خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی اصفهان در گفت وگو با ایلنا:

موتور تورم همچنان در حال حرکت است/ برای کنترل عرضه و تقاضا نیازمند اعتماد جامعه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۱۱۱

منتخب رسته صنعت دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان معتقد است اتفاق خاصی در چرخه تولید و کند شدن حرکت موتور تورم رخ نداده است.

محمد رضا برکتین در گفت وگو با خبرنگار ایلنا می گوید: موضوع افزایش نقدینگی و معادله تولید که آیا سطح تولید بالا می رود یا خیر ؟ به عوامل مختلفی از جمله مواد اولیه، نیروی کار و غیره بستگی دارد. از سوی دیگر تناسب اصل تولید، جدای از متاثر بودن به تورم و روابط داخلی و خارجی به مورد مهم شرایط روحی و روانی جامعه کاملا وابسته است. اینکه آیا جامعه به سمت آرامش و اعتماد می رود؟

وی ادامه می دهد: در صورت اعتماد جامعه به بهبود شرایط اقتصادی در آینده، جامعه از حرص و ولع برای تبدیل نقدینگی به کالا پرهیز می کند. زمانی که به آینده اعتماد نباشد، مردم به سمت بازارها برای تبدیل سرمایه شان به کالا هجوم می برند و عرضه و تقاضا بهم می ریزد. بهم خوردن چرخه عرضه و تقاضا به همراه افزایش تورم، تولید را با چالش مواجه می کند.

این پیشکسوت صنعت استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ می افزاید: موضوع تولید معادله پیچیده ای از ارز، واردات، تولیدداخلی، نیروهای انسانی و سایر هزینه ها است و می توان گفت اتفاق خاصی تا کنون رخ نداده؛ چرا که چرخه تغییر نکرده است. روند اقتصادی گذشته همواره ادامه دارد و مسیر تورم با اختلاف کم بر همان مدار سابق طی می شود.

وی خاطرنشان می کند: برای تامین اعتبارات لازمی که دولت در اختیار ندارد شاهد افزایش حجم نقدینگی هستیم، زیرا سطح تولید ما همان سطح تولید قبلی است، اما موتور افزایش نقدینگی کشور با همان سرعت و شیوه قبل در حال حرکت است.

تنش روانی جامعه بهبود نیافته

برکتین با اشاره به شرایط روحی جامعه با توجه با اتفاقات سال ۱۴۰۱ می گوید: شاید بتوان گفت شرایط کمی آرام شده است، ولی وضعیت خوبی نیست. یکی دو حرکت مانند ارتباط با عربستان داشتیم که تنش روانی جامعه را اندکی بهبود داد، اما تاثیر قابل توجهی نداشت.

کارآفرین نمونه استان در سال ۱۳۹۴ تاکید کرد: با سخنرانی مسئولان نیز شرایط اقتصادی تغییر نمی کند و تنها جو روانی اندکی دچار تغییر می شود که در دراز مدت نیز کارآیی ندارد. این جو روانی ذره ای دچار نگاه مثبت می شود که سبب کاهش قیمت و بعد دوباره منفی شده که منجر به افزایش قیمت می شود.

در مسیر تولید شاهد اتفاق مهمی نیستیم

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود روند تولید واحد های تولیدی در سال جاری ادامه روند سال قبل باشد اضافه می کند: در مسیر تولید شاهد اتفاق مهمی نخواهیم بود به همین خاطر واحد های کوچک و متوسط در معرض آسیب بیشتری خواهند بود. واحد های بزرگ نیز  به دلیل ریشه دار بودن می توانند مصونیت بیشتری داشته باشند، اما باید مراقبت کنند.

این کارفرمای برتر سازمان تأمین احتماعی در سال ۱۴۰۱ تصریح می کند: قطعا تمام واحد ها باید حساب و کتاب و نظم و انضباط مالی داشته باشند؛ با کنترل دقیق، ورودی و موجودی انبار را هفته و ماهی یکبار بررسی کنند؛ چراکه موتور تورم همچنان در حال حرکت بوده و ضروری است که واحدهای اقتصادی علاوه بر اینکه در حال کار و تولید و  درگیر روزمرگی هستند، دائما جایگاه شان را رصد کنند تا خدای نکرده در این شرایط آسیب نبینند.

وی یادآور می شود: طبق توصیه کارشناسان ، لازم است فعالین اقتصادی بیشتر رصد کنند ومراقب بازار و وضعیت آینده خود باشند؛ چرا که با توجه به شرایط، انتظار تغییر مهم و آنی وجود ندارد.

بخش تولید دچار کمبود نیروی انسانی با تجربه است

برکتین در خصوص مصوبه شورای عالی کار برای افزایش حقوق کارگران می گوید: بخش کارگر و کارفرما لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر دولت اعلام کند صفر یا صد درصد به دستمزد اضافه شود، درست است دستور قانونی است، اما سرمایه عمده کارگاه تولیدی نیروی انسانی آن است. درنتیجه باید هوای نیروی کار خود را داشته باشد.

این کارافرین برتر کشور در سال ۱۳۹۲ ادامه می دهد: در عرضه و تقاضای نیروی کار، کمبود نیروی باتجربه وجود دارد. در نتیجه کارفرما باید نیروی خود را به هر شکلی که هست اداره کند. پس لازم است بر اساس واقعیت ها کار کنیم. امروز کارگر هم حق انتخاب دارد؛ قبلا نرخ بیکاری بالا بود و کارگر قدرت انتخاب نداشت؛ امروز به دلیل کمبود نیروی متخصص کار، اگر کارفرمایی باهوش و منصف و زرنگ باشد، با کارگرش رفاقت کرده و رضایت آن را برای تداوم همکاری جلب می کند. این قانون نانوشته است برای رسیدن به تعامل بین کارگر و کارفرما. مصوبه قانون افزایش دستمزد مهم است، ولی نمی توان فقط طبق آن عمل کرد.

منتخب رسته صنعت در دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان دلیل شاهد کاهش نیروی کار را به مهاجرت و ظهور مشاغل اینترنتی مرتبط می داند و می افزاید: مهاجرت در کاهش نیروی انسانی به ویژه نیروی تحصیل کرده بسیار تاثیر دارد.  پدیده هایی مانند اسنپ و تپسی  و مشاغل اینترنتی نیز در این مورد تاثیر گذار بوده است. البته نیروی کار خارجی نیز در بازار کار ما زیاد شده که کمتر تحصیل کرده اند.

وی تاکید می کند: اینطور نیست که  شرایط اقتصادی موجود و کمبود نیروی کار سبب تعطیلی کارگاه ها شده باشد و جای بهره وری و قطعا رشد وجود دارد؛ ولی لازمه این کار تقویت فنی حرفه ای و هنرستان ها برای تربیت نیروی کار ماهر و با دانش است که باید در دستور کار دولتی ها قرار بگیرد. فن آموزی لازمه توسعه بازار کار و تربیت نیروی انسانی است.

برکتین اضافه می کند: در اتاق بازرگانی آینده نیز این مهم در دستور کار قرار دارد تا تعامل بیشتری با فنی حرفه ای جهت ارتقای نیروی انسانی و افزایش و بهبود دانش نیروی کار داشته باشند.

وی یادآور می شود: نسل قدیم با تفکر "کار نیکو کردن از پرکردن است" کار می کرد که معنی اش این بود،برای رسیدن به درآمد باید زیاد کار کرد، اما این مهم را به نسل جدید  منتقل نکرد. این نسل معتقد به کار کم با درآمد بالا است.

شروع فعالیت دهمین دوره اتاق اصفهان

این کارافرین برتر کشور در سال های گذشته شروع فعالیت اعضاء جدید اتاق را منوط به صدور اعتبار نامه ها می داند و می گوید: بعد از تایید انتخابات، اعتبار نامه اعضاء منتخب  باید صادر شود که معمولا نیمه اردیبهشت ماه انجام می شود و شروع کار دهمین دوره اتاق احتمالا اول خرداد خواهد بود.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز