خبرگزاری کار ایران

نبود لاستیک در قطب تولید لاستیک کشور؛

گرانی به بازار لاستیک رسید/ فروشگاه های معتبر یزد ، لاستیک نمی فروشند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۳۸۲

در روزهای اخیر شاهد کمبود عرضه تایر (لاستیک) در بازار یزد هستیم؛ مشکلی که در گذشته هم بود. این در حالی است که یزد دارای چند واحد تولیدی لاستیک در شهرک صنعتی است و شهروندان برای تهیه لاستیک دچار مشکل هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، گلایه شهروندان از نبود لاستیک در حالی مطرح است که برخی از مردم با اینکه بیش از دو ماه است که اقدام به ثبت نام کرده اند اما هنوز موفق به دریافت لاستیک خود نشده اند و مسئولان نیز واکنش خاصی نسبت به این موضوع نداشته و سکوت کرده اند.

بسیاری از مردم هم برای ثبت نام در سایت(سامانه ستکا ۷۲۴) و شرکت های تولیدکننده لاستیک دچار مشکل هستند و هر چه تلاش می کنند امکان ثبت کالا را ندارند و یا اینکه همواره اعلام می‌شود، موجودی عرضه تمام شده است در حالی که از ماه گذشته اعلام شد ثبت‌نام برای خرید لاستیک دولتی با قیمت مصوب آغاز شده است.

در شرایط خرید محصولات کویر تایر آمده بود جهت خرید، ابتدا باید در سامانه ثبت‌نام و مدارک مورد نیاز شامل اسکن رنگی روی کارت ملی و کارت خودرو (رو و پشت) را با حجم کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت، بارگذاری کنید، با هر کدملی و پلاک خودرو، امکان خرید یک جفت تایر در هر شش ماه فراهم است و مشخصات خودرویی ثبت‌نام شده بایستی با مشخصات مندرج در کارت خودرو تطابق داشته باشد؛ در غیراین صورت سفارش لغو خواهد شد. مبلغ نهایی قابل پرداخت شامل قیمت مصوب تایر، هزینه حمل (به ازای هر حلقه تایر ۵۰ هزار تومان) و مالیات بر ارزش افزوده (۹ درصد) خواهد بود. همه  سفارش‌ها ظرف مدت چهار الی هشت روز کاری (از زمان تکمیل فرآیند خرید)، توسط اداره پست تحویل خریدار با ارائه اصل کارت ملی صورت خواهد پذیرفت. محصولات کویرتایر دارای چهار سال گارانتی ‌است. 

صادرات از دلایل کمبود در بازار است

در شرایط خرید لاستیک دولتی از سایر شرکت ها نیز چنین مواردی مطرح و شرایط مشابهی دیده شده بود اما آنچه که نتیجه ثبت نام برای خرید در بررسی های میدانی قابل مشاهده است، آشفته‌بازار و قیمت‌های سر به فلک کشیده در فروشگاه ها با نرخ غیرمصوب و به اصطلاح آزاد است.

براساس اظهارات رئیس اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد آن‌طور که در خبرها آمد عرضه لاستیک با نرخ مصوب دولتی از طریق ثبت‌نام در سایت برخی شرکت‌های تایرسازی صورت می‌گیرد اما هنوز از عرضه این لاستیک‌ها خبری نیست.

به گفته ناصر صادقیان، نرخ گذاری دستوری در روند عرضه محصولات تولیدی در سطح بازار تاثیر مستقیم دارد و تولیدکننده ها به دلیل ضرر و زیانی که متحمل می شوند عرضه لاستیک را محدود کرده اند.

وی با اشاره به نابسامانی های بازار لاستیک ناشی از عرضه محدود افزود: جدای از قاچاق که ممکن است اتفاق بیفتد و سودجویان به این کار نیز روی بیاورند اما برخی شرکت‌های تایرسازی صادرات انجام می‌دهند در حالی که نیاز داخل را باید ابتدا تامین کرد.

صادقیان با بیان اینکه برخی شرکت‌های تایرسازی هم لاستیک خود را به شرکت‌های خودروسازی عرضه می‌کنند، گفت: در حال حاضر لاستیک در سطح نمایندگی‌ها کم است و مصرف‌کنندگان برای تأمین لاستیک با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه تقاضا در بازار نیز افزایش شدیدی داشته  به ایلنا گفت: افزایش قیمت ها و تفاوت زیاد بین نرخ ارز و تحت تاثیر قرارگرفتن قدرت خرید مردم باعث شده تا تمام مصرف کنندگان به مصرف لاستیک داخلی روی بیاورند.

صادقیان با اشاره به کیفیت لاستیک های تولیدی داخل بیان کرد: برخی مشکلات مانند واردات مواد اولیه و تهیه ارز در حوزه تولید داریم ولی از نظر کیفیت، لاستیک‌های تولید داخل بر اساس استانداردهای جهانی و بر اساس شاخص‌های سرعت جهانی تولید می‌شوند و تاییدیه شرکت‌های خودروسازی را نیز دارند.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۵۰ آپاراتی گفت: آپاراتی‌ها هم متاسفانه در وضع خوبی به سر نمی‌برند چرا که تعداد تعویضی لاستیک بسیار کم شده و تنها لاستیک ایرانی کار می‌شود و رونق بازار از بین رفته است.

صادقیان در نظر گرفتن لاستیک فروشان و پنچرگیران را برای بیمه سخت و زیان‌آور از جمله کمک‌های مهم به این صنف برشمرد و گفت: از سال ۹۲ تاکنون که پیگیر بیمه سخت و زیان‌آور یا پرداخت حداقل بیمه برای این صنف کاری هستیم به نتیجه‌ای نرسیدیم و انتظار داریم مسئولان به این قشر فعال و زحمت‌کش کمک کنند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز