خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

پیمان سپاری ارزی از صادرات محصولات کشاورزی باید حذف شود/ شکوفایی بخش کشاورزی گلستان در گرو توسعه صنایع تبدیلی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۲۹۲

نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن وکشاورزی گرگان گفت: گلستان یکی از قطب کشاورزی در کشور است و بایدپیمان سپاری ارزی از صادرات محصولات کشاورزی حذف شود که با این به نفع استان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، گلستان هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا دنیا را دارد و 667 هزار هکتار زمین زراعی، 30 هزار هکتار باغ، 482 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع و دسترسی به 110 کیلومتر ساحل دریای خزر را دارد.

درحال حاضر گلستان ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار در حوزه تولیدات محصولات کشاورزی را دارد. از جمله مزیت های استان در بخش کشاورزی نبود آفات و بیماری، حاصلخیز بودن خاک و منابع آب خوب است. گلستان از قطب های مهم کشاورزی ایران محسوب می‌شود.

هم اکنون ۱۹ مزرعه گردشگری در استان فعالیت می‌کنند که در این مزرعه گردشگری محصولات کشاورزی، اسب دوانی، صنایع دستی، محصولات ارگانیک، پرورش اسب، انواع درختان، انواع میوه‌ها و صیفی جات عرضه می‌شود.

گلستان در مسیر کریدور شمال و جنوب قرار گرفته و به راحتی به بازارهای چند صد میلیونی اوراسیا دسترسی دارد و محصولات مانند سیب زمینی، کیوی، نارنگی، پرتقال، سیب درختی، میگو، توتون، برنج، گندم، گوجه  فرنگی، کلم، کاهو، خیار و .... از استان به دیگر کشورها صادر می شود که به گفته مسئولان گلستان به پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز جدی دارد.

یکی از چالش های بزرگ بخش کشاورزی گلستان نداشتن سیستم قوی بازاریابی محصولات کشاورزی است که باید مسئولان استان در این زمینه مدیریت کنند. در واقع   بدون شناخت بازار، عدم تعیین بازار هدف و   تولید برای تأمین نیاز مشتری، مفهومی   نخواهد داشت.

امیر یوسفی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند و اقتصاد استان هم بر پایه‌های کشاورزی می‌چرخد. محصولات کشاورزی در گلستان به صورت سنتی کشت می‌شود که کشاورزی استان باید به سمت صنعتی شدن حرکت کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: دولت سیزدهم روابط دیپلماتیک و تقویت روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف از جمله همسایه‌ها تقویت کرده است و در استان ۱۵ محصول راهبردی شامل چغندرقند، پنبه، آفتابگردان، دانه‌های روغنی کلزا،سویا، توتون، گوشت مرغ، میگو، ماهیان پرورشی و... تولید می شود که گلستان می‌تواند به قطب اقتصادی کشاورزی در منطقه تبدیل شود.

وی گفت: سالانه پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول زراعی و باغی در استان تولید می شود و شکوفایی بخش کشاورزی گلستان در گرو توسعه صنایع تبدیلی است.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم صنایع تبدیلی بخش کشاورزی رونق داشته باشد باید از کشاورزان در زمینه‌های تزریق تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد، نوسازی، بازسازی و خرید ماده خام در فرایند فرآوری کمک شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر دانه‌های روغنی وکلزا در انبارها موجود است که با وزیر جهادکشاورزی مکاتبه و درخواست کردیم فعلا این محصولات را وارد نکنید ونباید کشاورزان ضرر کنند ولی تاکنون در این زمینه وزیر جهادکشاورزی جوابی به ما نداده است.

وی گفت: ۱۵ درصد صادرات به ترکمنستان از مرز اینچه‌برون انجام می‌شود و آهن فولادی، مرکبات، سیمان، محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیکی از جمله کالاهای است که ایران به کشور ترکمنستان صادر می‌کند.

وی بیان کرد: در ماه گذشته به همراه مسئولین سفری به کشور ترکمنستان داشتیم و مشکلاتی وجود داشت تا حدودی برطرف شده است و همچنین در تلاش هستیم که بازارچه حسینقلی در گمیشان و بازارچه مرزی اینچه برون فعال شوند که با این اتفاق علاوه بر اشتغالزایی سبب گرم شدن روابط دو کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز