خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت معیشتی مردم فارس؛

میزان خط فقر ماهیانه افزایش می‌یابد/ دولت‌ها در سال‌های گذشته نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۳۷۵

تهیه مواد خوراکی این روزها حتی برای کسانی که شغل و کار هم دارند به یک دغدغه تبدیل شده و با یک محاسبه سرانگشتی و با وجود دستمزدهای اندکی که کارمندان و کارگران می‌گیرند، می‌توان دریافت که خورد و خوراک یک روز چقدر از درآمدشان را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۱۴۰۱ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١,٧درصد برای دهک دهم تا ۵۰٫۲درصد برای دهک اول حکایت دارد.

با وجود گرانی‌های بی سابقه  مواد غذایی در سال‌های اخیر ، این روزها خرج مردم از دخل‌شان بیشتر شده  و هر طور هم صرفه‌جویی و قناعت کنیم باز هم مانند گذشته  نیست.

بسیاری از کارگران و حقوق بگیران شرکت های خصوصی تنها در چند روز اول برج  و همزمان با گرفتن حقوق‌ است که  کمی خوشحالند تازه اگر کارفرمایان به موفع حقوق شان را پرداخت کنند اما  پس از آن و  از اواسط ماه شادی‌شان کمرنگ شده و در روزهای آخر ماه کاسه چه کنم چه کنم به دست می‌گیرند.

میزان خط فقر ماهیانه افزایش می یابد

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه میزان و مشخص کردن خط فقر در خانواده ها و افراد متفاوت است، می گوید: عواملی مانند دارا بودن مسکن، نوع خودرو و تعداد آن در میزان خط فقر تاثیر دارد و بعضی از افراد ماهیانه با 6 میلیون تومان و خانواده ای دیگر با 12 میلیون تومان و یا خانواده ای عنوان می کند با 18 میلیون هم نمی تواند پاسخگوی نیاز فرزندان و خانواده باشد.

علی رضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز است تا سازمان و مراکزی مانند بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه میزان خط فقر را در کشور و استان های متفاوت مشخص کنند، می افزاید: متاسفانه در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمت و افزایش نرخ ها باعث می شود تا ماهیانه رقم و نرخ خط فقر افزایش یابد.

عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه از نظر اقتصادی به جامعه ای ایده آل عنوان می شود که درصد جمعیت قشر متوسط آن به مراتب بیشتر از دیگر اقشار غنی و ضعیف باشد، ادامه می دهد: قطعا در جامعه ایده آل باید میزان قشر ثروتمند و فقیر خیلی کم باشد و این در حالی ست که در جامعه ایده آل باید حدود 10 الی 15 درصد ثروتمند ، 10 درصد فقیر و بیش از 70 درصد قشر متوسط در آن وجود داشته باشد.

میزان خط فقر ماهیانه افزایش می‌یابد/ دولت‌ها در سال‌های گذشته نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند

سازندگی جامعه توسط قشر متوسط انجام می شود

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه قطعا قشر متوسط می تواند جامعه را بسازد، می افزاید: جامعه فقیر به دلیل اینکه همواره فکر و تمام تلاشش به دنبال تامین معیشت است دیگر فرصتی برای فکر و اندیشه نمی یابد.

عضو کمیسیون آموزش در ادامه با اشاره به اینکه جامعه ثروتمند خیلی به فکر افراد و اطراف نیست، می گوید: کاهش یافتن میزان اقشار متوسط و هدایت شدن آن ها به سمت فقیر شدن بیانگر بیمار بودن اقتصاد، بالا بودن نرخ تورم و وجود رانت در جامعه است.

وی بیان می کند: در این شرایط نیاز است تا اقتصاد دانان و دولت به سمت رعایت کردن عدالت حرکت کنند و سوبسید بعضی از کالاها و اقلام ها را به مردم و اقشار متوسط به پایین بپردازد.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه پرداخت سوبسید سوخت به فقرا می تواند به توانمند شدن این قشر کمک کند، می افزاید: در حال حاضر نیاز است تا سیستم اقتصادی دولت جهت افزایش رضایتمندی جامعه  با برنامه‌تر حرکت کند.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با بیان اینکه در دو دهه گذشته اقتصاد کشور به دلیل نداشتن برنامه مدون و انجام ندادن اقدامات زیر بنایی با مشکلات متعددی مواجه شده است، می گوید: با توجه به اینکه چندین سال است که دولت سوبسید انرژی را به مردم پرداخت می کنند اما ذکر این نکته ضروری است که 50 درصد از این سوبسید جامعه به جیب 10 درصد از ثروتمندان و 50 درصد دیگر آن به جیب 90 درصد جامعه می رود که این اقدام نیاز به اصلاح دارد.

میزان خط فقر ماهیانه افزایش می‌یابد/ دولت‌ها در سال‌های گذشته نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند

لزوم اجرا شدن طرح کالا برگ

نماینده شیراز و زرقان با تاکید بر عملیاتی شدن طرح کالابرگ و پرداخت سوبسید انرژی به افراد نیازمند، می افزاید: متاسفانه دولت ها در سال های گذشته نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند و به وعده هایی که دادند عمل نکردند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه مقرر شد که مابه التفاوت قیمت دارو در قالب بیمه ها به مردم پرداخت شود که این اقدام هم عملیاتی نشد، می افزاید: اگرچه امکان قاچاق دارو وجود دارد اما به هیچ وجه مردم دارو را اسراف نمی کنند اما در حال حاضر بیماران برای تهیه دارو باید دوندگی داشته باشند و جهت دریافت هزینه آن از بیمه هم باید حدود یک سال در بیمه ها رفت و آمد کند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه دولت باید حرف هایی را بزند که توان عملیاتی کردن آن را داشته باشد، می گوید: اگر دولت به حرف ها و وعده هایش جامه عمل بپوشاند می تواند اعتماد مردم را جلب کند.

افزایش حقوق ها بسیار ناچیز است

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه متاسفانه قشر متوسط در زندگی و معیشت با مشکل مواجه شده اند، می گوید: متاسفانه اتفاقات اخیر باعث شده تا بسیاری از افراد حواس‌شان نسبت به گرانی ها معطوف نباشد.

جلیل خدا پرست در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر مردم و قشر متوسط در تهیه و خرید میوه و لبنیات با مشکل مواجهند، می گوید: اگرچه دولت در سال جاری حقوق ها را افزایش داده است اما این افزایش حقوق نسبت به گرانی 200 درصدی بعضی محصولات بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه شاید بعضی از کالاها که خیلی مردم به آن احتیاج ندارند افزایش قیمت زیادی نداشته باشد، ادامه می دهد: بانک مرکزی هر ساله بر اساس روش های متفاوتی که دارد سالانه حدود 400 کالای اساسی را مشخص می کند که در دو ماه اخیر حدود 20 الی 30 تعداد از این اقلام حدود 300 درصد افزایش قیمت داشته است.

این استاد اقتصاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی گرانی کالا مردم را نابود کرده است، بیان می کند: در حال حاضر مردم و یک خانواده 4 نفری بدون احتساب قیمت مسکن برای گذراندن زندگی باید ماهیانه 14 الی 15 میلیون داشته باشند.

خدا پرست با اشاره به اینکه با تداوم روند موجود و در یک اتفاق تمام این گرانی ها خودش را به صورت کافی نشان خواهد داد، ادامه می دهد: افزایش 57 درصد حقوق کارگران در تابستان خنثی شد و طعم خوش زندگی را به کام آن ها تلخ کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز