خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

شخم ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۰۷۶

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: باتوجه به شروع فصل زراعی ۷۰ درصد از اراضی شالیزارهای استان معادل ۱۷۰هزار هکتار شخم زده شد.

ابراهیم اکبرزاده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در رشت مطرح کرد: با توجه به شروع فصل زراعی ۷۰ درصد از اراضی شالیزارها  معادل ۱۷۰ هزار هکتار شخم زده شده و تاکنون کشاورزان حدود ۳۵ درصد برای کشت شالیرزاهای‌شان خزانه گیری کرده اند که این رقم در روزهای آتی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: باتوجه به محدودیت منابع آبی که با آن  مواجه هستیم و البته  سد سفید رود که تنها منبع آبی در استان است، ضرورت دارد در صورت آبیاری شالی زارها  از منابع آبی  استفاده بهینه داشته باشیم.

اکبر زاده با بیان اینکه سد سفید رود  بعنوان بزرگترین منبع آبیاری حوزه شالیزاری استان که ۱۷۱ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان را پوشش می‌دهد، افزود: تا این لحظه، حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره  آب دارد که در این راستا ضرورت دارد کشاورزان برابر تقویم زراعی که جهاد کشاورزی در همه شهرستان‌ها اعلام کرده است، کشت را آغاز کنند.

وی خاطر نشان کرد: در اراضی که صرفا وابسته به حوزه سد هستند حتما به اطلاعیه‌های آب منطقه‌ای در این خصوص توجه ویژه داشته داشته باشند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در مناطقی  که منابع آبی کمکی مانند چاه، رودخانه و آب بندان دارند عزیزان حتما نشا کاری را  طبق تقویم زراعی هماهنگ کنند.

اکبر زاده ادامه داد:  ما یک دوره زمانی راهسازی آب را خواهیم داشت، در این دوره زمانی می‌توانیم حداکثر نشاکاری را داشته  و یک سطح پوششی یکسانی را نیز با حداقل هدر رفت آب داشته باشیم.

وی گفت: به عزیزان توصیه می‌کنیم با توجه به نزولات جوی احتمالی  لازم است خروجی کرت‌های شالیزاری خود را ببندند تا اگر روان آبی ایجاد شد بر اثر نزولات جوی جمع آوری شود و هدر نرود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کشاورزان سعی کنند از شخم سطحی استفاده کنند، گفت: لازم است عمق شخم زدن زمین شالی حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باشد  تا  به نگهداری آب کمک کند.

وی در خصوص مصرف کودهای شیمیایی عنوان کرد: مصرف کودهای شیمیایی به شدت مورد تاکید سازمان بوده  بخصوص کودهای  پتاسه که  برای مقاوم سازی گیاه برنج دربرابر تنش های آبی بسیار موثر است.

اکبرزاده در خاتمه افزود:  سازمان جهاد کشاورزی  در سال جاری حدود ۱۷۵۰ تن انواع بذر را تولید کرده است که این بذرها کاملا خالص سازی شده و مطمعنا با استفاده از این بذرها، گیاهچه مقاوم  و محصول یکنواختی  برداشت خواهد  شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز