خبرگزاری کار ایران

هشدار شهردار ناحیه تاریخی؛

خطر فرونشست در کمین بافت تاریخی یزد/احتمال تشکیل پهنه باتلاقی در زیر بافت تاریخی یزد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۴۱۶

بارش باران شدید و به وجود آمدن روان‌آب و سیل در اردیبهشت و مرداد ماه سال جاری باعث بروز خسارات بسیار و تخریب بخشی از بافت تاریخی شهر یزد شد اما هشدارهای شهرداری ناحیه تاریخی خطر فرونشست و تخریب بافت را اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، بیش از ۲۰۰ منزل مسکونی و مغازه در اطراف بافت تاریخی یزد تخریب و به آوار تبدیل شده اما در نگاه کلی آثار ویژه تاریخی-گردشگری و بناهای اصلی ثبت شده در شهر میراث جهانی از خطر تخریب در امان مانده و خود ساکنان بافت، همواره در حفظ این بافت حضور بسیار موثر و جدی‌ای داشته‌اند.

قرار گرفتن این شهر بین دو کوه بلند باعث شده تا قسمت اصلی شهر در یک حالت گودی قرار بگیرد و هر بارندگی شدیدی نوعی تهدید برای بافت تاریخی یزد است اما شاید اگر در این شهر کویری کم‌باران، فکری برای روزهای این‌چنینی شده بود، خسارت کم‌تری به آن وارد می‌شد.

نکته مهم اینکه سازه‌ های بافت تاریخی یزد و منازل در این مناطق همه سازه‌ هایی از خشت و گل هستند و از مصالح سنتی ساخته شده‌اند که دشمن اصلی سازه‌ های خشتی، روان‌آب ‌ها و بارندگی‌ های شدید است.

بحران پنهان جدید شهر جهانی یزد

خبرهای مختلفی از گوشه و کنار شهر در خصوص تاثیرات هدایت سیل به قنات در زمان بحران به گوش می رسد. گفته می شود، تصمیم اشتباه برخی مدیران در هدایت آب های سیل به مسیر قنوات با آن حجم، شدت و دبی بالا، باعث شده برخی قنوات زیر شهر یزد تخریب شود.

در زیر شهر یزد در عمق بین ۵ تا ۳۰ متری، ده ها رشته قنات به همراه هزارات مسیر فرعی از سالیان قدیم، وجود دارد. ورود آب با دبی بالا به این قنوات و مسیرها، باعث تخریب جداره و سقف قنات شده است. برخی مسیرها نیز مسدود بود که تجمع آب باعث ویرانی در زیر زمین شده است.

به گفته کارشناسان ضرورت دارد هرچه سریع تر مسئولان استان در خصوص شناسایی و مرمت قنوات آسیب دیده تصمیم گیری کنند در غیراینصورت هر لحظه ممکن است جایی از شهر یزد فروبریزد  سبب خسارات گسترده شود.

احتمال تشکیل پهنه باتلاقی در زیر بافت تاریخی یزد

علیرضا نقوی؛ مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد بیان اینکه در سیل اخیر حدود ۷۵ واحد از ساختمان‌های بالای ۷۰ درصد آسیب دیده، تخریب و آواربرداری شده است، گفت: در ساختمان‌های آسیب دیده که نیاز به تعمیرات داشتند نیز حدود ۵۰۰ متر مکعب آواربرداری شده است. 

وی با اشاره به آبگرفتگی معابر در بافت تاریخی در سیل اخیر اظهار داشت: پس از وقوع سیل ۱۰۰ حلقه چاه با عمق بالای ۲۵ متر حفر و ۷۰ چاه قدیمی نیز لایروبی و ته زنی شد که تاکنون پنج میلیارد تومان هزینه شده و بالای سه میلیارد تومان نیز اعتبار لازم است.

نقوی در رابطه با احتمال فرونشست کامل این منطقه هشدار داد و گفت: در محله فهادان و بافت مرکزی تاریخی به دلیل تجمع فراوان حوزه های گردشگری و بوم گردی و آبریزی فراوان نسبت به گذشته، احتمال تشکیل پهنه باتلاقی در زیر بافت تاریخی وجود دارد و اگر فکر اساسی نشود می تواند خسارت های جبران ناپذیری در بر داشته باشد.

او تعداد چاه های منطقه تاریخی را هزار و ۳۰۰ حلقه عنوان کرد و افزود: با توجه به حفر ۱۰۰ چاه جدید در منطقه و عدم ظرفیت حفر چاه جدید، به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان برای عمیق سازی این چاه ها اعتبار لازم است.

بعد از دو سیل اخیر در ابتدای سال ۱۴۰۱ در شهر یزد که با ضعف در پیش بینی و مدیریت بحران سیل در استان همراه بود، اکنون نشانه های دیگری از تبعات تصمیمات اشتباه مدیریت بحران در زمان وقوع حادثه عیان شده است.

به گزارش ایلنا از یزد، این اظهارات در حالی مطرح شده است که مدیرکل میراث فرهنگی یزد در زمان وقوع سیل در جمع مردم اعلام می‌کند با رهاسازی سیل در قنات، بافت را نجات دادیم.

به عقیده کارشناسان، رهاسازی سیل در قنوات تصمیم اشتباهی بوده که باعث تخریب قنوات و احتمال فرونشست لحظه ای در شهر یزد و خسارت به مردم و شهر شده است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز