معاون وزیر آموزش و پروش در گفتوگو با ایلنا:
در حال طراحی الگوی ورزش دانشآموزی هستیم؛ افزوده شدن دو درس عملی

معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال طراحی برنامهی الگوی پیشرفت ورزش تربیتی یا ورزش دانشآموزی هستیم که هنوز تمام نشده است و به همین دلیل رونمایی نکردیم.
«محمد جعفری» معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا برنامهای برای افزایش زمان ورزش و تربیت بدنی در مدارس وجود دارد، گفت: هماکنون با ورود به سازمان پژوهش، تغییراتی در جدول برنامهی درسی ایجاد کردیم که فکر میکنم با شروع سال تحصیلی جدید در پایهی اول ابتدایی اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد: به جز یک الی یک ساعت و نیم زمان درس تربیتبدنی، درسی تحت عنوان جهان پیرامونی که بیشتر رویکرد تلفیقی دارد و درسی دیگر تحت عنوان بهداشت که جزو برنامههای سلامتمحور است، در صورت قطعی شدن و انجام کارشناسیهای لازم توسط آقای لطیفی و همکارانشان، از ماه مهر به شکل پایلوت به برنامهی درسی اضافه خواهد شد. این دروس عملی هستند و برای بخش نظری آن کتاب کاری در حال طراحی است.
او دربارهی برنامههای جاری در جهت هدایت ورزشی دانشآموزان توضیح داد: در حال طراحی برنامهی الگوی پیشرفت ورزش تربیتی یا ورزش دانشآموزی هستیم که هنوز تمام نشده است و به همین دلیل رونمایی نکردیم.
جعفری افزود: این برنامه شامل اجرای درس تربیت بدنی، فعالیتهای مکمل، استعدادیابی، هدایت ورزشی و اینکه دانشآموزان از چه ردهای میتوانند رشتهی ورزشی خود را انتخاب کنند، میشود.
به گفته وی شورای عالی ورزش که توسط وزارت ورزش و جوانان برگزار میشود و رئیس شورای عالی نیز رییس جمهور است، در دولت قبلی مصوبهای برای طراحی الگوی پیشرفت ورزش کشور داشته که کارش تمام نشده است.
جعفری افزود: ما به استناد همان مصوبه الگوی پیشرفت ورزش تربیتی را طراحی کردیم که اگر به جمعبندی برسد، فکر میکنم تا هفتهی تربیت بدنی آن را رونمایی کنیم.
معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: موضوع دوم بحث مهارتآموزی ورزشی طبق قانون برنامهی هفتم است. ما مکلفیم تا پایان برنامه هفتم برای ۶ میلیون دانشآموز در زمینههای شغلی، فرهنگی و ورزشی مهارتآموزی کنیم که از این ۶ میلیون، ممکن است ۲ میلیون در حوزه ورزشی باشد.
جعفری بیان کرد: امسال طبق مهارتآموزی ورزشی درجه سه، ۱ میلیون و ۶۰۰ دانشآموز ارزیابی کردیم و از طرف فدراسیون ورزش به این دانشآموزان گواهینامه میدهیم.
جعفری افزود: جلسات کارشناسی زیادی برگزار شده است و در مراحل بعدی بر اساس بازخوردهای استانی و کمیسیونهای مختلف و قبول مسئولیت توسط شرکای درونسازمانی و برونسازمانی ما، اگر بتوانیم این الگو را مصوب کنیم، فکر میکنم نقشهی راه خیلی خوبی برای هدایت ورزشی ایجاد شود.
وی در خصوص احتمال ورود شطرنج به برنامهی درسی مدارس بیان کرد: ما جلسهای را با فدراسیون شطرنج داشتیم. آنها مطالبهگری کردند و گفتند بر اساس مطالعاتی که انجام شده، در ۴۰ کشور جهان شطرنج جزو برنامه درسی است.
جعفری افزود: به آنها گفتم شما پروپوزالی ارائه دهید تا پیشینهی تحقیقات انجام شده و اهداف و اثرگذاری آنها مشخص شود.
وی با بیان اینکه متولی برنامهی درسی در وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و شورای عالی آموزش پرورش است، افزود: به این شکل نیست که حوزههای معاونتهای آموزشی یا پرورشی یا تربیت بدنی بر اساس خواست خودشان بتوانند درسی را اضافه یا کم کنند.
او افزود: برای ورود شطرنج به برنامهی درسی هنوز اقدامی نشده است و ما منتظر دریافت پروپوزال از سوی فدراسیون شطرنج هستیم.