهیم پورداوود از برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی شناخته می‌شود که در نشر فرهنگ و ادبیات پیش از اسلام به پژوهش و کاوش پرداخت و در راه احیای فرهنگ و زبان‌باستان رنج بسیاری را متحمل شد تا ایرانیان بتوانند اوستا را به زبان ساده فارسی مطالعه کنند و از اوضاع، اخلاق و روایت‌های تاریخی و اساطیری نیاکان خود آگاه شوند.

وی خدمات علمی و برجسته‌ای به زبان و ادبیات ایران ارائه داد تا جایی که دانشگاه تهران به مناسبت شصتمین سالروز تولد پورداوود در ۱۳۲۵ خورشیدی نشان ادبی را به او اهدا کرد و بزرگانی، چون بدیع‌الزمان فروزانفر، پرویز ناتل خانلری، لطفعلی صورتگر و محمد معین در آن مراسم سخنرانی کردند.

استاد پس از سال‌ها آموختن و آموزش فرهنگ ایران، در ۲۶ آبان ماه ۱۳۴۸ در ۸۳ سالگی در تهران درگذشت، او را بر اساس وصیتش، در کنار اجدادش در کوی حاجی داوود رشت و در آرامگاه خانوادگی به خاک سپردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز